Totalskidskolan finns också men de kör förstås med en speciell inriktning som Skistar helt enkelt inte har. Åre Skiduthyrning som finns i Rödkullen har skidskola på sin hemsida men de fanns där säkert innan Skistar. Finns även mindre aktörer som Daniel Garcia / Skicoach och Johanna Nygård / Systrar i Bergen. Där den senare började för bara några år sedan.
Men frågan är jätteintressant. Hur funkar relationen till Skistar
@Sofia Bursjöö ?
Och förresten
@jonaslukarlsson, eftersom du varit skidlärare hos Skistar så kanske du kan bringa klarhet i en sak jag undrar över. Var går egentligen gränserna mellan "kan åka", "är duktig" och "är avancerad".
Blå - För dig som kan åka och vill lära dig mer.
Röd - För dig som är duktig åkare och vill nå nya nivåer.
Svart - För dig som är avancerad åkare och vill nå nya nivåer.
Ok, jag kan lista ut att "kan åka" är i dess mest grundläggande betydelse men vem kom på "duktig" och "avancerad"? Låter som något från reklamavdelningen snarare än skidskolan.
Denna indelning, har du hittat den på Skistars hemsida? Vi pratade ofta om indelning i olika levels, 1-4, det kopplade också direkt till vilken utbildning man hade som instruktör. En examinerad/steg 4 fick lära ut upp till level 4, en utbildad steg 3 fick lära ut upp till level 3, etc. Jag kan tänka mig att reklamavdelningen ändrat till färger istället för "level" för att göra det enklare för kund, men också för att koppla ihop det med backarnas lutning, en grön åkare(nybörjare), åker oftast i gröna backar, en blå åkare(parallella skidor) trivs bäst i blå backar, etc.
Men om jag ser till någon form av normalfördelning så hamnar den stora skaran av folk som söker sig till skidskolan i blå kategori(level 2). Skidåkaren kan åka med parallella skidor, men åkningen är relativt statisk. En klassiskt frågeställning inför lektionen är att "jag vill få bättre teknik". Det mesta går ut på att få igång dynamsika rörelser i åkningen för att få ett bättre driv i sväng och mer rytmik i åkningen, men också att skapa en funktionell teknik som gör att man orkar åka hela dagarna utan att slita ut musklerna(många kunder klagar på att de blir trött i benen).
En röd åkare(level 3), som utgör en mindre del av de som tar lektion, är oftast en åkare som vill lära sig att åka skärande svängar, de har viss kunskap om skidåkning och har hört uttrycket skärande sväng men vill lära sig, de har en ganska bred ingång från tidigare kunskap. Men det kan också vara någon som kan åka med vill känna sig tryggare när det blir dåligt underlag eller brant.
En svart åkare(level 4), är en åkare som väldigt sällan söker sig till skidskolan eftersom den svenska mentaliteten inom det här segmentet av åkare är att "jag kan åka skidor och behöver ingen lektion"(även om väldigt många av de här åkarna skulle med enkla övningar och tips snabbt ta sin åkning till nästa nivå). På den här nivån är oftast "eleven" ganska väl medveten om vilka rörelser som krävs för att åka skidor på ett bra sätt, men med övningar och diskussion kan nästa steg nås.
Så generellt brukar det se ut så här, sammanfattat:
- Grön - Nybörjare, plogsväng.
- Blå - Medelnivå, parallellsväng men ofta statiskt.
- Röd - Övre medel, parallellsväng men vill åka på skär eller mer driv och rörelse.
- Svart - Avancerad, kan ofta åka på skär och gärna med fart, men kan må bra av extern input för att nå nästa nivå.