Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

P.s.Sognefjellshyttan ligger 1400 m.ö.h. och det är mycket även i Norge. Finns det många hotel i Skandinavien, som ligger högre?

Senast ändrad:
Den här bilden är också tagen i juni. Lite högre än 1400 möh. Var?
IMG_2769.JPG

Hade nöjt mig med nära Klausenpass, men stod nog på parkeringen vid hotellet när jag tog den bilden ja. 👍🏻 Uri Rotstock-gruppen i bakgrunden.

Över till @STORPOTATEN
Var i granndalen först och harvade men fick inte till det...så andra försöket såg bättre ut. :)

Vi tar en hyfsat enkel som säkert många kan känna igen. Vilket skidsystem befinner sig mina små gangsters i?
1635764726184.png

Senast ändrad:
För bövelen, ska inte du åka skidor!! (y) :LOL:
Då får du besväret att lägga upp en ny bild nu då..
Har jag ju gjort för bövelen!:LOL:
Hoppade över lunchen och åkte skidor till kl 14 istället.
Nu puffar det DUKTIGT utanför fönstret.❄️⛄
Det blir powder-alarm i morgon, och bredisarna åker fram!:)
Har upptäkt att mina pistskidor biter dåligt på den knallblå glaciärisen som tittar fram fläckvis, men i morgon blir det mjukare.
Bild kommer strax!

Den heter Schwarze Schneid Bahn II.
Det gör den och den når upp till ca 3250 möh.
Men den tillhör skidområde Sölden, och terrängen man ser där framför var tänkt att bli skidområde, och Pitztal och Sölden skulle kopplas samman med ett flertal nya liftar och pister. Nu blir det nog inte så, bygget som var igång stoppades för ett par år sedan av miljöskäl. Jag har sett ett par bilder som kom ut i österrikisk dagspress på grävmaskiner som stod och grävde sönder en glaciär för att frilägga mark för liftstationer.😧
Varken särskilt trevligt eller smart.
Så Pitztal får fortsätta att vara lite av ”the end of the world” där det ligger som återvändsgränd omgiven av branta sluttningar och 3500 meters toppar.
Naturmässigt vackert jämfört med den numera kraftigt bebyggda Zillertal/Tuxertal t ex.

Tebaks till @STORPOTATEN !

Det gör den och den når upp till ca 3250 möh.
Men den tillhör skidområde Sölden, och terrängen man ser där framför var tänkt att bli skidområde, och Pitztal och Sölden skulle kopplas samman med ett flertal nya liftar och pister. Nu blir det nog inte så, bygget som var igång stoppades för ett par år sedan av miljöskäl. Jag har sett ett par bilder som kom ut i österrikisk dagspress på grävmaskiner som stod och grävde sönder en glaciär för att frilägga mark för liftstationer.😧
Varken särskilt trevligt eller smart.
Så Pitztal får fortsätta att vara lite av ”the end of the world” där det ligger som återvändsgränd omgiven av branta sluttningar och 3500 meters toppar.
Naturmässigt vackert jämfört med den numera kraftigt bebyggda Zillertal/Tuxertal t ex.

Tebaks till @STORPOTATEN !
Turen går till valfri snubbe/donna som inte heter @Kalle_Luzern eller @PisteCarver . :)

Något är lurt. Fyra pister (??!) och två liftar på kartan men 37 typ i tabellen till höger.
Någon har fipplat med pistkartan!? Kartoffelmannen??

Senast ändrad:
Alldeles korrekt, Sunna Alm eller Sunna Alp heter den.
Pinfärsk var den och här kommer en 10 min gammal bild från paradiset!
1635841487470.jpeg

Tack. Just kollade litet flygbiljetter. Man kan ännu få direkta flyg till Innsbruck för jullovet för helt ok pris. Men kanske blir det Kitzssteinhorn, det är över 10 år vi var där förra gången.

Vilket skidområde är i bilden?
thumbnail_20211029_122140.jpeg

Tillbaka
Topp