XXL skruvade bindning för långt i skidan, vill planslipa för att lösa problemet.

micke_moj

Ny medlem
XXL skruvade bindning för långt i skidan, vill planslipa för att lösa problemet.
Jag lät XXL montera om marker griffon på ett par Line EP Pro. Tyvärr så skruvade dem alldeles för långt och har nu på ena skidan 2 bulor i belaget precis där skruvarna sitter. På andra skidan ser jag en bula. Jag kontaktade dem och de vill att jag kommer in för planslipning. Om de ska planslipa bort de stora bulorna kommer runt hälften av belaget försvinna på de specifika punkterna. Är det verkligen rätt sak att göra?

micke

Nja första åtgärden borde va att skruva ut dem aktuella skruvarna å slipa ned dem några mm.

Åtgärdar du detta ganska omgående så brukar belaget gå tillbaka men om det fortfarande kvarstår så får de gå över med en planslip

Bulorna i belaget beror mest troligt på att dom borrat med för kort borr.
Prova att släppa lite på dom skruvarna där bulorna är, då kan de gå att knacka till dom.

Risken är att de längre skruvarna har orsakat en delaminering mellan lagren långt ner i skidan. Det är inte säkert, men jag har sett några exempel på skidor som har planslipats och sett helt bra ut, för att sedan efter någon månads åkning börja delaminera till synes utan anledning just runt de skruvpar som var problemet.

I de allra flesta fall dock så är det lösbart utan efterföljande problem. Det räcker oftast att skruva ut skruvarna och byta till kortare eller slipa ner dom (eller rensa hålet ordentligt om det är det som har missats), skicka i lite långsamthärdande epoxy, värma upp skidan ordentligt med en hårtork och sen skruva ner dom kortare skruvarna. Bulorna går oftast tillbaka nästan helt och sen kör man en planslip för att snygga till det. Ibland kan det löna sig att knacka/slå lite lätt på bulorna med en hammare också. När bulorna väl har gått ner tar inte en planslip bort speciellt mycket material. Den varma epoxyn kryper in i eventuella sprickbildningar och förseglar/stoppar en möjlig delaminering.

Att BARA planslipa och låta skruvarna sittar kvar i befintligt skick är ingen bra idé. Anledningen till bulorna är antingen att skruvarna är för långa, att hålen är för grunda, eller att man inte har rensat ur borrester ur hålen innan man skruvar. Vilken än av dessa tre anledningar som är orsaken så bygger det upp rejäla spänningar i skidan och delamineringsrisken på sikt är stor.

Senast ändrad:
Hade det varit ett par nya skidor du köpt på XXL skulle du definitivt begära att de byts ut. Men nu uppfattar jag det som det är ett par använda som de gjort en ommontering på. Men som det är nu är det viktigt att göra precis som MnO föreslår att först kolla hål och skruvar. Att bara planslipa är ingen smart lösning ...

/MM

När du vallar skidorna är risken stor att det blir nya bulor

Tillbaka
Topp