Ungdom eller damskida till 16åring.

norly

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte vi skulle skaffa lite mer freeride inriktade skidor till min brorsdotter. Än så länge rockar hon rena pistskidor, dock gamla, men aggressivt åkt.

Kollade runt lite och det finns ju en hel del barn/ungdomsskidor som är typ 160 cm långa, vilket skulle passa henne bra. Typ Nordica enforcer 95 eller liknande. Men jag fattar inte riktigt hur stor skillnad det är mot vuxenmodellen, eller tjejmodellen för den delen.

Är dom supermjuka, eller bara korta eller vad är egentligen skillnaden, förutom att dom är typ halva priset från vuxenmodellen. Oerhört oklart beskrivet på internet..

Hon åker ju helt klart mest på styrka, och inte så mycket teknik, men styrka har hon så det blir över, men ett par vuxenskidor tänker jag kanske blir för styvt å tråkigt.

Nån som har koll på "ungdomsskidor?"

Jag ställer motfrågan som kommer att komma.
Hur lång, tung och muskulös är hon?

runt 160 cm blir bra för henne. Och hon har så mycket musklar man kan ha i den åldern skulle jag säga. Dvs ganska mycket.

Tänkte inte så mycket på tips om skidmodeller utan mer om vad som är den faktiska skillnaden mellan ungdomsversionen och vuxenversionen, förutom längden då.

runt 160 cm finns en hel del damskidor, men också ungdomsskidor.. vad är skillnaden?

runt 160 cm blir bra för henne. Och hon har så mycket musklar man kan ha i den åldern skulle jag säga. Dvs ganska mycket.

Tänkte inte så mycket på tips om skidmodeller utan mer om vad som är den faktiska skillnaden mellan ungdomsversionen och vuxenversionen, förutom längden då.

runt 160 cm finns en hel del damskidor, men också ungdomsskidor.. vad är skillnaden?
Jr skidorna är anpassade för lägre vikt. Oftast tunnare och ingen metall. Det betyder även att man måste ha kortare skruv som oftast följer med bindningar med lägre Din som t.ex Marker Squire. Så vad hon väger är av betydelse för skidvalet.
Gissar dock att hon ligger på 50+ och då kan hon köra på en damskida. Min dotter har åkt på Völkl Kanjo 154cm (herr/damskida) sen hon var 14år och väger nu (snart 17år) 52kg och är 158cm lång (konståkare så mycket muskler där med). Skulle valt en freerideskida på runt 165cm till henne. Dammodellerna är oftast samma som herrmodellerna men görs i kortare längder.
Lillebror på 45kg/160cm (12år) har fått Line Shorty 165cm (jr skidor) till denna säsong.

Senast ändrad:
Toppen, bra svar. Tror jag har hittat ett par begagnade damskidor som kommer att funka. Vi får se :)

Tillbaka
Topp