Schweiz - Nyår

SJona

Medlem
Schweiz - Nyår
Hej!

Har försökt läsa lite kring Schweiz status över nyår. Om jag tolkat allt rätt kommer dem ha öppet över Nyår även för oss turister.
Någon som läst något annat kring detta? Vet inte om det är någon slags garanti men så tolkar jag det som att deras myndigheter beslutat.

Någon som bor där nere och vet lite status kring hur de ser på att turister kommer dit? Man vill ju inte uppfattas som pesten själv om man åker dit.

Schweiz - Nyår
Schweiz - Nyår
Nu måste jag fråga bara en fråga: Om du hittar ett, bara ett, tillfälle att göra en dumhet, så varför måste du göra det?

Nu är det ju så, att vi inte alls borde resa, ingenstans! Inte i år!

Jag blev nästan ur kastad av hela Freeride, redan i våras, då jag skrivde, att det skall bli ingen skidvintern i år. Några av moderatorerna tyckte inte alls, kanske ty skid business. Det allt var litet konstigt för mig, för jag trodde att alla tyckte likadant.

Nej, det blir nu ingen skidvintern på Alperna!

Schweiz - Nyår
Tack för svar!
Samtidigt verkar Graubunden ha som ambition att öppna upp restauranger mm från 23 Dec om man läser inlägget från 16:27 på sidan du länkade

Kantonerna i Schweiz har kört sitt eget race under hösten. Västra Schweiz (Valais, Geneve etc) har haft olika varianter av lockdowns under Nov-Dec, medan den tysk-språkiga delen vaknar först nu. Yrsel.

Regeringen har börjat ta i "hårdhandskarna", med gemensamma regler för hela landet. De ovannämnda kantonerna som redan kämpat några veckor fick undantagsregler med öppna restauranger under kvällstid. Ifall jag förstår rätt hoppas Graubunden få R-talet under 1 vilket är ett vilkor för att eventuellt få undantagslov för restauranger.

Som sagt, nya regler för hela landet kommer på fredag. Boka inte innan. Tror själv inte att det blir full lockdown, men att Task-Forcen dvs experter från hälsomyndigheter etc. har det som krav (mer eller mindre), innebär nog att det det kan bli tuffare åtgärder än tidigare.

St Gallen meddelade ikväll att de stänger sina skidorter. Ingen större förlust för skidturister, men visar tyvärr vart det lutar...

Info på engelska här:

Schweiz - Nyår
Hej har haft mkt kontakt med Lars på skilodgen i andermatt o enligt honom är det öppet överallt jul o nyår Men glöm bilen svindyr parkering o se till o bo vid liften lokaltåget likaså är sjukt dyrt, som mat o allt annat i Schweiz 😉

Schweiz - Nyår
Sedan är det frågan om det kommer att vara karantän om man kommer från Sverige.?Som jag tolkat reglerna är det beroende på smittalen i Sverige i förhållande till Schweiz, så länge ett land inte har 60 fall/100 000 invånare FLER än Schweiz gäller Schengenregler och Svenskar kan åka in utan karantän, och om någon kan bekräfta, komplettera eller korrigera vore det toppen.

Schweiz - Nyår
Eller så tar du en titt på de svenska rekommendationerna och funderar på dom.
Det är inte direkt så smittspridningen är på väg att försvinna. Jag har inget emot en skidresa om det är under ordnade former. Är det så att du åker bil ner och ska bo på mindre anläggning utan trängsel så kör på men att besöka motsvarande Sälen och större anläggning kanske kan vänta lite.

Schweiz - Nyår
Sverige är inte i dagsläget på listan, men det kan självklart ändras. Info här:

Att skidorter hållits öppna betyder inte att situation i Schweiz är bra. Vi är mycket sämre än grannländerna Tyskland, Frankrike etc.

Schweiz - Nyår
Eller så tar du en titt på de svenska rekommendationerna och funderar på dom.
Det är inte direkt så smittspridningen är på väg att försvinna. Jag har inget emot en skidresa om det är under ordnade former. Är det så att du åker bil ner och ska bo på mindre anläggning utan trängsel så kör på men att besöka motsvarande Sälen och större anläggning kanske kan vänta lite.

Självklart är det så! Min tanke är att med tre kompisar åka bil ner. Bo i lägenhet där vi kan sköta allt med mat själva. Handla allt påväg ner till orten och sedan röra sig mellan backen och lägenheten.

Jag personligen ser ingen större smittrisk om jag befinner mig på hemmaplan eller i Schweiz. Har också möjlighet att vara kvar och jobba därifrån någon/några veckor om jag skulle bli sjuk på plats.

