STORPOTATEN
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Det är ingen dum idé, vi får se..vi får se...Snygga berg, blir det varvet runt så att man kan förbereda sig?![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ingen dum idé, vi får se..vi får se...Snygga berg, blir det varvet runt så att man kan förbereda sig?![]()
Om man drar en rak linje över "piggen" i din bild så kommer man nästan exakt till den punkt där jag tog min förra bild.Det är ingen dum idé, vi får se..vi får se...![]()
Ja...några få grader fel bara. Come again!... Mmm.. Mmmaaa... Matterhorn?!?
Edit: Hmm tror min kompass visar några få grader fel trots allt...
4174 meter tjusig spira är det, i alla fall när man ser den från Verbier. Och javisst är det Dent D'Herens!Dente d'herens
Mkt tjusig! Hette/heter tydligen Weisszahnhorn (vita tanden) på tyska vilket man förstår. Egentligen lika fin som sin mer kända granne Matterhorn bara 4 km bort, men antagligen inte lika "instagrammable" (eller motsvarande historiskt sett) från någon närliggande dal.4174 meter tjusig spira är det, i alla fall när man ser den från Verbier. Och javisst är det Dent D'Herens!
Bilden är din @fredw
@fredw tyckte nog att figuren till höger såg ut som en räka?På ett sätt kan det påminna om smögen men det är det inte, vi är rätt mycke längre norrut.
Tror inte man målar figurer med skidor och snowboard på ryggsäck i smögen?
Kaffe nu och sen ett möte så överlåter till @STORPOTATEN att lägga upp nästa bildPrecis så vi är i Henningsvær och närmare precis vid klatrekafeen.
@RWD var först och får ta nästa bild
Tackar!Kaffe nu och sen ett möte så överlåter till @STORPOTATEN att lägga upp nästa bild
Du börjar bli en hejare på 4000 metrarna!
Blir det mycket klipp(a) över när man klipper gräset?Helt korrekt Kalle! Den extremt fotogeniska fotbollsplanen på Henningsvaer. Dock svår att fånga utan drönare. Bifogar andras bilder från nätet nedan. Den gjorde sig inte riktigt lika bra i verkligheten.
Kalles tur!
Visa bilaga 11777
Visa bilaga 11778
Häftigt onekligen. Utsprängt, eller hade de tur undrar man? Vad är det för ställningar runt om, för lutfisken?Helt korrekt Kalle! Den extremt fotogeniska fotbollsplanen på Henningsvaer. Dock svår att fånga utan drönare. Bifogar andras bilder från nätet nedan. Den gjorde sig inte riktigt lika bra i verkligheten.
Kalles tur!
Korrekt. Bild från i söndags.Grimselsee.
Ser på kartan ut att vara många glaciärer som fyller på den sjön.Korrekt. Bild från i söndags.
De håller på och höjer dammen och därefter maximala vattenståndet nu efter långdragna förhandlingar genom alla instanser.
Finsteraarhorn längst bort, 4274 m och högsta topp i alperna utanför huvudkammen. Grimselpassvägen, och Grimsel Hospiz uppe på klippan till vänster.
Kör på @PisteCarver
Nej, Weisser Kogel kan man inte se från det här skidområdet.Weißer Kogel?
Fast höjden har du måttat in ganska bra!Weißer Kogel?
Ja, Grosser Möseler 3478 m är det.Grosser Möseler?
Tänkte säga nåt i stil med att det är få förunnat att ha sin första skidresa till ett så häftigt, högalpint ställe... Skönt att det gick bra till slut och att de inte tappade intresse för skidåkning på kuppen.Ja, Grosser Möseler 3478 m är det.
En historia från den här dagen:
Bilden är tagen från den blå Olperer pisten (man ser nedre delen av berget Olperer i förgrunden).
Starten på den här dagen blev annars inte den bästa, det var ett antal år sedan jag hade varit i Hintertux, och jag gjorde en liten felbedömning när vi åkte upp då vi tog 10er EUB upp till Felskopf, varifrån jag tänkte att vi kunde snedda över till Olperer så att grabbarna skulle få börja i en blå pist. Nu var det bara så att Olpererliften ligger lite högre så det gick inte att snedda över dit, och ingen var sugen på att staka uppåt till den liften i den tunna luften.
OK, då tar vi Gefr. Wand släpliften upp och åker över till Olperer från den, det måste väl gå bra? Nja, en felbedömning till, det är ganska brant däruppifrån och det blev Röd 5 (mörkröd) ner första gången de hade skidor under fötterna. Och ovanpå det så var det i juli månad och det var "slush" i branten...
Så den här "utsikten" var det som våra grabbar skulle ta sig an första gången på skidor... (se röd 5 på bilden nedan).
Det tog ca 1 h att få ner dem för den backen, innan vi kom över till Olperer...
De var totalt slut efter den här dagen och somnade tidigt båda två...
Och så finns det en del på det här forumet som skriver att man måste åka till fjällen som nybörjare.... ja ja...det gick ju det här också!
Över till @Kalle_Luzern !