Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Taget på Paliner Kopf, och i bakgrunden Piz Rots/Vesilspitze, 3096m?
Alldeles riktigt!
Vi står på Palinkopf 2864 m och berget Piz Rots fyller bakgrunden. Kammen från toppen och rakt ner bildar landgräns. Om man fortsätter och följa dalen ner till vänster i bild, så kommer man till Samnaun by.
Jag kan förstå din första gissning i morse, för terrängen ser faktiskt högre ut än vad den är (inte ett träd i sikte ens längst ner).
Palinkopf utgör också landgräns, lifthuset ser ut att ligga ungefär 12 meter in i Österrike.🤓

Försök nu att välja en bildgåta som inte "triggar" mig, jag har jobb i trädgården att göra. ;)

Alldeles riktigt!
Vi står på Palinkopf 2864 m och berget Piz Rots fyller bakgrunden. Kammen från toppen och rakt ner bildar landgräns. Om man fortsätter och följa dalen ner till vänster i bild, så kommer man till Samnaun by.
Jag kan förstå din första gissning i morse, för terrängen ser faktiskt högre ut än vad den är (inte ett träd i sikte ens längst ner).
Palinkopf utgör också landgräns, lifthuset ser ut att ligga ungefär 12 meter in i Österrike.🤓

Försök nu att välja en bildgåta som inte "triggar" mig, jag har jobb i trädgården att göra. ;)
Ja, ser högre ut och ser även ut att vara mer fhm från passet där nere till toppen! Håller med om att det ser ut som bra offpiste-terräng på Piz Rots, men hårt jobb att ta sig till och kanske lite mycket att oroa sig för ovanför...

Efter den svåra bjuder jag på något lättare. Var hittar man den här toppstationen?
1621692295232.png

Hahah, får väl boka på österrikiska sidan så går det nog. ;) Men skulle jag få för mig att köra heliskiing skulle jag nog hellre välja något mer spektakulärt ställe, Monte Rosa eller så. ☺️⛷️
Ja, där är det lite mer fallhöjd och köra på!

En kollega till min fru kör med sin man mycket offpist, och de var i Cervinia en gång och missade att ta sig tillbaka med liftarna från Zermatt. De fick ta en schweizisk helikopter tillbaka - det blev dyrt!

Antar att det är lördagsstiltje som vanligt, men just in case en ledtråd. Jag kan se den här stationen från andra hållet om jag går 50 m från ytterdörren.

Ja, ser högre ut och ser även ut att vara mer fhm från passet där nere till toppen! Håller med om att det ser ut som bra offpiste-terräng på Piz Rots, men hårt jobb att ta sig till och kanske lite mycket att oroa sig för ovanför...

Efter den svåra bjuder jag på något lättare. Var hittar man den här toppstationen?
Visa bilaga 10236
Vad nu, är det ingen som vill ta denna?Ser ut som om du är tillbaks på Pilatus Kulm, Esel eller vad tusan vi skall kalla den...

Vad nu, är det ingen som vill ta denna?Ser ut som om du är tillbaks på Pilatus Kulm, Esil eller vad tusan vi skall kalla den...
Precis när jag la till ledtråd! Klart det är Pilatus Kulm, med kuggstångsjärnvägen (världens brantaste) som kommer in på höger sidan. Gondolen är på andra sidan. Bilden tagen nere på passet mellan Esel och Matthorn (inte Matterhorn ;) ), vid Chilchsteine som det kallas. Där kommer det upp vandringsstigar från två håll.
Kör på @STORPOTATEN

Verkar vara lite dålig fart idag alltså.... ska se om vi kan trigga några bildjägare med denna då!
Vad heter byn som bilden är tagen från?

1621707072074.png

Senast ändrad:
Ajamen, det där är ju Vita Berget från sydväst, men jag kan inte ge mig på den här gåtan nu - annat jag måste göra:(

God jakt övriga på Potätans luriga bild, man vet aldrig hur mycket han har zoomat.;)

Eftersom det är nästan omöjligt att få till rätt vinkel mot någon enskild av alla de småbyarna som finns där, så säger jag Les Coches i La Plagne området.
Där har du ju tidigare haft en lurig bild ifrån.

Tillbaka
Topp