Schweiz - Nyår
Jag bor här nere, och enligt vad jag har förstått så kommer de schweiziska systemen vara öppna, men lite restriktioner. Dock har ministern för anläggningarna sagt att det är menat för schweizare och inte för turister. Italien, österike och frankrike kommer alla införa utresebegränsningar för att förhindra att folk reser till CH. Vad jag vet får restauranger i GR öppna den 19e med restriktioner. Men det är inte som hemma i svedala här. Masktvång överallt typ (ingen servering i bar, bara vid bord, du måste ha mask så fort du står upp osv), massa plexiglas, begränsningar, tidiga stängningstider osv. Skulle inte rekommendera det, tror att afterski kommer vara fett begränsad också.

Hörde från en kompis att andermatt, som öppnade tidigt i år, hade ett system där man får boka plats i gondolen för att åka upp... halv kul kanske.. Tänker mig också att under jullovet kommer det vara sjuka köer om man skall ha två meter avstånd i en kö till enda möjligheten att komma upp på berget... för att inte tala om begränsningarna i kabinerna.

Men alla gör ju som dom vill. Helt klart möjligt är det i alla fall.

Jag personligen ser ingen större smittrisk om jag befinner mig på hemmaplan eller i Schweiz. Har också möjlighet att vara kvar och jobba därifrån någon/några veckor om jag skulle bli sjuk på plats.

Tror kanske att själva argumentet inte är smittspridningen, utan belastningen på sjukvården. I våras gick dom ut med stränga rekommendationer att man inte skulle göra några hike and rides med hänsyn till sjukvården, dvs om man bröt benet så kanske det inte fanns folk nog att ta hand om det..

Sen är isoleringen här inte som hemma. Om du hamnar i isolation så får du inte gå och handla, du får inte lämna lägenheten i stort sätt. Så då får du skaffa nån kompis som kan hämta mat åt dig, eller vända dig till en an schweiz hjälporganisationer som redan har lite för mycket att göra.

Om du har möjlighet så åk inte skidor i år. Kommer fler år... Sen fick vi ett massivt dump för nån vecka sen, men det håller glatt på att smälta bort med 6+ i byn. :)

Schweiz - Nyår
Kl.16:16: Zurich kräver i skriftligt uttalande att alla skidorter i Schweiz stängs omedelbart
Kl. 17:35. Valais meddelar att alla orter i kantonen fått lov att hålla öppet över jul (dock med reservation ifall siffror blir sämre)

:rolleyes:

Schweiz - Nyår
Angående karantän, det framgår att Sverige för närvarande inte har karantänskrav, och kommer inte att ha det fram till 28/12. Därefter kommer en förnyad värdering att ske, och vi klarade oss på håret denna gång (San Marino är med på listan och de har lite högre smittotal än Sverige), så om vi bara har lite sämre smittoutveckling än Schweiz kommer vi att hamna på listan med karantänskrav då.

Tittar man på denna statistik ser man att det är nästan 60 mellan Sverige och Schweiz för den föregående perioden.

Senast ändrad:
Schweiz - Nyår
Har ögnat igenom tråden och måste bara lägga till en grej:

Håll koll på UD. Utlyses avrådan för resor så gäller inte dina försäkringar. Får du COVID och behöver åka hem eller bryter benet och ska flygas hem eller opereras på plats kan det bli mycket, mycket dyrt...

Sverige har just nu den högsta smittspridningen sedan pandemin började. Att tro att läget är lugnt är att lura sig själv. Det många inte tar i beaktande är att se till hur sjukvården ser ut dit du ska åka. Får du vård i Andermatt om du insjuknar där? Hur tar du dig hem? Samma gäller för Åre, Sälen och alla andra svenska orter. Östersund har inte möjlighet att ta hand om COVID-sjuka turister och sannolikt kommer även operationsverksamheten vara tungt belastad då samma personal behöver bemanna intensivvård.

Kanske är jag lite negativ men fundera längre än bara smittspridningen.

Schweiz - Nyår
Hur tar du dig hem? Samma gäller för Åre, Sälen och alla andra svenska orter. Östersund har inte möjlighet att ta hand om COVID-sjuka turister och sannolikt kommer även operationsverksamheten vara tungt belastad då samma personal behöver bemanna intensivvård.

Sagt det förut och säger det igen. Självkarantän före avresa gäller. Se till att inte släpa med virus till orten och insjukna där.

Schweiz - Nyår
Nu är det också masktvång i alla liftar inkl sitt och släp samt i liftkön mm.. Kanske inget jätteproblem när man har skidkläder, men brillorna lär ju imma igen.

