Windsurfing vs. Kitesurfing i sommar

Buddy_Revell

Ny medlem
Hej alla friridare!

Vad tycker alla snubbar på Freeride om Kite och Windsurfing, vilken är roligast och vilken är lättast att hålla på med, med tanke på tillgänglighet till vatten osv.
Bor själv i Stockholm, skall nog ner till Skåne i sommar, typ Falsterbo för att Kita/Surfa.

Kom gärna med tips på schyssta ställen där man kan utöva dessa sporter!!

kite kite kite kite kite kite kite!!

faktum är att du inte behöver stormvindar eller tsunamivågor för att kunna hoppa osv. Åker själv mycket kite å de finns inge roligare än att dra trix 10 meter över vattnet när vattnet för övrigt är plant. Har dock hört från dom som testat båda att under de mycket få tillfällen då de är stormvindar och finns enorma vågor så är vindsurfingen att föredra.

om du bor i stockholm skulle jag nog satsa på vindsurf.. kan ju också surfa i stockholms skärgård.. torö om jag inte tar mig fel.. även om du ska ner till skåne i sommar kan det vara kul att ha något att göra när man kommer hem..

men Godman har en jävligt bra punkt.. ;) det är sjukt kul att kita :)

har kitat i sthlm, finns minde spots att köra på än vindsurf men de funkar i torö, väddö och ett till par till spots.

vindsurfa säger jag!!! det ska jag göra , men ska nog mest vara på gotland så det blir vindsurfa eftersom att jag inte har någon kite men en vindsurfingsbräda, eller ja jag har en släkting som har en...!! men vindsurfings prylar är väll lättast att få tag i , eller jag vet inte..prova båda!!!!:)

Tack för alla tips! Låte som att Kite är det som gäller, verkar ju svinkul. Såg en skidfilm "Nuit de la glisse" tror jag den hette, där en snubbe stod på en strand och flög iväg typ 3 meter upp och 10 meter bort när vinden tog tag i draken.

Har nån förresten provat att åka med skidor efter Kiten på vintern?

Nej men har snackat med flera som har dock bräda men det ska va härligt som fan ;)
något speciellt du vill veta?

Jag undrar lite hur det funkar när man "slår" med en Kitebräda. Med windsurfingbräda är det väl som med en segelbåt, man Jippar och byter sida, så att man kan kryssa åt andra hållet.

Hur blir det med en Kitebräda, om man åker "regular" och har vinden från höger funkar det ju, men om man har vinden från vänster och vill åka åt samma håll, måste man hålla Kiten bakom ryggen då eller?

windsurfa är ett självklart val eftersom det går snabbare =)

i skåne är dom bästa ställena habo ljung eller klagshamn

Nu vet jag inte riktigt om jag förstår dig rätt. det finns tre olika sorters brädor en som ser ut som en wakeboard alltså man kan åka på båda sidorna lika bra man behöver alltså inte byta stands. Sedan fins directional som ser ut som en vindsurfingbräda fast mindre för att byta från att tex ha åkt ena hållet till de andra måste man byta stands genom att göra de medan man svänger eller hoppa medan man svänger och byta den i luften eller så kan man åka toeside alltså att man sätter pressen på tårna och inte hälen. Till sist finns mutanter som är blandning av wake och directional. De flesta har wakobordliknande brädor då dessa är lättast att trixa med samt man slipper prob att byta stands. Directional bords är att föredra om man vill få ut så mycket som möjligt av själva åkningen samt waveride.

kan genast dementera lommasurfarn påstående. kite har nog rekordet om inte jag mins fel. nära 80 knop

det är helt klart WINDSURFING som gäller....med en kite kommer du inte långt med i sthlm trakten..en kite är väldigt beroende av stadig vind och det finns det inte mycket av i sverige..för om vinden sjunker 3m/s eller mer så kommer du att sjunka och bara ligga där i vattnet och skrika på hjälp.....och med en kite så måste du också hålla dig till stranden och kan inte åka så långt ut som med windsurfing...nu är det färdig argumenterat för mig....tjao

GODman..nu är du allt för full...vet du hur snabbt 80 knop är???inte äns en motorbåt går så snabbt snälla du :D.....kite och windsurfing ligger på ungefär samma nivå när de gäller fart...man har snart passerat den magiska gränsen 50 knop..vi får väll se om det är windsurfare eller kitare som klarar de först...peace

ja ja ja micke (madtrix) 80 km/h: låt dig inte bli påvärkad avv konservativa vindsurfare faktum är att månda vindsurfare går över till kitesurfing och kan nämna att de är den snabbaste växande extreemsporten. denna disskusion har tagits upp miljontals gånger på bla www.steffo.nu en annan bra sida för sthlm kitesurfare är www.kitenation.se där de inte råder tvivel om vad som är bäst.

GODman: kite kanske har rekordet men när vi icke proffs är ute och surfar så är det inte ofta man ser en kitare dra förbi en windsurfare men tvärtom är vanligt....iaf i habo där jag surfar, där är windsurfarna snabbast

för övrigt så motsvarar 80 km/h 43 knop, windsurfing rekordet ligger på runt 48 knop...

men när vi ändå är på ämnet rekord så har kitesurfare åkt snabbast (osäker) hoppat högst, hoppat längst, haft längs hangtime osv osv osv :P

några faktorer som gör kitesurfing atraktivt:

relativt lätt att lära
du kan även åka på vintern
du kan hoppa i alla förhållanden
du kan surfa i 3m/s!!!!!

lommasurfarn..de nya rekordet är 48.7 knop ;)...decimalerna är viktiga..

"48.70 knots set on Sunday 10 April at Saintes Maries de la Mer, France by Finian MAYNARD (IVB)."

alltså man ligger nu på 90,2 km/h

det är nog billigare att köpa vindsurfing prylar om man ska ha begagnat eftersom sporten har funnits lite längre än kite. men kite verkar ju vara grymmast när det gäller flygturerna. Men Vindsurfing är roligt vet jag av erfarenhet. Allt blir ju vad man gör det till. Köp det du känner för lr gör något udda.. Havskajak-du slipper bry dig om vind, Vattenskoter-Du slipper paddla, Styrpulpet-Du slipper bli blöt, Princess 58 du slipper köra och anstränga dig. bara o ligga på soldäcket o dricka paraply drinkar.. Fast det är ju tråkigt i längden..

Så köp en undervattens moped. En proppeller låda som driver en framåt under vattnet när man dyker vid tuber.. Det är udda..

Tillbaka
Topp