Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Den heter luftseilbahn Göschenen-Gütsch.

Edit: Men va faan.
Ja, det var snöpligt.
Mycket starkt att du tog den!(y)
Kalle hade ju verkligen "hemmaplan" på den här bildgåtan.

Kan för övrigt berätta att det kändes väldigt konstigt mitt inne tunneln där var 37 grader varmt!
Blev orolig att det var en brand någonstans.
Utanför var det ca 10 grader när jag körde in i tunneln.

Ja, det var snöpligt.
Mycket starkt att du tog den!(y)
Kalle hade ju verkligen "hemmaplan" på den här bildgåtan.

Kan för övrigt berätta att det kändes väldigt konstigt mitt inne tunneln där var 37 grader varmt!
Asch, relativt enkelt ändå. Bara att följa din sommar-resväg och leta efter en kabin med "nästan-anslutning" till ett känt skidområde. :)
Men Kalle tog den väl direkt ur minnesbanken bara...den jeveln. 😉

Senast ändrad:
Helt rätt, och tack för ett utförligt svar!(y)

Får vi se en bild med bättre väder nu?

Över till @Kalle_Luzern !
Lärde mig nåt nytt själv faktiskt, aldrig tänkt på den där kabinen. Verkar som den inte är i kommersiell drift, är väl därför. Måste kört under vajrarna senast igår!
Här en några år gammal bild med så stålblå himmel man kan få i Schweiz på sommaren. Vad heter sjön?
IMG_0770.JPG

Det är Sankt-Moritzer-See

Vacker bild! (y)
Tack! Var en bra långhelg jag tillbringade i Oberengadin den gången.
Och ja, inte Davos utan St Moritzersee. Även känd som Lej da San Murezzan på deras andra officiella språk.
Edit: notera att bergen är över 3000 m, men inte ser så imponerande ut, rätt hög dal där!

@PisteCarver igen då

Om du hade vridit kameran lite åt vänster så hade du fått med Hotel Waldhaus am See, där jag har varit på besök.
Här finns världens förnämsta whisky-bar - värt ett besök bara den!
Hört om den whiskybaren ja. Var någon asiat som var där med spenderarbyxorna och de öppnade "världens dyraste whisky". Efteråt gick spekulationerna mest om huruvida det var en äkta eller om de alla blivit lurade...:oops:

Hört om den whiskybaren ja. Var någon asiat som var där med spenderarbyxorna och de öppnade "världens dyraste whisky". Efteråt gick spekulationerna mest om huruvida det var en äkta eller om de alla blivit lurade...:oops:
Tror inte att de blev lurade, ägaren Claudio Bernasconi (OBS! Inte att förväxla med Berlusconi) är ytterst seriös och en stor whiskykännare.
Hotellets motto är att vara Schweiz bästa tre-stjärniga hotell (fem-stjärniga lyxhotell är det ju ingen brist på i Schweiz).

Ja visst är det en märklig upplevelse när det blir så varmt i tunneln!?! Även vi började bli oroliga att det brann inne i den tunneln eftersom det snöade när vi åkte in, men steg upp till över 30 grader när vi kom längre och längre in….
Kändes lite otrevligt!!

Ny kör vi en sådan där supersvår gåta som @STORPOTATEN plågar oss med ibland.;)
Om det krävs så får vi bygga på med ledtrådar, och den första kommer här: Vi är i Österrike.
Vad heter det snygga berget bakom fru PC?
1630930726843.png

Här har vi kommit en bit längre ner.
1630934372420.png

Om man då vänder sig om 180 grader så får man den här utsikten:
(OBS! glöm inte att frågan gäller berget i första bilden)
Alla bilder är tagna från samma åk.
1630934576292.png

Senast ändrad:
Jag blev själv lite osäker, men efter att ha studerat karta och topografi igen så är jag 99% säker på att det är Heimspitze 2685 m på mycket nära håll (hade först för mig att det var Valiseraspitze).
Vi har åkt från toppen av Schwarzköple ut till vänster (nerifrån sett). Bild 1 är tagen ungefär vid rött kryss 1 och bild 2 och 3 vid rött kryss 2.
@Hawk100 har tidigare haft med en bildgåta från en freeride tour i angränsande Garneratal (magenta linje 3).
1630936675500.png

Över till @Kalle_Luzern igen!

Ser ut som kul terräng där onekligen, kan förstå att Montafon är populärt. Kollade på Heimspitze först, men fick syn på Madrisella och efter slantsingling gick jag med den först. 😅 Tredje bilden gjorde det ju relativ lätt att veta vilken lift ni åkt upp med.

