Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Klättrings- och fotbollskväll vettu :)
Du är uppe på Rigi Rotstock, rakt fram ser man Stanserhorn och strax under molnen ligger Burgenstock.
Längre bort skymtar vi ju...ja, de stora rackarna.
Nära nog. ;) Är vid Rigi Kulms tågstation. Rotstock som syns mitt emot.

Edit: Lite mer om bilden. Tagen sista söndagen i oktober för några år sen. Den söndagen går Luzern maraton av stapeln. Gatan utanför mig är då spärrad ca. 7.30-13.30, så gäller att komma ut på nåt som tar lagom med tid. Den här gången tror jag att jag gick upp från Goldau via branta nordostsidan till Rigi Kulm. Tåget ner till Goldau och sen runt till Luzern.
Förutom vad SP redan förklarat ses Pilatus till höger, Buochserhorn till vänster, de stora rackarna är alltså Berner Alpen.

Kör på @STORPOTATEN

Senast ändrad:
Nära nog. ;) Är vid Rigi Kulms tågstation. Rotstock som syns mitt emot.

Edit: Lite mer om bilden. Tagen sista söndagen i oktober för några år sen. Den söndagen går Luzern maraton av stapeln. Gatan utanför mig är då spärrad ca. 7.30-13.30, så gäller att komma ut på nåt som tar lagom med tid. Den här gången tror jag att jag gick upp från Goldau via branta nordostsidan till Rigi Kulm. Tåget ner till Goldau och sen runt till Luzern.
Förutom vad SP redan förklarat ses Pilatus till höger, Buochserhorn till vänster, de stora rackarna är alltså Berner Alpen.

Kör på @STORPOTATEN
Ja det var ju synnerligen slarvigt av mig, jag menade naturligtvis vid tågstationen men kollade inte tillräckligt noga på kartan... :(

Nåväl, vad heter denna nedfarten?
1630648166395.png

Nedfarten slutar i dalen där man hamnar på livlig afterski.
1630658946901.png

Senast ändrad:
Det är nog inte Hinterglemm heller. Påminde aningen om trevliga utflykts-pist 80 i dalen från Ischgl till Samnaun men detta verkar högre upp och högre berg.
Gissar på Frankrike men känner inte igen det. Fiskar efter ledtrådar, som du förstår.
PS du höll väl till vänster som pilen visar?!?

Det är nog inte Hinterglemm heller. Påminde aningen om trevliga utflykts-pist 80 i dalen från Ischgl till Samnaun men detta verkar högre upp och högre berg.
Gissar på Frankrike men känner inte igen det. Fiskar efter ledtrådar, som du förstår.
PS du höll väl till vänster som pilen visar?!?
Naturligtvis följer man pilens riktning, man vill ju inte åka vilse! (y)
Ledtråd? Kolla i originalinlägget.

Eftersom jag har åkt den där nerfarten så är det väl dags efter ett par timmar att ställa upp och bidra till att lösa bildgåtan.;)
Det är Wilde Grub'n i Stubai.

Eftersom jag har åkt den där nerfarten så är det väl dags efter ett par timmar att ställa upp och bidra till att lösa bildgåtan.;)
Det är Wilde Grub'n i Stubai.
Det var ju hemskt vänligt av dig att ställa upp! Naturligtvis är det Wilde Grub'n, men det är ju en skiroute så jag antar sond, sändare och spade var med när du åkte den? :)
Afterskin intas sedan på Alpensporthotel Mutterberg för övrigt.

Över till @PisteCarver

Det var ju hemskt vänligt av dig att ställa upp! Naturligtvis är det Wilde Grub'n, men det är ju en skiroute så jag antar sond, sändare och spade var med när du åkte den? :)
Afterskin intas sedan på Alpensporthotel Mutterberg för övrigt.

Över till @PisteCarver
Jag hade skidor under fötterna, stavar i nävarna och hjälm på huvudet, det räckte för mig. :)
Ja, den pistas väl aldrig, men ändå ser man ofta nybörjare som kasar sig ner för de små korta branterna som avlöses av lite olika traversvägar. Så väldigt brant är där nu inte, men det kan vara ganska isigt och puckligt om det var ett tag sen det snöade.
Skiroute Wilde Grub'n utgår från Gamsgarten på 2630 m och slutar vid Mutterbergalm på 1740 m.
Man kan åka ändå från högsta toppen i liftsystemet, DSB Wildspitz på 3210 m, och har då nästan 1500 fhm att åka i ett svep.
Här en video på Youtube från en som har gjort detta utan stanna och vila mjölksyran ur benen. Om ni bara vill se det egentliga Wilde Grub'n, så kan ni hoppa fram till 4 min.

