Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Till vänster: Gentianes - Mont Fort Couloir?
Så gott som, denna går paralllellt med ditt svar.
Till höger: En bit av Mont Fort - South Face - Le Chable? Barry's Bowl
Japp, och då har vi bockat av ett åk.

Den tredje, i mitten, var inte korrekt.
Jaha, var svårt att se vilken du markerat till vänster. Då är det Pylon Run då?

Jaha, var svårt att se vilken du markerat till vänster. Då är det Pylon Run då?
Då har du tagit till vänster och höger om den jag är ute efter... 😛
1622786061023.png

Vi gör så här, eftersom jag strax skall in på möte. Åket verkar svårt att hitta om man nu inte har gjort det själv eller hört om det på plats. Provade att googla lite själv, utan några vidare resultat.
Så namnet är, eller var i alla fall när jag hängde mycket i Verbier (ett annat sekel), Paradise. Eller kort och gott Madrassen.

Detta lämnar oss med två delsegrare, @Kalle_Luzern och @fredw som knäckt varsitt åk. Eftersom @fredw tog det "coolare" åket och dessutom vet hur man hittar det på Fatmap :) får han segern!

Col del la Chaux exit?
Edit... var alltså fel, oops. Man tackar.
Förbered er på himmska bilder från Brösarps backar eller dylikt! :-) Där dör man bara om man skulle råka rulla ut på landsvägen efter ett fall eller blir nedtrampad av en galen ko.
PS tack till Kalle ändå som gjorde grovjobbet och liksom jag joinat "the dark side" med Fetmapps etc. Mystiskt att det åket inte syntes på hans Fatmap.
Ska rota i arkiven, hittar jag inget vettigt så blir det ett wild card till någon annan.

Här är familjen fredw på skidutflykt. Fru fredw som sitter längst fram till vänster, sitter inte vid ratten. Snubben på bild 2 ger indirekt en ledtråd till namnet på delstaten vi befinner oss i.

Land, delstat och namn på skidorten där vi är parkerade? Dess namn indikerar det man riskerar att göra om man ramlar när man åker i en brant, stenig freeride-korridor.

IMG_4795.JPG

1622792271918.png

Australien, New South Wales, Perisher?
Korrekt! Ursäkta en något krystad frågeställning... men det var iallafall en bild med skidanknytning. Perisher är väl en av Australiens fyra bästa skidorter, kanske den störtsa, i klass med Trysil typ. För samma vy på Google street view se nedan. Kalles tur!

1622793484455.png

Korrekt! Ursäkta en något krystad frågeställning... men det var iallafall en bild med skidanknytning. Perisher är väl en av Australiens fyra bästa skidorter, kanske den störtsa, i klass med Trysil typ. För samma vy på Google street view se nedan. Kalles tur!
Var en kul gåta! :) Tänkte först Queensland, men de har visst inga skidorter. Victoria verkade lite väl långsökt och sen kom jag på att han är Prince of Wales.

Var ju ett tag sen vi hade någon kyrka. I vilken skidort står den här?
045.JPG

Ser ju ganska trevligt ut!
Hur lång är säsongen där?
Visa bilaga 10485
Backar i sydsluttningar (?) på toppar under 2000m. Låter som en "suckers resort"?

Fast här nere är ju syd väl nord, kanske logiken kanske haltar? Och om syd är nord, betyder det att lågt är högt? Åker man uppför backarna istället för ned? (Man verkar åka på fel sida vägen iaf)

Backar i sydsluttningar (?) på toppar under 2000m. Låter som en "suckers resort"?

Fast här nere är ju syd väl nord, kanske logiken kanske haltar? Och om syd är nord, betyder det att lågt är högt? Åker man uppför backarna istället för ned?
Just det, på södra halvklotet är sydsluttningar "nordsluttningar".
Om lågt är högt och upp är ner... hmm... osäker på det...:unsure:

Men en sak är jag säker på, kungen av "suckers resorts" är Saalbach!!!:LOL:

Ser ju ganska trevligt ut!
Hur lång är säsongen där?
Visa bilaga 10485
Perisher har just öppnat för säsongen. Det är väldigt olika hur långa skidsäsongerna blir i Australien. Påminner litet om Åres problem, låg höjd och en sorts kustklimat, fast här är grundklimatet betydligt varmare så det är svårt att kompensera bortfall av snö på för- och eftersäsong med snökanoner. När solen börjar värma på så försvinner snön snabbt.

Här är en bra carvingvideo från Perisher som faktiskt har hjälpt mig en del med tekniken, plus att man får en bra inblick i Perishers skidsystem! Plus litet "ozzie English" på köpet! Det är mysigt bland alla "gum trees" som de kallar eukalyptusträden. Har man tur så sitter där litet papegojor och tittar.

Fast här nere är ju syd väl nord, kanske logiken kanske haltar? Och om syd är nord, betyder det att lågt är högt? Åker man uppför backarna istället för ned? (Man verkar åka på fel sida vägen iaf)
Ja det är litet förvirrande. Det tar ett tag innan man fattar hur solen går över himlen t.ex.
Den går fortfarande från öst till väst (jorden snurrar ju åt samma håll även på södra halvklotet..) men solen rör sig liksom på den norra "halvan" av himlen, så man får ändå känslan att den går åt "andra hållet". Vilket den ju gör på ett sätt, "från höger till vänster", tvärtom mot på norra halvklotet, men samtidigt med soluppgång i öst och solnedgång i väst precis som på norra halvklotet.

Svårt att förstå när man inte är där. Svårt även då, faktiskt! :)

PS ja en del backar lutar så litet att de faktiskt går lika bra att åka åt båda hållen! :)

Senast ändrad:
Visst är det slottet i Chenonceau jag söker. En väldigt häftig syn när slottet tronar som en bro över vattnet. Väl värt en liten omväg om en rör sig i Loiredalen.

Över till @RWD!
Då vill jag veta skidorten där denna bild är tagen (vilket jag också vet) men även varifrån bilden är tagen vilket jag inte har tagit reda på än men nån av er säkert hinner före mig
BB5FC609-BC50-49FC-82B3-E7ADD79C3958.png

Tillbaka
Topp