Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

giphy.gif

I väntan på nu bild passar jag på att nyttja samlade kunskapen i den här tråden för att be om ett tips. Om 5-6 år är min son gammal nog att klara sig själv hemma en säsong. Så var borde jag försöka locka med frugan för en säsong? Tänker mig att vi ska hyra en lgh eller stuga för att kunna åka puder, göra dagsturer (ev med någon enstaka övernattning) och kvällstid ta det lugnt med en bok eller något enstaka restaurangbesök. Inget nattröj, inget jobbande.....
Tips mottages tacksamt!

I väntan på nu bild passar jag på att nyttja samlade kunskapen i den här tråden för att be om ett tips. Om 5-6 år är min son gammal nog att klara sig själv hemma en säsong. Så var borde jag försöka locka med frugan för en säsong? Tänker mig att vi ska hyra en lgh eller stuga för att kunna åka puder, göra dagsturer (ev med någon enstaka övernattning) och kvällstid ta det lugnt med en bok eller något enstaka restaurangbesök. Inget nattröj, inget jobbande.....
Tips mottages tacksamt!
Davos. (y)

Vart är bilden tagen, och vad heter pisten?
Och för all del, kan någon rabbla namn på topparna i bakgrunden så är ju det också trevligt. :)
Skärmavbild 2021-01-19 kl. 18.10.58.png

(Edit: Ursäkta bildkvalitén, skärmdump från Insta var en dålig idé.)

Orten gissar jag courchevel och att monte blanc skymtas i bakgrunden. Ingen aning om pisten!!
Courchevel är helt rätt. Dock inte Mont Blanc i bakgrunden, man måste upp ett par hundra fallhöjdsmeter till för att den ska synas.

Om ingen gissar rätt på pisten innan klockan 20 så föreslår jag att du får segern.

Från Courchevel borde man ju se Bellecotrê om man tittar över Bozel...? 🤔Det måste vara den till höger i bild väl??

Det börjar tydligen bli avancerat det här, nu ska man namnge pisterna också!!
Vänta ni bara tills det blir min tur igen. 👿
Hjälp! ;)

Slängde med namn på pisten mest för att många här på forumet vet att jag bott i Val Thorens i en herrans massa år, och därför kändes det som risk på för enkelt med bara orten.

Courchevel är helt rätt. Dock inte Mont Blanc i bakgrunden, man måste upp ett par hundra fallhöjdsmeter till för att den ska synas.

Om ingen gissar rätt på pisten innan klockan 20 så föreslår jag att du får segern.
Äh! Ge honom segern. Vi orkar ju inte vänta till 20 ;)

Davos är bra, men CH är ju så jäkla dyrt! Fast det finns mycket bra i närområdet om man vill testa lite annat i närområdet.... Undrar om det finns något multipass för östra CH? 🤔
Ja, grymt trevligt, är ju mer som en liten stad än bara en resort. Spenderade ca 70 dagar där i somras. De har ju Parsenn, Jakobshorn, Pischa och Rinerhorn och sen Madrisa vid Klosters också. Just nu ingår 3 dagar i Laax, Lenzerheide-Arosa eller Engelberg-Titlis i säsongskortet. Osäker på om det finns något större kort för Graubunden eller dylikt. Turande känns också lättillgängligt baserat på hur terrängen ser ut.
Håll tummarna att SEK återhämtar sig lite mot CHF i mellantiden! :giggle:

För att bo en hel säsong så tänker jag Chamonix, alternativt kanske Briancon.
Chamonix skulle jag kunna tänka mig att bo i även om jag inte fick åka skidor. Samtidigt är det långt ifrån den bästa skidorten. För en veckas skidresa finns mycket bättre men för att bo en hel vinter finns ju inte mycket som slår

+1 på Briancon. Mindre hets och mindre smog än Cham, mysigt som tusan (gäller hela Serre-dalen, man måste inte prompt bo i själva Briancon), billigare liftkort (billigare allting vid närmare eftertanke), bättre eget skidområde plus att det är nära till LG, ADH, L2A, Via Lattea och diverse småorter, och dessutom stora ytor att tura på uppe kring Lautaret/Galibier.

Och relativt kort körtid för stadsutflykter till Turin, Milano och Grenoble, eller för all del ner till kusten på vårkanten.

Edit: Enda nackdelen är väl att det är lite si och så med snösäkerheten om det är ett dåligt år, men liftarna ligger på nordsida, och högre belägna Alpe/LG/2 Alpes ligger typ en timme bort med bil.

Snödjup

Tillbaka
Topp