Vi kör en nerfartsfråga till då, denna gången en pist.
Frågan som gäller är:
Vad heter det berg i liftsystemet som vi åker på, och vad är det för färg på nerfarten?
Det är hyfsat många fhm på den här backen.
EDIT: Jag upptäckte precis att nerfarten har ett rätt kul namn, så jag söker det som svar på gåtan!
(Nerfarten är inte så "farlig" som namnet antyder)
Jag vet att Potätan kommer att känna igen att berg i bakgrunden på ca 1,9 sekunder, så vi får väl se hur länge han kan hålla sig.;)
1630663153408.png

Senast ändrad:
Vi kör en nerfartsfråga till då, denna gången en pist.
Frågan som gäller är:
Vad heter det berg i liftsystemet som vi åker på, och vad är det för färg på nerfarten?
Det är hyfsat många fhm på den här backen.
Jag vet att Potätan kommer att känna igen att berg i bakgrunden på ca 1,9 sekunder, så vi får väl se hur länge han kan hålla sig.;)
Visa bilaga 11525
Hehe, jag låter hornet vara och går på lunch istället. :)

Det är bara att ta en sväng förbi Ivo på Frösön, han haffar alla som kommer på besök, bjuder genast på hallonsaft och hänger sådana där prylar (plus ryggsäck full med sprängämnen) på dem... :)

Jag undrar......fick du ingen Bäverhojt? 🤔
Han vågade nog inte ens föreslå det, jag såg antagligen redan tillräckligt förskräckt ut. Plus möjligen att jag kom i bil och skulle köra vidare ner till Bohuslän nästa dag. Fast kanske hallonsaften var spetsad, han har nog några rävar bakom örat den där Ivo. ;):)

Kan det vara på Hoarbergkarspitze (på interaktiva pistkartan: Horberg! 🙈). Röd pist är det nog på den sidan liften... Ser ju grön ut iofs. :ROFLMAO:

Kan det vara på Hoarbergkarspitze (på interaktiva pistkartan: Horberg! 🙈). Röd pist är det nog på den sidan liften... Ser ju grön ut iofs. :ROFLMAO:
Du är på rätt spår, men har inte hittat helt rätt ändå.
Om du tycker att den ser "grön" ut där bakom kanten så vill jag inte åka skidor med dig!😨
Kolla även den uppdaterade bildfrågan ovan.

Du är på rätt spår, men har inte hittat helt rätt ändå.
Om du tycker att den ser "grön" ut där bakom kanten så vill jag inte åka skidor med dig!😨
Kolla även den uppdaterade bildfrågan ovan.
Hur många gånger har du ändrat nu? Tyckte jag hade uppdaterat men kanske inte... Är det nedfarten Skiroute Horberg 2 då kanske? Edit: efter att kollat pistkartan igen istället för google ändrar jag till svarta Devil's Run.

Jag åker ju inte pist, så du vill ändå inte åka med mig. :ROFLMAO:

Nej, det är en pist med ett kul namn.

Nja, jag tycker också offpist är kul igen nu när jag har köpt "bredisar"!🏄‍♂️:)
Uppdaterade ovan. 👆

Kom förbi och åk den här då. Jag syns sidostega första 15-20 höjdmeterna för det var för brant att våga åka. Precis brett nog för det om man har stora skidor... Nedre delen trevligt åk.
IMG_2527.JPG

Påminner lite om Bernhard Russi Run fast verkar vara rakare hela vägen. Bernhard Russi Run kan man förlänga med den tillika svarta dalnedfarten och får ihop ganska exakt 1500 fhm. ⛷️
Ska du nu skrämma mig tillbaka in i pisten igen?😰
Nej, ville bara påpeka att det är skillnad på offpist och offpist... Precis som det är skillnad på blått och svart. ;) Den där rännan kör vi inte varje år, var ovanligt knixig i toppen i vintras.

Kör också en vinterbild då, i vilket skidområde är den här bilden tagen?
IMG_0907.JPG

Jag satt och skulle precis lägga in en fråga som ledtråd.... kan "gamsar" klättra på "stockar"?... men när jag skulle klicka på "skicka svar", så kom Potätan och punkterade bildgåtan med sin alpkunskap. ;)

Jag hade fått fram samma bild som potäten men fattade ändå inte att det var den som var på Kalles bild... Inte ens efter ett par ledtrådar till ledtrådarna. Kalle har rätt, dags att slå igen butiken.
Ser ut som en fin backe f ö. Har sökt ledigt vecka 6, börjar funder på vad man ska våga hitta på.

Jag hade fått fram samma bild som potäten men fattade ändå inte att det var den som var på Kalles bild... Inte ens efter ett par ledtrådar till ledtrådarna. Kalle har rätt, dags att slå igen butiken.
Ser ut som en fin backe f ö. Har sökt ledigt vecka 6, börjar funder på vad man ska våga hitta på.
En av reglerna när det gäller @Kalle_Luzern 's bildgåtor:
Är det en brant, bred, klippig och frostig nordsluttning... så är det nästan alltid Gemsstock. ;)

Jag satt och skulle precis lägga in en fråga som ledtråd.... kan "gamsar" klättra på "stockar"?... men när jag skulle klicka på "skicka svar", så kom Potätan och punkterade bildgåtan med sin alpkunskap. ;)
Du får ny chans, här kommer en troligtvis mycket enkel rackare. Men för att krångla till det lite, så vill jag ha namn på berget och vad namnet kommer från?
IMG_20210903_143508.jpg

Du får ny chans, här kommer en troligtvis mycket enkel rackare. Men för att krångla till det lite, så vill jag ha namn på berget och vad namnet kommer från?Visa bilaga 11538
Jaha...då hamnade vi där igen då. En sån där pinsam tystnad då bilden tydligen är otroligt lättgooglad så ingen vill säga vad det är....
Men skit i det...kom igen nu...först till kvarn.:sneaky:(y)

Tillbaka
Topp