Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

... Mmm.. Mmmaaa... Matterhorn?!? :oops:
Edit: Hmm tror min kompass visar några få grader fel trots allt...

4174 meter tjusig spira är det, i alla fall när man ser den från Verbier. Och javisst är det Dent D'Herens!
Bilden är din @fredw
Mkt tjusig! Hette/heter tydligen Weisszahnhorn (vita tanden) på tyska vilket man förstår. Egentligen lika fin som sin mer kända granne Matterhorn bara 4 km bort, men antagligen inte lika "instagrammable" (eller motsvarande historiskt sett) från någon närliggande dal.

Strax tebax!

⛱️ Vamos a la playa, oh, oh, oh, oh, oh
⛱️ Vamos a la playa, oh, oh, oh, oh, oh
⛱️ Vamos a la playa, oh, oh, oh, oh, oh...!

(Ovanstående sommarplåga från 1983 lär numera finnas i något som kallas "electro-krautrock" version... :oops:)

Var är vi nu på badsemester?

Om ingen har en hygglig gissning så kommer ledtrådar från kl 13.

unnamed.jpg

Senast ändrad:
Potaten hade iofs rätt att det var någonstans i Sverige, men jag hoppas att han inte blir ledsen över att inte vinna med den gissningen.
Luleå och Gültzauudden är förstås rätt, och jag anade att BGN skulle knipa denna om han var inloggad. Inte många städer kan skryta med en sådan strand 5 minuters promenad från centrum
Luleå är en mycket fin stad, vi blev positivt överraskade! Dock sorgliga händelser på en annan strand i närheten bara några dagar innan bilden togs. Nåja.
Hade tänkt mig ledtrådar typ "det vatten som flyter förbi stranden har deltagit i att producera minst 1,5 % av Sveriges elektricitet".

Ordet till Bgn igen!

Verkar som du har varit på många av de ställen jag varit på @fredw

Var är vi nu?

Bilagor

• 3D8CC068-504C-433A-9452-3143F9895165.jpeg
    3D8CC068-504C-433A-9452-3143F9895165.jpeg
    421.3 KB · Besök: 69
På ett sätt kan det påminna om smögen men det är det inte, vi är rätt mycke längre norrut.
Tror inte man målar figurer med skidor och snowboard på ryggsäck i smögen?

Kafeet där dörren finns grundades 1973.

Här är en ännu äldre bild från samma plats

1631622494581.png

Precis så vi är i Henningsvær och närmare precis vid klatrekafeen.
@RWD var först och får ta nästa bild

Helt korrekt Kalle! Den extremt fotogeniska fotbollsplanen på Henningsvaer. Dock svår att fånga utan drönare. Bifogar andras bilder från nätet nedan. Den gjorde sig inte riktigt lika bra i verkligheten.

Kalles tur!

C2ACB34A-EC58-4ECB-9B1E-DEE030B8224D.jpeg

0FBA6C76-D8EF-45F8-B651-AAD288E08FE4.jpeg

Helt korrekt Kalle! Den extremt fotogeniska fotbollsplanen på Henningsvaer. Dock svår att fånga utan drönare. Bifogar andras bilder från nätet nedan. Den gjorde sig inte riktigt lika bra i verkligheten.

Kalles tur!
Häftigt onekligen. Utsprängt, eller hade de tur undrar man? Vad är det för ställningar runt om, för lutfisken?

PC vill se lite högre berg, så här iaf högre än Skanderna. ;) Vad heter sjön som ligger bakom dammen?
IMG_3265.JPG

Korrekt. Bild från i söndags.
De håller på och höjer dammen och därefter maximala vattenståndet nu efter långdragna förhandlingar genom alla instanser.
Finsteraarhorn längst bort, 4274 m och högsta topp i alperna utanför huvudkammen. Grimselpassvägen, och Grimsel Hospiz uppe på klippan till vänster.

