Whistler 10/11

Whistler 10/11
Hej!
Vi är två tjejer som planerar att åka till Whistler säsongen 10/11.
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter och möjligen kontakter för jobb, boende och liknande.
Andra som funderar på att åka upp, hör av er mer än gärna, kanske kan lösa boende ihop?

TACKSAM för svar! :)

Whistler 10/11
Hej, Jag ska eventuellt åka till Whistler igen nästa säsong. Jag var där för 2 vintrar sen och har lite koll på boende. Jag ska plugga i Vancouver fram till slutet av dec. och funderar på att sen flytta upp och köra säsongen i whiz.

Jag hade arbetsvisum senast jag var där och det kan vara smart att fixa i god tid. Senast jag sökte gick det att söka via AMS här i Sverige. Jobb är (var) iaf enkelt att få när man väl är där. När hade ni tänkt åka och hur vill ni i så fall bo?

Whistler 10/11
Härligt! vi kommer nog befinna oss i Vancouver innan säsongen börjar. Åker antagligen dit i Juni! :)
Vi tänkte nog åka upp i november så man är där i början av säsongen. När åkte du upp förra gången? Vi vill gärna bo hyffsat centralt så man inte behöver åka buss vart man än ska, men egentligen har vi inga större krav. Har förstått att det är dyrt att boi whistler men något med okej pris skadar ju inte heller! Vart bodde du för två år sedan? Var upp nu över nyår så har lite koll på stället!

Whistler 10/11
Tjo!

Jag tänkte också bege mig bort över nästa vinter. Eventuellt kommer jag att ha en eller max två polare med mig, men annars blir det solo =). Har bara gjort säsong i Norge innan och är nu sugen på att testa mer riktig skidåkning i BC. Så jag (vi) är villiga att ta del av all info som finns, har bl.a sett att det är Arbetsförmedlingen i Falun som tilldelar arbetsvisum. Jag har jobbat en del inom restaurangbranschen och hoppas att det går att fixa jobb i Whistler inom samma bransch =) Boende o.s.v har jag absolut ingen koll på så all information är välkommen!

Whistler 10/11
Vi är två stycken (kille och tjej) som ska åka till Whistler nästa säsong. Vi har inte fixat arbetsvisum än, har inte bestämt när vi ska åka och inte börjat leta boende.
Vi löser gärna boende ihop med någon om någon är intresserad.

Whistler 10/11
Hej,

Precis som Freddaa ovanför så var jag i Whistler 07/08 säsongen. Funderar på att ta mig tillbaka till nästa säsong, beror dock på om jag får ett nytt visum eller inte. Har bott på en del olika ställen och kan se om jag får nån kontakt med hyresvärdarna igen. Isåfall blir det att jag drar över när säsongen börjar, eller när jag behöver vara på plats för jobbets skull.

Whistler 10/11
Perfekt med lite erfarenhet av stället! Hade ju varit sjukt bra om du fick kontakt med dom. Vi kommer också åka upp i början av säsongen så det kanske hade varit en bra ide att göra en kombo av det hela?
Har du redan jobb eller söker du på plats?

Whistler 10/11
Tjena
Har haft funderingar på att dra iväg också, allafall 2-3 månader, men jag har dessvärre ingen följeslagare :/. Så hojta gärna till om det är någon som tänker åka och om man får haka på ett hörn.
/Patrik

Whistler 10/11
Hej
Precis som föregående post, är jag också intresserad av att dra en säsong i whistler 10/11 eftersom jag hade tyckt det varit jättekul. Hade varit kul om man också kunde varit med på ett hörn. Dock är det inte bestämmt än men som sagt det hade varit jättekul att komma iväg och upptäcka nya ställen och lära känna nya människor!

Hör av er!

M.V.H. Victor

Whistler 10/11
EricaVictoriaJohansson sa:
Perfekt med lite erfarenhet av stället! Hade ju varit sjukt bra om du fick kontakt med dom. Vi kommer också åka upp i början av säsongen så det kanske hade varit en bra ide att göra en kombo av det hela?
Har du redan jobb eller söker du på plats?
Ska börja kolla runt och se om där finns nåt intressant. Jamenvisst, jag hör av mig om jag får nåt napp. vad är ni för folk? :) (säsongat innan, ålder, plan osv)

Jag har redan jobb... Hade ni tänkt söka på plats? Isåfall är det inte fel att vara där på Intrawests job-fair, tror den hålls i Oktober redan, men jag kan ha helt fel här? Jobb brukar å andra sidan alltid lösa sig, det är boende det är brist på. Så var det iallafall när jag var där, både 07/08 och början på 08/09 säsongen...

Bor man inne i Whistler Village, så behöver man verkligen inte åka buss. Jag har bott både innan och efter whistler (utifrån kartan sett) och visst, det är jävligt gött o slippa buss, men det är rätt schyssta connections både morgon, dagtid och kväll med bussar osv...