Håll koll på UD. Utlyses avrådan för resor så gäller inte dina försäkringar.
Tror att detta hade vart en extremt bra anledning att inte resa till schweiz, dock så är det ok att resa inom Schengen just nu. Så försäkringarna borde gälla.

Schweiz - Nyår
Nu är det också masktvång i alla liftar inkl sitt och släp samt i liftkön mm.. Kanske inget jätteproblem när man har skidkläder, men brillorna lär ju imma igen.

Ja, det är mask på i liften. Fördelningen ser ut som 1/3 - åker med engångsmask, 1/3 vanlig buff, 1/3 med special buff'en som säljs på orten, det är i princip en lite tajtare buff i syntet. Många låter masken åka jojo ner under hakan mellan åken. Så i den meningen får man väl mest se det hela som en form av charad. Kan dock tillägga att det är väldigt lite folk uppe i systemen. Alla Self Service restauranger har börjat med bordsplacering o digital check-in. Fungera på det hela väldigt bra.

Schweiz - Nyår
Ja, det är mask på i liften. Fördelningen ser ut som 1/3 - åker med engångsmask, 1/3 vanlig buff, 1/3 med special buff'en som säljs på orten, det är i princip en lite tajtare buff i syntet. Många låter masken åka jojo ner under hakan mellan åken. Så i den meningen får man väl mest se det hela som en form av charad. Kan dock tillägga att det är väldigt lite folk uppe i systemen. Alla Self Service restauranger har börjat med bordsplacering o digital check-in. Fungera på det hela väldigt bra.

Vart befinner du dig? Är det mycket köbildning i liftarna/kabinerna längst ner i byn/dalen?

Schweiz - Nyår
Vart befinner du dig? Är det mycket köbildning i liftarna/kabinerna längst ner i byn/dalen?

Just nu Engelberg, även varit i Andermatt under veckan. I söndags var det kanonväder o nysnö - då var det ~20m kö till Titlis kabinen (byn). Det finns en maxgräns på 5p i kabinen men i princip håller folk på modellen "1 sällskap" per kabin... Så då fick jag stå i kö i 5min. Sen tryckte dom glatt in 60p i stora kabinen från Stand till Titlis - humor.

Övriga dagar så har kötiden legat på sekunder...

Schweiz - Nyår
Just nu Engelberg, även varit i Andermatt under veckan. I söndags var det kanonväder o nysnö - då var det ~20m kö till Titlis kabinen (byn). Det finns en maxgräns på 5p i kabinen men i princip håller folk på modellen "1 sällskap" per kabin... Så då fick jag stå i kö i 5min. Sen tryckte dom glatt in 60p i stora kabinen från Stand till Titlis - humor.

Övriga dagar så har kötiden legat på sekunder...
Veckodagar i dec, eller söndag med dåligt väder på morgonen: oftast obefintliga köer. Imorgon lördag, jullovsstart med strålande solsken i prognosen kommer det se lite annorlunda ut. :rolleyes: Samma lär gälla alla dagar med soligt väder fram tom 3:e jan.

Angående masken, du bär den för att skydda andra så ser det inte helt som charad. Klart är att om du vill skydda dig själv ska du inte röra masken.

Schweiz - Nyår
Nu hamnade Sverige precis på Schweiz karantänlista igen. Så om det ska åkas på nyår gäller det att skynda sig om man fortfarande är där uppe. ;)

Schweiz - Nyår
DET ÄR KÖRT!! från och med 28 mars är det 10 dagars karantän för svenskar som åker till schweiz, Sverige blev tillgad på deras lista idag !!

Schweiz - Nyår
Har ögnat igenom tråden och måste bara lägga till en grej:

Håll koll på UD. Utlyses avrådan för resor så gäller inte dina försäkringar. Får du COVID och behöver åka hem eller bryter benet och ska flygas hem eller opereras på plats kan det bli mycket, mycket dyrt...

Sverige har just nu den högsta smittspridningen sedan pandemin började. Att tro att läget är lugnt är att lura sig själv. Det många inte tar i beaktande är att se till hur sjukvården ser ut dit du ska åka. Får du vård i Andermatt om du insjuknar där? Hur tar du dig hem? Samma gäller för Åre, Sälen och alla andra svenska orter. Östersund har inte möjlighet att ta hand om COVID-sjuka turister och sannolikt kommer även operationsverksamheten vara tungt belastad då samma personal behöver bemanna intensivvård.

Kanske är jag lite negativ men fundera längre än bara smittspridningen.

