Jag bor här nere, och enligt vad jag har förstått så kommer de schweiziska systemen vara öppna, men lite restriktioner. Dock har ministern för anläggningarna sagt att det är menat för schweizare och inte för turister. Italien, österike och frankrike kommer alla införa utresebegränsningar för att förhindra att folk reser till CH. Vad jag vet får restauranger i GR öppna den 19e med restriktioner. Men det är inte som hemma i svedala här. Masktvång överallt typ (ingen servering i bar, bara vid bord, du måste ha mask så fort du står upp osv), massa plexiglas, begränsningar, tidiga stängningstider osv. Skulle inte rekommendera det, tror att afterski kommer vara fett begränsad också.
Hörde från en kompis att andermatt, som öppnade tidigt i år, hade ett system där man får boka plats i gondolen för att åka upp... halv kul kanske.. Tänker mig också att under jullovet kommer det vara sjuka köer om man skall ha två meter avstånd i en kö till enda möjligheten att komma upp på berget... för att inte tala om begränsningarna i kabinerna.
Men alla gör ju som dom vill. Helt klart möjligt är det i alla fall.
Jag personligen ser ingen större smittrisk om jag befinner mig på hemmaplan eller i Schweiz. Har också möjlighet att vara kvar och jobba därifrån någon/några veckor om jag skulle bli sjuk på plats.
Tror kanske att själva argumentet inte är smittspridningen, utan belastningen på sjukvården. I våras gick dom ut med stränga rekommendationer att man inte skulle göra några hike and rides med hänsyn till sjukvården, dvs om man bröt benet så kanske det inte fanns folk nog att ta hand om det..
Sen är isoleringen här inte som hemma. Om du hamnar i isolation så får du inte gå och handla, du får inte lämna lägenheten i stort sätt. Så då får du skaffa nån kompis som kan hämta mat åt dig, eller vända dig till en an schweiz hjälporganisationer som redan har lite för mycket att göra.
Om du har möjlighet så åk inte skidor i år. Kommer fler år... Sen fick vi ett massivt dump för nån vecka sen, men det håller glatt på att smälta bort med 6+ i byn.