XXL för små?

snortpowder

Ny medlem
XXL för små?
Hej ärade freeride medlemmar!

Förra säsongen införskaffade jag mig ett par Dynastar legend pro rider. 97mm midja 194 långa. Jag är sjukt nöjd med dem! Jag ska skaffa ett par bredare skidor nu, eftersom det kommer bli en säsong i nord amerika nästa år, och en del puder åkning nu i slutet av jan och februari. Jag undrar om Dynastar XXL är för små för nordamerika med sina 109mm i midjan. Givetvis är det 194cm vi talar om. Jag väger 90 kg.

Har även funderat på big daddyn, kan dessa vara ett bättre alternativ?

Finns det andra fartstabila skidor som ni kan rekomendera?

Tack på förhand

XXL för små?
DPS Lotus 120 finns i flex 3 och i 190 samt 200 cm. Jag har 190:an i flex 2 och den är riktigt skön flexmässigt, mjuk som smör i brättet men jäkligt bra styvhet i tailen, tillräckligt hård för att mästra i dålig snö, men inte idiothård... Du som är tung har ju helt klart motivation att gå på 200cm och flex 3. Tyvärr har jag inte själv provat XXL:en då det aldrig var bra förhållanden då jag hälsade på min polare med just XXL, men Lotusen är iaf. mitt tips... Bra pris nu också!

XXL för små?
Tror aldrig nånsin att du kommer lida av att den är för smal. Möjligtvis för hård, du behöver ganska
bra med fart för att få upp en så styv skida ovanför snön så skogsåkning och annan fartbegränsad
åkning blir inte lika kul.

Jag kör på ett par EHP som känns ganska ok överallt utom i träd där den trots allt flyter på ganska
bra men är en stor och tung skida att manövrera runt. Dock lite fladdriga i tipen i hög fart när det
är uppkört. Ehpn är snorstyv underfot och bakåt så du kan reda ut det mesta ändå. Men man kan
inte få allt i en skida. Kanske Lotusen som Carled säger, på pappret ser den jävligt bra ut och de
flesta som står på ett par gillar dem riktigt bra. Dessutom så är de väldigt lätta och skall du till
nordamerika är det ett stort plus då det blir mycket knatande för snön om du inte är en av de
lyckliga få som håller på med heli- eller catskiing

Legend pro är annars en jävligt bra skida. Sen har du B-Squaden som är fartstabil till tusen men
det blir inte samma njutning när det går långsamt. Den sjunker med sina 104mm i midjan så risken
finns väl att XXL:en uppträder på samma sätt i ogynnsamma förhållanden.

Kontentan av det hela är att en styv jävel till skida får problem med flyt i lågfart även om den är
bred samtidigt som en mjuk skida har problem med fartstabiliteten när det går fort i uppkörd
terräng. Så det är till att bestämma sig för vad man gillar för åkning mest och ta problemen på de
ställen du inte tycker lika mycket om att åka på. Jag tror att en XXL kommer att passa dig
utmärkt om du gillar att spetta på rakt i fallinjen.

Senast ändrad:
XXL för små?
karlns tips om EHP är ett bra tips, jag har själv varit jäkligt sugen på den, men Lotus har alltid stått högre upp på listan... DU har inte funderat på Völkl Katana i 197 eller Salomons nya XW Lab? Kanske inte lika nytänkande som Lotus och EHP, men stora skidor för stor åkning.

Lite rättelse till min tidigare post, Lotus 120 finns inte i 200 cm och flex 3, det är enbart till 190 som man kan få flex 3, iaf. sett till DPS's hemsida... Efterfrågan finns på 200/f.3 så om du verkligen vill så ska det inte vara allt för omöjligt. Några på TGR vill ha i 200/f.3 och 138:an i 202/f.3 önskas också...

XXL för små?
XXL är en snorbra skida för hård offpiståkning. Det den saknar i bredd jämfört med andra feta skidor tar den lätt igen i "overall performance". Har dessutom mycket skön känsla, man får feedback om allt som händer under foten, kantgrepp och fartstabilitet som få andra skidor kan matcha. Har inte kört de andra som kommer på tal ovan men B-Squad har jag inte hört mycket gott om... XXL känns som den mest kompletta skidan i sitt segment och kör du fort, hårt och med tyngd och teknik så är det nog det vettigaste du kan köpa.

XXL för små?
Om du köper en nya för att komplettera dina Pro Rider tycker jag du ska välja något större. Men om du köper för att ersätta så tycker jag ~110mm i midja är rätt tänkt. Jag bytte ut mina Gotama denna säsong och mitt val föll på Völkl Katana 197 och är nöjd med mitt val.