Whistler 10/11
heej!
kul att höra att de är fler som tänker bege sig till Vancouver! faktum är att jag och mina två tjejkompisar befinner hos i vancouver nu och jobbar och sliter och leever livet! :) det är en undebar stad, så mycket bra val med andra ord!
Dock ska vi hem till sommaren och jobba, få ihop lite pengar, men sen har vi samma plan som er. Nämligen åka till whistler och arbeta vilket verkar sjukt roligt. Vi var i whistler förra helgen och åkte skidor och festa, det var så roligt kan jag ju säga. Så en säsong i whistler är inget man tackar nej till precis!
vad är de för arbete ni hade tänkt er vill ni jobba i backen eller i villigen?
är ni två stycken som åker? :)
vore ju kul och ses när ni kommer hit till vancouver, och precis som ni så letar vi ju jobb och boende till säsongen 10/11 i whistler!
ha det bra! :)

Whistler 10/11
jordi sa:
Ska börja kolla runt och se om där finns nåt intressant. Jamenvisst, jag hör av mig om jag får nåt napp. vad är ni för folk? :) (säsongat innan, ålder, plan osv)
Vi är som sagt då, två tjejer, båda 20 år från Göteborg! Ingen av oss har säsongat innan men vi vet hur man åker skidor i alla fall :) Ge oss gärna en liten presentation med!

DU hade jobb alltså, Det där intrawests job-fair, vad är det ? Vi åker till Vancouver innan, så det hade inte varit ngt problem att gå på det där tidsmässigt! Bra bra med tips! Hur löste du ditt jobb?

Whistler 10/11
rrebeckaa sa:
heej!
kul att höra att de är fler som tänker bege sig till Vancouver! faktum är att jag och mina två tjejkompisar befinner hos i vancouver nu och jobbar och sliter och leever livet! :) det är en undebar stad, så mycket bra val med andra ord!
Dock ska vi hem till sommaren och jobba, få ihop lite pengar, men sen har vi samma plan som er. Nämligen åka till whistler och arbeta vilket verkar sjukt roligt. Vi var i whistler förra helgen och åkte skidor och festa, det var så roligt kan jag ju säga. Så en säsong i whistler är inget man tackar nej till precis!
vad är de för arbete ni hade tänkt er vill ni jobba i backen eller i villigen?
är ni två stycken som åker? :)
vore ju kul och ses när ni kommer hit till vancouver, och precis som ni så letar vi ju jobb och boende till säsongen 10/11 i whistler!
ha det bra! :)
Vi har nog inga större krav när det gäller jobb :) Vi vill bara ta oss runt så att vi kan stanna hela säsongen. Lever typ efter att jobb= pengar vad man än får göra (NÄSTAN!) Och japp, vi är två Goa tjejer! Ha det gött!

Whistler 10/11
lugn bara lugn, det är ett helt år tills ni ska åka!! vi är här nu o allt är bra men se till att skaffa boende första dagarna och ha arbetstillstånd klart när ni landar med flyget... tjejer planerar sönder sina liv!!!

Whistler 10/11
Ska också åka ner med en kompis säsongen 2010/2011. Vi är två killar från Göteborg på 20 år som också letar efter boende. Någon som har några tips/råd?

Whistler 10/11
Hejsan!

Bodde 10månader i Squamish 07/08 och det är det bästa jag gjort!
Landet, människorna och naturen, OSLAGBART!

Var då där som aupair.

Är nu sugen på att åka tillbaka och köra en säsong i Whistler men hade varit
skoj med en/flera respartner som kan pusha varandra.
Har många kontakter och känner väl till områdena runt vancouver-squamish-whistler.
(kan vara skönt om det mot förmodan skulle hända något, en trygghet)

Jobb och boende löser sig sålänge man säger till att vara där i god tid,
bara man har arbetsvisumet fixat innan man reser in i landet. =)

Kommer isådanfall resa i slutet av augusti början utav september, någon som är sugen?

Hör av er!

josefinenilsson1@live.se

Kram josefine

Whistler 10/11
Ey ho!
Jag är ett puderluder som kollar på dra till Whistler den kommande säsongen. Lite som är oklart dock är när ska man vara på plats? När brukar det vara bra bas i backen ? När öppnar parkerna?

Har kollat med ambassaden och om man inte ska jobba så får man vistas i landet 6 månader =D med andra ord krävs de inge meck.

Boende, hur fan hittar man säsongsboende? Jag kollade lite på officiella hemsidan för whistler fast det verkar hotell och chalet.

Vad kostar säsongskortet? För närvarande har de stängt sidan för vinterkort m.m

peace

Whistler 10/11
Hej,

Min flickvän och jag flyttar till Vancouver och har jobb där Sep 1 - Dec 31. Sedan tänkte vi flytta till Whistler, men har inget boende där på g. Någon som har tips eller vill dela så är det väldigt välkommet. Maila gärna mig på solteszkris@gmail.com

Fram till Sep bor vi i Lund och är 26 (Kristian) och 28 (Ingrid). Inga party animals precis =)

Ha det gott, hoppas höra från er =)

Whistler 10/11
Säsongskortet denna säsong var 8 300 men det var det billigaste de haft på många många år. Förmodligen blir det dyrare nästa år. Får ni jobb på berget har ni gratis säsongskort. Många företag i byn har också en deal med berget så om ni jobbar för nån av dem och går en kurs i \"Hur man beter sig på berget\" så får ni tillbaka en del av vad ni betalade, kommer tyvärr inte ihåg hur mycket. Ett annat alternativ är att jobba som volontär på berget en dag i veckan. Då får ni också gratis kort.

