Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Gissar vilt på Kampflåhögda nära Trysil
Så vilt var det nog inte, och dessutom helt korrekt. Mycket bra.
En kort bilfärd från Trysil hittar man denna vackra, men litet bortglömda, dalgång. Har ingen aning om den faktiskt är lite förbisedd, men det var känslan jag fick i alla fall..
Och här finns fina fiskevatten. Älven som rinner ner i sjön vi ser är Femundselva, och efter sjön har älven bytt namn till Trysilelva, som naturligtvis byter namn till Klarälven när den rinner in i Svedala.

Bilden är din @Bgn

Senast ändrad:
Dax för en gammal bild när telemark var skidorna att åka på.
B1010701.JPG
Var är vi nu?

Skulle just skriva Thompson Pass / Valdez men det stämmer dåligt med ditt tips…

Det brukar ta mig ett år att få den där boktips-låten ur huvudet. Den borde bannlysas! 😂

Edit : tanana river? Om det är rätt så går bollen till Ivo (om han vill) som hittade rätt närområde

Senast ändrad:
Precis vi är ovanför nenana river som rinner vidare til tanana och sen vidare till yukon river. Berget heter panorama mtn ca 1750 möh och ligger precis utan för Denali national park.
@fredw tur

Precis vi är ovanför nenana river som rinner vidare til tanana och sen vidare till yukon river. Berget heter panorama mtn ca 1750 möh och ligger precis utan för Denali national park.
@fredw tur
Ett vackert berg! Södra korridoren kanske?

1629353644357.png

Men jag lovade Ivo att få ta över isyxan! Om han vill! Annars återkommer jag under fm. Turen till Ivo alltså som först satte fingret på rätt del av kartan..

Det finns många korridoren på berget, har för mig att vi gick från väster.

Låter troligare, ser nu att floden och vägen ligger till väster om berget. Det är en mycket mystisk dimmig "grey out" på båda sidor om vägen där på Google Street view, så det är svårt att ta en titt på berget från vägen... :unsure: Kanske något militärt.

Jag ger Ivo chansen till ny bild fram till ca kl 10, annars får jag själv gräva fram något! :-)

Coolt. Om jag inte missminner mig, vilket är fullt möjligt, var det du som även lade upp bilden på Denali för några hundra sidor sedan?
Står på den där ToDo-listan som troligtvis aldrig kommer att stökas av....:cautious:
Ja det var jag som hade en bild på Denali, tror den var tagen på samma tur. Finns otroligt mycket häftig vildmark i Alaska.

Starkt jobbat!
jag antar att du har rätt då bron heter Hornidal Bridge och är en välkänd sevärdhet (kolla kartan!)

finns även en helt ok skidanläggning som ingår i Alpepasset (finns dock ej med på Freeride bland "skidorter"):
https://hornindalski.no/

över till Potäten!
Finemang!
Då kör vi lite fjärrskådning på det. Vad heter den stora glaciären där borta?
Bonus för namnen på våra fyrfota vänner!

1629361198971.png

De tre bockarna som trampar på bron (?) heter Bruse, jag kan tyvärr inte deras förnamn,är möjligen av arten mufflon och jag återkommer till övriga delen av frågan.

Om det är ett gammalt foto, och man har litet kunskaper i tysk slang, så kanske bockarnas förnamn hade kunna vara XXX, XYZ och xyz? :unsure: :rolleyes::giggle:

Edit: Tog bort några välkända deltagarnamn från denna lista...

Senast ändrad:
Han frågar ju efter en glaciär för bövelen, inte huvudsakligen efter några getabockar eller "gamsar" heter de kanske.:ROFLMAO:
Nu har det gått tillräckligt med tid och det borde väl vara Glacier de Gébroulaz som ligger bredvid Val Thorens.

Han frågar ju efter en glaciär för bövelen, inte huvudsakligen efter några getabockar eller "gamsar" heter de kanske.:ROFLMAO:
Nu har det gått tillräckligt med tid och det borde väl vara Glacier de Gébroulaz som ligger bredvid Val Thorens.
Såja, så skall en slipsten dras. Visst är det den glaciären, som dock inte bör synas från Val Thorens då det ståtliga berget Aiguille De Peclet 3561 ligger i vägen.

Din bild @PisteCarver

Visst är det den glaciären, som dock inte bör synas från Val Thorens då det ståtliga berget Aiguille De Peclet ligger i vägen.
Visst är det som du säger.
Jag har haft med några bilder tidigare här i tråden när vi står högst upp vid liften Télésiege Glacier på 3300 möh bredvid Peclet, och därifrån ligger glaciären alldeles bakom kammen man står nedanför, men den är skymd och man kan inte se den.

Nu får jag försöka gräva i arkivet igen... 😅

Då kontrar jag också genom att fråga efter namnet på en glaciär.
Blir det för svårt så kommer en utzoomad bild.
Notera att glaciären har krympt sedan bilden togs.
1629370451930.png

Tillbaka
Topp