Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Efter tjat från pommesfritten att alla år slöa som inte gissar har jag googlat fram att bilden visar kabinbanehuset på Gibraltarklippan…..
Wikipedia lärde mig precis att namnet Gibraltar kommer från den arabiska benämningen djebel Tariq, "Tariqs berg", efter den moriske härföraren Tariq ibn Ziyad. Det uppstod i samband med arabernas invasion åren 710–711.

Efter tjat från pommesfritten att alla år slöa som inte gissar har jag googlat fram att bilden visar kabinbanehuset på Gibraltarklippan…..
Wikipedia lärde mig precis att namnet Gibraltar kommer från den arabiska benämningen djebel Tariq, "Tariqs berg", efter den moriske härföraren Tariq ibn Ziyad. Det uppstod i samband med arabernas invasion åren 710–711.
Hurra hurra, bravo bravo!!
Din bild @Hawk100

Då kommer en tredelad fråga till denna bild…..
1630688884560.jpeg

Hos vem på Freeride är bilden tagen?
Från vilket skidland kommer ölen?
Vad är vattentemperaturen??
Utslagsfråga, eftersom det förmodligen blir en hel drös som kommit in med rätt svar; Vad serverade badägaren till middag i kväll??

Då kommer en tredelad fråga till denna bild…..
Visa bilaga 11540
Hos vem på Freeride är bilden tagen?
Från vilket skidland kommer ölen?
Vad är vattentemperaturen??
Utslagsfråga, eftersom det förmodligen blir en hel drös som kommit in med rätt svar; Vad serverade badägaren till middag i kväll??
Ottakringer helles, klassisk fulöl från Wien. (Om någon är på Untappd, skriv PM för att länka 🍻 😂 )

Ottakringer helles, klassisk fulöl från Wien. (Om någon är på Untappd, skriv PM för att länka 🍻 😂 )
@KaitsuH Potatisen bjuder alltid bara på fuldricka!!! Har fått stå ut med Fernet i mååååånga år… Tur man kan slänga den över axeln utan att det märks när han börjar bli lite onykter!!! 🤣🤣🤣

Tackar tackar! Jag är just nu i mitten av ingenting i Öst Finland, i morgon bitti börjar Finska Mästerskapet i freestyle paddling här, har inga bilder, och kan inte kolla frugans icloud. Den, som har någon vinterbild, kann go on.

Står över bonusfrågan och hoppas jag inte får mardrömmar av något av sjöodjuren... :ROFLMAO:
Byter från vinter till sommar, men nog minst lika mycket is i bild. Var är den här tagen? Kollar in innan jag drar ut på äventyr imorrn bitti, äntligen lite stabilt sommarväder i alperna. :cool:🥾☀️🏔️
IMG_0795.JPG

Högre än Titlis, inte bara bergsstationen utan även riktiga toppen. I "Världens största kanton", som de marknadsför sig med. ;)

Den ledtråden gav ju hela svaret.
Man behöver inte ens spana fram det.:) Toppstationen på Piz Corvatsch.
Ja, kanske var för snäll ledtråd? Men var ju knäpptyst i tråden… Inte koll på om de haft sommarskidåkning en gång i tiden. Numera öppnar Diavolezza tidigast i Engadin om jag minns rätt.

Din tur @PisteCarver

Då är det dags för ledtråd!
Visst är det snygga berg på bilden?
I högerkanten kan man se yttersta kanten på något som påminner en om "husmanskost".;)

Hohe Mut då, Obergurgl. Svårt ibland att veta hur mycket zoom/vidvinkel man ska ta höjd för. Spanade runt där men fick inte ihop det. Var iaf inte 100-tals km fel. 😅

Hohe Mut då, Obergurgl. Svårt ibland att veta hur mycket zoom/vidvinkel man ska ta höjd för. Spanade runt där men fick inte ihop det. Var iaf inte 100-tals km fel. 😅
Snyggt Kalle!
Vi står på Hohe Mut i Obergurgl och när man tittar söderut så ser man det inre av de otillgängliga Ötztaler Alpen, med toppar kring 3500 m, snö, is och öde vidder och sluttningar.
Och i högra kanten skymtar naturligtvis den mäktiga "rotmosglaciären" Rotmoosferner.
Obergurgl har riktigt fin skidåkning med obefintliga liftköer och ligger längst in i en högt belägen dal som är en återvändsgränd. Sedan några år sammanbyggt med Hochgurgl och med skidåkning på nordvästsluttningar upp till 3000 möh.

Din tur @Kalle_Luzern !

Låter som ett trevligt ställe. 😁⛷️ Synd att det tar nästan lika lång tid för mig att åka dit som för någon i Skåne (förutsatt flyg för skåningen då)...

Kör på dagsfärsk bild igen. Här stod jag och väntade på att få åka upp och starta lite ko-safari. Var? Namn på orten där dalstationen ligger, eller området ovanför godtages.
IMG_3154.JPG

Beckenried/Klewenalp månntro?
Tagen i Beckenried, precis. Med Klewenalp där uppe. Avslöjar inte vilka kor jag hade "nöjet" att tränga mig förbi, kanske kommer fler bilder här vad det lider. :cool:
@PisteCarver måste ha åkt under den här liften innan han tog bilden på Pilatus som han påstod var tagen söder ifrån under min semester. :ROFLMAO:

@STORPOTATEN aka Magnum Bonum (?) med nästa bild.

Tillbaka
Topp