Du kan åka hit okt, nov, eller dec. I vilket fall som helst kommer du få puder men det är en viss känsla att vara här när de öppnar så att du får ut det mesta av det. Basen är rätt hyffsad när de öppnar och de lämnar mycket opistat men det kan vara varmare väder men då håller man sig bara så högt upp man kan. När de öppnar bergen så har de oftast några rail m.m. och sen bygger de på så snart de kan.

Boende kan du hitta i lokala tidningen www.piquenewsmagazine.com under classifieds. Problemet är bara att där hittar du oftaste boende typ en månad innan det är ledigt. Tror inte du hittar något nu för nästa vintersäsong. Det finns också staff housing. Jag har dålig koll på hur du får kontakt med dom eftersom jag aldrig bott där.

Whistler 10/11
Tack för tipsen Luci. Verkar generellt gälla att de inte är ute i god tid med att utlysa boende i Kanada. (Försöker skaffa lägenhet för tiden då jag ska forska på UBC också.)

Om någon av er har tips eller boende att dela med min flickvän och mig i Whistler jan-april, så snälla maila mig (solteszkris@gmail.com). Jag slänger upp något här om jag hittar något själv..

Whistler 10/11
Richie: Ja, du måste nog ha arbetsvisum för att vara volontär, men arbetsvisumet är ganska enkelt att fixa så det kan vara värt det. Fast det är klart, du behöver ett rent polisregister också. ;)

Whistler 10/11
Blir sjukt nervös när jag ser alla planer för nästa år redan i mitten av detta, det visar att jag är sent ute?
Jag planerar att jobba sönder sommaren för att dra till Whistler i slutet av december. Har kollat runt lite priser på flygbiljetter och det skiljer sig galet mycket mellan sista veckorna i december- första i Januari. När bör man vara där?
Vad jag har förstått så är kontentan av diskussionen att jobb fixas på plats (med arbetsvisum fixat i förhand) och boende väl uppe?

Jag åker själv så är någon sugen på att dela boende är jag på. Jag siktar på att jobba, men max 3 månader av de 6 mån jag tänkt stanna. Så billigt boende vore en bra grej. Någon som har koll på priser osv?

(Presentation: Jag heter Bella, fyller 21 och har inte säsongat innan. Har dock åkt bräda en del så den delen har jag hyfsad koll på, men är mest sugen på att utveckla kunskaperna, samla upplevelser osv.)

Om någon har frågor eller känner för att gruppa ihop för boende kan ni maila: gusisaban@student.gu.se

/Bella

Whistler 10/11
Om man jobbar som volontär på berget, behöver man ett arbetsvisum för det?
Mm det behövS, och det är 23, 7.30 till 3 dagar du Ska göra(viSSa fall Senare andra tidigare oSv...) Du får gratiS liftkort och maSSa rabatter. Frågan e om det e värt det.....jag är tvekSam till att göra det igen iaf..

bara Så du vet lite vad du ger dig in på :P

Whistler 10/11
Damn!

Jag är på lagg och saknar snö och drar till Whistler nu i början av november för att Åka/jobba säsongen ut, söker potentiella skidstollar att dela boende med!! Kör solo och är sugen på boende creekside eller i village. Hör av er!

Peace

Whistler 10/11
Jag och en polare siktar också på att dra över i nov, boende måste bara grejas! Hör av er om ni behöver fylla ut boendet med två åksugna 23-åringar!

Häj!

Whistler 10/11
Fler än jag som är sugna på en säsong i Whistler alltså. :) Jag undrar om det är ngn som kollat in alpservice.com för boende eller hört ngt om det? Det verkar väldigt smidigt men kostar en del...

Whistler 10/11
Whistler ar underbart! Flyttade hit i januari, och ar fortfarande kvar. Nu ar glaciaren oppen for sommaren ocksa :)
Jag hade jobb innan jag kom, men tips ar att kolla in craigslist och pique (lokaltidning) eller ga runt och droppa cv pa plats. Vill ni jobba i restaurang branchen ar det bra att ha Serving It Right certificate, gar enkelt att fixa online for ca 300 kr.
Forsta tiden bodde jag mitt i village, och betalade valdigt mycket pengar. Nu bor jag i creekside, vale inn och betalar bara 350$/month. Bus pass kostar 55$, men det finns en gondol fran creek upp till Whis mountain.

Liten varning om ni fixar boende innan ni kommer: akta er sa det inte ar en scam, om ni ska betala i forskott. Rakade ut for en som forsokte lura oss pa pengar. Verkar det for bra for att vara sant sa ar det troligen det.

Storsta utgiften ar ski pass, men gar man en spirit pass course far man tillbaka pengar 600$ har jag for mig. (http://www.whistlerchamber.com)

Tillbaka
Topp