Kör på @PisteCarver

Korrekt. Bild från i söndags.
De håller på och höjer dammen och därefter maximala vattenståndet nu efter långdragna förhandlingar genom alla instanser.
Finsteraarhorn längst bort, 4274 m och högsta topp i alperna utanför huvudkammen. Grimselpassvägen, och Grimsel Hospiz uppe på klippan till vänster.

Kör på @PisteCarver
Ser på kartan ut att vara många glaciärer som fyller på den sjön.

Ny bild kommer strax!

Ja, Grosser Möseler 3478 m är det.

En historia från den här dagen:
Bilden är tagen från den blå Olperer pisten (man ser nedre delen av berget Olperer i förgrunden).
Starten på den här dagen blev annars inte den bästa, det var ett antal år sedan jag hade varit i Hintertux, och jag gjorde en liten felbedömning när vi åkte upp då vi tog 10er EUB upp till Felskopf, varifrån jag tänkte att vi kunde snedda över till Olperer så att grabbarna skulle få börja i en blå pist. Nu var det bara så att Olpererliften ligger lite högre så det gick inte att snedda över dit, och ingen var sugen på att staka uppåt till den liften i den tunna luften.
OK, då tar vi Gefr. Wand släpliften upp och åker över till Olperer från den, det måste väl gå bra? Nja, en felbedömning till, det är ganska brant däruppifrån och det blev Röd 5 (mörkröd) ner första gången de hade skidor under fötterna. Och ovanpå det så var det i juli månad och det var "slush" i branten...😰
Så den här "utsikten" var det som våra grabbar skulle ta sig an första gången på skidor... (se röd 5 på bilden nedan).
Det tog ca 1 h att få ner dem för den backen, innan vi kom över till Olperer...🥲
De var totalt slut efter den här dagen och somnade tidigt båda två...
Och så finns det en del på det här forumet som skriver att man måste åka till fjällen som nybörjare.... ja ja...det gick ju det här också!🙂

Över till @Kalle_Luzern !
1631636390266.png

Ja, Grosser Möseler 3478 m är det.

En historia från den här dagen:
Bilden är tagen från den blå Olperer pisten (man ser nedre delen av berget Olperer i förgrunden).
Starten på den här dagen blev annars inte den bästa, det var ett antal år sedan jag hade varit i Hintertux, och jag gjorde en liten felbedömning när vi åkte upp då vi tog 10er EUB upp till Felskopf, varifrån jag tänkte att vi kunde snedda över till Olperer så att grabbarna skulle få börja i en blå pist. Nu var det bara så att Olpererliften ligger lite högre så det gick inte att snedda över dit, och ingen var sugen på att staka uppåt till den liften i den tunna luften.
OK, då tar vi Gefr. Wand släpliften upp och åker över till Olperer från den, det måste väl gå bra? Nja, en felbedömning till, det är ganska brant däruppifrån och det blev Röd 5 (mörkröd) ner första gången de hade skidor under fötterna. Och ovanpå det så var det i juli månad och det var "slush" i branten...😰
Så den här "utsikten" var det som våra grabbar skulle ta sig an första gången på skidor... (se röd 5 på bilden nedan).
Det tog ca 1 h att få ner dem för den backen, innan vi kom över till Olperer...🥲
De var totalt slut efter den här dagen och somnade tidigt båda två...
Och så finns det en del på det här forumet som skriver att man måste åka till fjällen som nybörjare.... ja ja...det gick ju det här också!🙂

Över till @Kalle_Luzern !
Tänkte säga nåt i stil med att det är få förunnat att ha sin första skidresa till ett så häftigt, högalpint ställe... Skönt att det gick bra till slut och att de inte tappade intresse för skidåkning på kuppen. 😅

Är väl dags för mig att slänga in en skidbild. De här från mars i år. Inte direkt Kaiserwetter, men åkbart och är ju skönt att slippa trängas i de stora kända åken. :LOL:
Vad heter det här åket? Eftersom det kanske inte är så känt utanför kretsar som åker mycket i området är ett alternativt svar liftarna vid start och mål. Första bilden upp mot starten, andra bilden ner i fortsättningen från samma ställe.
IMG_2545.jpg

IMG_2551.jpg

Tillbaka
Topp