Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det har varit mycket sommar och byggnadsverk på sistone, så jag följer Kalles goda exempel med vinter och berg. :)

Två bastanta toppar, namnen på dessa tack.
1632984581055.png

Ingen som känner igen bergen i bakgrunden eller den glesa skogen i den snöiga terrängen?
Skidområdet är känt som ett "Schneeloch" och bara några minuter innan man kommer fram till den platsen i första bilden så har man en härlig utsikt.
Ni får här ett litet utsnitt av den utsikten som visar den snöiga terrängen:
1633000597178.png

Ingen som känner igen bergen i bakgrunden eller den glesa skogen i den snöiga terrängen?
Skidområdet är känt som ett "Schneeloch" och bara några minuter innan man kommer fram till den platsen i första bilden så har man en härlig utsikt.
Ni får här ett litet utsnitt av den utsikten som visar den snöiga terrängen:
Visa bilaga 12129
St Anton, närmare bestämt St Christoph. Det är i alla fall där den andra bilden är tagen - ovanför St Christoph mot Stuben.

Senast ändrad:
St Anton, närmare bestämt St Christoph. Det är i alla fall där den andra bilden är tagen - ovanför St Christoph mot Stuben.
Så är det!
Första bilden är tagen i St Christoph några minuter efter den andra bilden som är tagen på väg ner från Galzig.
Tänkte väl att du skulle känna igen den snöiga Arlberg terrängen.;)

Över till Potätan igen!

Så är det!
Första bilden är tagen i St Christoph några minuter efter den andra bilden som är tagen på väg ner från Galzig.
Tänkte väl att du skulle känna igen den snöiga Arlberg terrängen.;)

Över till Potätan igen!
Var ganska tidigt inne på området men fick inte ihop det med berget märkligt nog. Ser ju ut som en hyfsad glaciär där....och . Fan.

Tar en enkel på det, vad heter liften?
1633002974971.png

Jag var faktiskt också och spanade ut från bl a Galzig, utan att hitta den där glaciären, believe it or not! 😄
Det är ingen glaciär, ett mycket lägre berg och en massa snö bara.
Jag får försöka leta reda på bergstoppen till er.;)
Men jag vet att bilden är tagen vid påstigningen av en lift i St Christoph, snömätstickan som visar 2,7 m stod alldeles intill en liten lifthydda.

Nu får jag göra en liten "avbön" igen...😖
Det är en glaciär.
Men det är helt korrekt att bilden är tagen från St Christoph, och rakt söderut.
Bilden är optiskt zoomad med 90mm och det förvirrar lite. Berget är längre bort än det ser ut att vara och heter Kuchenspitze och är 3148 m.
Ligger faktiskt närmare Ischgl än St Anton.

Nu får jag göra en liten "avbön" igen...😖
Det är en glaciär.
Men det är helt korrekt att bilden är tagen från St Christoph, och rakt söderut.
Bilden är optiskt zoomad med 90mm och det förvirrar lite. Berget är längre bort än det ser ut att vara och heter Kuchenspitze och är 3148 m.
Ligger faktiskt närmare Ischgl än St Anton.
Aha, med Scheibler framför typ? Och Faselfadferner?

Var jag inte bänkad på denna?🤔
Jag sade ju att det var en enkel...

Men är du säker på Kuchenspitze? Den ser inte....så lik ut din bild.. Tycker mig sakna den högra delen på din bild... Och med tanke på att Scheibler på närmare 3000 ligger rakt framför bör det vara ganska svårt att se mkt av Kuchenspitze från St Christoph. :)
Mina 5 cent.
1633006354444.png

Jag sade ju att det var en enkel...

Men är du säker på Kuchenspitze? Den ser inte....så lik ut din bild.. Tycker mig sakna den högra delen på din bild... Och med tanke på att Scheibler på närmare 3000 ligger rakt framför bör det vara ganska svårt att se mkt av Kuchenspitze från St Christoph. :)
Mina 5 cent.
Visa bilaga 12131
Ditt foto visar Kuchenspitze från öster:
1633007140430.png

Här från norr (St Christoph). Den lilla sluttningen, knölen som är med i mitt foto också markerad.
1633007308591.png

1633007371075.png

Bilagor

• 1633007090721.png
    1633007090721.png
    333.8 KB · Besök: 47
Potätan har inte gett Kalle rätt på gåtan ännu, verkar upptagen med att verifiera mina bilder….;)
Fan, man måste ju hinna med möten också....
Självfallet är det Seekogl!
Och jag är övertygad. Googlade lite efter bilder på den där Scheibler/Faselfadferner tidigare, men det fanns inte jättemånga om man så säger. :rolleyes:

Moving on @Kalle_Luzern

Senast ändrad:
Ofan, det har helt undgått mig.... :unsure: :cool:

Det är nog en vanlig bokstavsdiagnos i just detta forum… kanske t.o.m. KoBÖP (kart-och-berg överintresserad person).

I andra trådar här hittar man t ex TbÖP (tech-bindning-ÖP), SKÖP (skidkonstruktion-ÖP) och BFÖP (bootfitting..). Jag säger som psykiatern som var gäst på Fawlty Towers, här finns material för en hel kongress! 😂 Själv har jag nog en släng av flera, och de smittar…

Då slår vi till på Wendenlücke!
Stämmer bra det, vi valde en bra dag och var nästan ensamma därute efter 15-20 cm påfyllning. 😊 Väldigt populär tur på senare år. Här på ett fält skier’s left som kräver att man vet var man kommer ner efteråt, litet dropp i en ränna och sen en omväg runt en klippformation och man kommer ner mot sjön. Kort promenad tillbaka till liften.

Tillbaka till @STORPOTATEN

Tillbaka
Topp