Efter några lätt från min sida kanske den här kan bli lite mer att bita i. Var är det här? Namnet på dalen, eller berget längst in räcker. ;)
IMG_0840.JPG

Ajajaj, jag har upptäckt att jag måste "göra avbön" på min tidigare bildgåta. Det första svaret från @Kalle_Luzern var rätt - Madrisella.
Här är en bild jag hittade på Madrisella, och min Bild 1 är då tagen ungefär vid det blå krysset (se första bilden nedan), och grönt kryss 4 i andra bilden nedan.
Det betyder att Bild 1 är tagen betydligt längre ner än Bilderna 2 och 3, som är tagna strax under Schwarzköpfle vid rött kryss 1.
Vi har tydligen varit ganska långt utanför var normala "comfort-zone" långt från pister och liftar, och måste ha åkt ungefär grön linje (se andra bilden nedan).

Ber om ursäkt för denna "fadäs" och får skylla på att det var för många år sedan.
1630950957367.png

1630950436038.png

Ajajaj, jag har upptäckt att jag måste "göra avbön" på min tidigare bildgåta. Det första svaret från @Kalle_Luzern var rätt - Madrisella.
Här är en bild jag hittade på Madrisella, och min Bild 1 är då tagen ungefär vid det blå krysset (se första bilden nedan), och grönt kryss 4 i andra bilden nedan.
Det betyder att Bild 1 är tagen betydligt längre ner än Bilderna 2 och 3, som är tagna strax under Schwarzköpfle vid rött kryss 1.
Vi har tydligen varit ganska långt utanför var normala "comfort-zone" långt från pister och liftar, och måste ha åkt ungefär grön linje (se andra bilden nedan).

Ber om ursäkt för denna "fadäs" och får skylla på att det var för många år sedan.
Visa bilaga 11583

Visa bilaga 11582
Och Madrisella var berget vi ”rundade” för att komma ner längst inne i dalen på din första bild i inlägget ovan. Så min lila åklinje ska alltså flyttas en dalgång åt höger på din bild och komma rakt ovanför för den gröna 4:an…… 😉

Och Madrisella var berget vi ”rundade” för att komma ner längst inne i dalen på din första bild i inlägget ovan. Så min lila åklinje ska alltså flyttas en dalgång åt höger på din bild och komma rakt ovanför för den gröna 4:an…… 😉
Då har ni klättrat upp dit från Garneratal, för din bild visade Garneratal och jag trodde att det var den ni åkte?
Om det inte var så att ni började vid Madrisella och din bild helt enkelt bara var tagen mot Garneratal?
Ni åkte alltså aldrig i Garneratal?
Ni åkte kanske förbi där min Bild 1 är tagen?

Den bilden jag såg på Madrisella också som fick mig att luta åt det. Samtidigt väldigt långt från pisten med dina mått nätt tänkte jag... ;) Går någon ski route ner där numera såg jag, kanske på den tiden också?

Den bilden jag såg på Madrisella också som fick mig att luta åt det. Samtidigt väldigt långt från pisten med dina mått nätt tänkte jag... ;) Går någon ski route ner där numera såg jag, kanske på den tiden också?
Nej, enligt vad jag kan minnas fanns det ingen pist där då (vi åker i alla fall offpist på bilden), den lift som är längst till vänster på liftkartan fanns inte då, bara en lång släplift rakt upp till Schwarzköpfle.
Men någon sorts utmärkt skiroute kan det ha varit, fast jag vet att vi vid den tiden ibland åkte ut på mindre "sidoäventyr" på ett par kilometer eller så.
Bilden är från andra halvan av 90-talet (vet inte exakt vilket år), jag har även en bild på vårt resesällskap som sitter och fikar när vi kom tillbaka från vår lilla utflykt eftersom de inte ville följa med på den.

Typ så ja. Har för mig att jag passerade ett hus på en platå inne i dalen på vägen ner….
Tog på hudarna vid ankarliften (Burg?) på andra sidan Madrisella och gick 30-40 min med frugan och svägerskan innan vi började åka.
OK, släpliften Burg på Gaschurnsidan vet jag vilken det var.
Då har jag missuppfattat din förra bild med Garneratal, trodde att ni åkt ända från toppen av den. Vore ju en väldig massa klättrande, men tänkte att det var väl ingenting för någon med "spirit of a hawk"! ;)

För att ta tillbaka lite fokus till den aktuella bildgåtan bjuder jag på en bra ledtråd:
Jag kan inte se toppen i bild hemifrån, men övre delarna av glaciären i andra bilden ser jag vid klart väder. :cool: 🏔️

Tillbaka
Topp