Det är ändå lite humor ändå att vi skidåkare sitter och oroar oss över ett virus som knappt dödar några över huvudtaget. Och samtidigt åker vi off pist, sitter i en fullpackad bil på autobahn i alldeles för hög hastighet utan att ens fundera över vilka risker det innebär.... :) :)

Schweiz - Nyår
Det är ändå lite humor ändå att vi skidåkare sitter och oroar oss över ett virus som knappt dödar några över huvudtaget. Och samtidigt åker vi off pist, sitter i en fullpackad bil på autobahn i alldeles för hög hastighet utan att ens fundera över vilka risker det innebär.... :) :)
Jag oroar mig inte alls över enskilda, unga, friska, skidåkares risk att dö i viruset. Jag oroar mig inför en kollaps av sjukvårdssystemet, utbrända medarbetare, fulla intensivvårdsavdelningar där vi måste göra prioriteringar baserat på tillgängliga resursers istället för patientens chans till överlevnad och en vårdskuld som kommer ta många år att "arbeta ikapp".

Schweiz - Nyår
Jag oroar mig inte alls över enskilda, unga, friska, skidåkares risk att dö i viruset. Jag oroar mig inför en kollaps av sjukvårdssystemet, utbrända medarbetare, fulla intensivvårdsavdelningar där vi måste göra prioriteringar baserat på tillgängliga resursers istället för patientens chans till överlevnad och en vårdskuld som kommer ta många år att "arbeta ikapp".
Jag tycker du har ett bra argument där, fast kanske framförallt vad gäller situationen i vårt eget land och flera andra i Europa. Just Schweiz har ju klarat sig bra och har vad jag förstår en sjukvård som var välfungerande även innan pandemin så i det fallet bedömer jag att risken att bidra till en kollaps av sjukvårdssystemet måste vara begränsad. Men det handlar ju naturligtvis hur individen som åker till t.ex. Schweiz från Sverige beter sig under resan.

Schweiz - Nyår
Just Schweiz har ju klarat sig bra
😀 De har faktiskt inte klarat bättre än andra länder. Och de har också hårda tider i sjukvård.
B9D2005B-B6A1-4373-A506-D5AAB99758BD.jpeg
B9D2005B-B6A1-4373-A506-D5AAB99758BD.jpeg

Schweiz - Nyår
Absolut, Alperna kommer att stå kvar i många år. Men här på forumet hänger både unga o gamla kroppar, några av oss har redan gjort sina bästa svängar. Relativ stor skillnad i att stå över en säsong om man är 25 eller 55.
Ja men de flesta stänger ju. Så då måste man inse att alperna står kvar. Österrike har oxå stramat åt sina regler...

Schweiz - Nyår
Engelberg och MÅNGA andra skidanläggningar kommer ha stängt från 22 december till (minst) 31 december. Mycket oklart hur det kommer bli sedan (fram till 23 januari). Så vi locals här i Engelberg kommer åka en del kommande dagar m a o...

Schweiz - Nyår
Du får väl komma hit till GR och disse då. Dom skall besluta om öppen eller stängd på Måndag. Vi håller tummarna för att det blir det första. Uri stänger.

DET ÄR KÖRT!! från och med 28 mars är det 10 dagars karantän för svenskar som åker till schweiz, Sverige blev tillgad på deras lista idag !!

Japp. Obligatorisk rapportering till lokala myndigheter, 10 dagar i karantän eller upp till 93 447 SEK (10 000 chf) i böter. Det e en jäkla massa böter det... Aningen oproportionerligt eller?

Schweiz - Nyår
Du får väl komma hit till GR och disse då. Dom skall besluta om öppen eller stängd på Måndag. Vi håller tummarna för att det blir det första. Uri stänger.

Japp. Obligatorisk rapportering till lokala myndigheter, 10 dagar i karantän eller upp till 93 447 SEK (10 000 chf) i böter. Det e en jäkla massa böter det... Aningen oproportionerligt eller?
Kan från säker källa att polisen och andra myndigheter kontrollerar detta

Schweiz - Nyår
Stanna hemma och åk lokalt. Det är inte läge att resa runt. Vårdpersonal går på knäna över hela världen och definitivt i Europa. Hur tänker ni? Att ni är smartare än alla andra och kan lura viruset? Det är precis den typen av tänkande som skapar problem. Ha nu för fan lite is i magen. Tänk på äldre och vårdpersonal.

Schweiz - Nyår
Stanna hemma och åk lokalt. Det är inte läge att resa runt. Vårdpersonal går på knäna över hela världen och definitivt i Europa. Hur tänker ni? Att ni är smartare än alla andra och kan lura viruset? Det är precis den typen av tänkande som skapar problem. Ha nu för fan lite is i magen. Tänk på äldre och vårdpersonal.
Lokalt? Bra idé! Säg det till de som är på väg till Sälen och Åre :)

Tillbaka
Topp