XXL för små?
Vill du verkligen ha två par skidor som är så pass lika i sin mentalitet? Jag skulle välja antingen eller. Själv väger jag in på 93 pannor och har LP 194 och ett par gammla Big Daddy (107 mm under foten). Även om jag gillar skidorna var för sig så bildar dom ingen helhet som par, snarare kaka på kaka. Och jag tycker XXL är ännu mer lik sin lillebror. Big Daddyn är lite lättsammare i sinnet.

Jag funderar på att byta mina Big Daddy till något bredare, gladare och surfigare – antagligen någon fun shape. Nya Völkl Kuro eller Ross S7 ser riktigt kul ut för ändamålet.

Pro Ridern (edit: eller XXL såklart) för skräpsnö och stora ytor och Kuro eller S7 för finpuder, lägre farter och skog. Känns som en rimlig kombination.

Senast ändrad:
XXL för små?
Som många har sagt tidigare så kommer du inte att bli otillfredställd med XXL´s fartegenskaper. Jag skulle mer satsa på en skida som är stabil och kan göra annat än att bara åka snabbt i fallinjen. Jag skulle nog gå på ett par praxis om jag vore du. Dom kör även med dom på friåkningstouren, och dom grabbarna kan fan åka fetare linjer än vi kan drömma. Praxis har omvänd skärning, sen om det är rocker eller omvänt spann vet jag inte. Men fina verkar dom iaf! Så de eller EHP som jag...och Karln då....rockar är ävldigt fina skidor. Flyter jäkligt fint, men är en brottningsmatch när det blir lite tätare. Sen finns det ju som sagt B-squad. Jag har prisat den tidigare....men alltså. Ska man inte bara åka fallinjen eller comps så finns det knappt ngn anledning att äga en sån skida. Den är jätte fin för att straitghtlina saker som man knappt trodde var möjligt, samt att man inte hittar ngn fartgräns på dom planken. Snarare att man sj tycker att det går för snabbt.

Summa summarum...
Ska du endast ha dom för att åka fett med puder... kör på Praxis
Ska du ha dom för puder samt lite skräp snö..EHP/XXL
Ska du ha dom för raka linjer... b-squad

XXL för små?
Vart i Nord Amerika skall du?

XXL är nämnlligen helt fel skida för många ställen i Norda Amerika.

Det mjuka pudret och dom många skogs åken gör att en storbergsskida inte är helt rätt.

Tex

XXL för små?
Jag har inte kört XXL men som jag förstått det;

XXL är ju en skida utvecklad i chamonix med rak skärning för att käka fallhöjdsmeter i cham.
Frågan är om du verkligen vill det i nord am, jag hade nog siktat på en mer "surf" skida eftersom du förmodligen kommer cruisa runt i dom amerikanska "bowlerna" och åka mycket skogsåkning. Så för mig känns XXL som en lite knölig combo med den åkningen. Bredden räcker säkert, men jag hade nog valt nåt lite mer lättmanuvrerat i skogen, inte för lång skida heller så man kan latsha runt i trånga utrymmet lätt.
K2 pontoon hade säkert varit en rolig bekantskap i de förhållandena eller big daddy som jag förstått ska ha låg vikt och således en trevlig bekantskap medans man traskar till åket, vilket jag antar du lär göra en hel del.

XXL för små?
En skida som jag tror stenhårt på när det gäller "bowl åkning" är Goodha 114... jag tror så hårt på den att jag köpt en...

Tex

Senast ändrad:
XXL för små?
Jag har nu bestämt mig för en mjukare skida, då det som ni säger kommer bli mkt skogsåkning i djupt lätt puder. Då min erfarenhet av mjuka skidor minst sagt är begränsad behöver jag även hjälp med tips om modeller. Jag vill ha något långt och brett, som ändå går att manövrera i skogen. Den måste tåla hög fart. Vilka modeller ska jag titta närmre på?

XXL för små?
Spontant skulle jag kika närmare på något runt 125 mm under foten utan spann eller med lite rocker. Själv gillar jag Völkl Sumo, den är grym i skog och tål fart. Ganska tungrodd när det är hårdare. Jag tror ännu mer på nya Kuro (borde gå att köpa under senvåren).

Annars är Big Daddy som du redan funderat på (nya modellen) ganska mjuk och skogsvänlig. Mer surf än storberg. Dom går dessutom att hitta för ca. 2.000:-.

Både Sumo och Daddyn fungerar ok på sämre snö, men det är ingen fest direkt.

Eftersom du redan har ett par LP kan du ju överväga riktigt surfiga lagg som bara funkar i puder. Lotus 138, Praxis, Armada ARG eller nya JP vs. Julien kan vara vädra att ta en titt på. Eller ännu hellre provköra...

Tillbaka
Topp