Resa till Chamonix i vinter 20/21

Hej,

Är vi många där ute som planerat resa till chamonix i vinter? Vi bokade vår resa nu i helgen, 9 dagar. 5e mars - 14e mars. Flyger till Genenve, för att sedan ta transfer. Min uppfattning är att det inte bör vara några problem, just nu ligger i krav på karantän eller liknande. Ni som tänkt göra liknande resa, berätta gärna hur ni ser på situationen, och ifall det är något speciellt man bör tänka på ?

Tjena! Jag drar rätt snart ner till Geneve o vidare till frankrike så har gjort en del research i dagarna. Kolla mitt senaste inlägg på den här tråden https://www.freeride.se/forum/threa...-i-olika-laender-pa-vaeg-till-alperna.149284/

Tack adam. Känns lugnt so far helt enkelt, så länge man är i transit i max 24 timmar är det inga problem att resa vidare till frankrike. Vad jag funderar över är när man i sin tur varit i frankrike 7-9 dagar, för att sedan åka tillbaka till Geneve, då vill man inte hamna i någon karantän situation...Men som jag förstår det så är det "OK" att komma in i schweiz från schweiz grannländer, är det även din tolkning?

Det enda man kan vara säker pa i dagsläget: ingen vet hur det kommer att vara i mars....

Bor själv i Geneve. Gränserna i dagsläget är öppna, och även ifall de skulle stängas, så tror jag att det är Ok ifall du kan bevisa att du är i transit, dvs kan visa upp flygbiljett.

Kurvorna gar spikrakt upp i Frankrike, och även i Schweiz, och man far nog tyvärr räkna med att det blir mera restriktioner inom kommande manader. Personligen har jag dock svart att se att t.ex Frankrike har alla sina barer, cafeer stänga till mars....

Det enda man kan vara säker pa i dagsläget: ingen vet hur det kommer att vara i mars....

Bor själv i Geneve. Gränserna i dagsläget är öppna, och även ifall de skulle stängas, så tror jag att det är Ok ifall du kan bevisa att du är i transit, dvs kan visa upp flygbiljett.

Kurvorna gar spikrakt upp i Frankrike, och även i Schweiz, och man far nog tyvärr räkna med att det blir mera restriktioner inom kommande manader. Personligen har jag dock svart att se att t.ex Frankrike har alla sina barer, cafeer stänga till mars....

Tack för svar. Ja det är lite oroväckande att trenden går åt fel håll. Är din bedömning att det är säkrare att välja en ort i schweiz eftersom vi ändå landar där istället för att ta sig in i frankrike? Känns som schweiz har något lättare restriktioner och påminner mer om sveriges hantering av corona och restriktioner. Vi står nämligen och väger mellan chamonix och verbier...

Skulle nog säga att Verbier är säkrare. Samma land, de betalar tillbaka liftkort även ifall Sverige förbjuder resande/sätter resenärer i karantän (vilket mig veterligen inte Chamonix gör), Schweiz är mera organiserat, har bättre sjukhus etc.

That being said, Schweiz stängde sina skidorter innan Frankrike under våren... skulle inte heller jämföra med Sveriges hantering.

Köpte själv "billigt" säsongskort till Chamonix, vilket känns som att spela pa lotteri :rolleyes:Risk att Schweiz introducerar 14 dagars karantän ifall man reser till alla delar av Frankrike (vilket redan är fallet för t.ex Paris), vilket knappast uppskattas av min arbetsgivare.... Min teori är att även ifall det kommer att bli tungt oktober-december sa kan det inte vara stängt till slutet av säsongen. För mycket turismpengar pa spel....

Jag ställde in skidresan till Franrike i januari . Även om skidorten occh liftarna är öppna, det blir kanske ingen afterski osv. Plus min flyg var via Köpenhamn och det innebär en extra komplikation, gränsen kanske blir stängd igen. Jag avvaktar och boka sista minuten om allting se bra ut (och välja destination utifrån förutsättningar).

Jag ställde in skidresan till Franrike i januari . Även om skidorten occh liftarna är öppna, det blir kanske ingen afterski osv. Plus min flyg var via Köpenhamn och det innebär en extra komplikation, gränsen kanske blir stängd igen. Jag avvaktar och boka sista minuten om allting se bra ut (och välja destination utifrån förutsättningar).

Hej, vad menar du att det blir extra komplikationer bara för du flyger via Köpenhamn? Du är ju i transit så då ska det inte vara några problem vad jag förstår. Utveckla gärna :)

Tillbaka
Topp