Geologifrågan = Varför inte bottenlöst puder i Åre (närhet till Atlanten osv)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något man får lära sig om puderparadis som västra Kanada och Japan är att det är mötet mellan kall luft och saltvatten från havet som gör att det blir så mycket puder.
Vän av ordning undrar varför vi inte får samma effekt i Åre; det är ju trots allt inte allt för långt till Atlanten i Trondheim. Och vi får ju blåsten därifrån; varför får vi inte pudret också?

Har pluggat en kurs i klimatologi nyss och med mina kunskaper därifrån skulle jag gissa att vi får mindre snö delvis för att vi i Sverige skuggas av norska fjällen medan Klippiga bergen/Japan är det första som möter den fuktiga havsluften. Och sedan så skulle jag också tro att pga att vi ligger på en så pass nordlig breddgrad påverkas vi mycket av varierande men långvariga högtrycksmönster (NAO+/NAO-) som ibland gör att kall och torr luft kommer ner från Ryssland/Arktis och därmed trycker bort eventuella snöoväder. Whistler (t.ex) ligger på en relativt sydlig breddgrad och har ett mer milt och stabilt klimat om vintrarna och får det mesta av sitt väder från västvindbältet på norra halvklotet som driver in fuktig luft och därmed snö över Klippiga bergen. Kan säkert också ha med altituden att göra; om norska/svenska fjällen varit högre hade eventuellt mer nederbörd kunnat komma som snö där den idag mest syns som regn i början av säsongen.

MEN, detta är min egna ihoppusslade bild och bygger på mycket gissningar. :)

precis: nederbörden landar i Norge. när Åre får 10 cm från väster så har du 30-40 cm i Meråker. Men ibland får Åre bra med (torr) snö från öster. (fast då ska man passa på att åka till Bydalen där det kommer ännu mer).

Skandinaviens riktiga pudderparadis är dock vestlandet. Min gissning är att ex Stranda får lika mycket snö som västra Kanada eller Japan

precis: nederbörden landar i Norge. när Åre får 10 cm från väster så har du 30-40 cm i Meråker. Men ibland får Åre bra med (torr) snö från öster. (fast då ska man passa på att åka till Bydalen där det kommer ännu mer).

Skandinaviens riktiga pudderparadis är dock vestlandet. Min gissning är att ex Stranda får lika mycket snö som västra Kanada eller Japan
Stranda, Röldal, Myrkdalen med många andra ställen. :)

Tillbaka
Topp