Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Vore väl ett perfekt komplement till dina Soul7 och Deacon 80 😉
Köp ,säger jag
Jag vet att Mantra är en helt annan typ av skida än Soul7 men de är nästan lika breda. Min fru hävdar ibland att det verkar förekomma osund prylhets här på FR, vilket förstås är totalt ogrundat. :rolleyes: Frågan är hur många svängar det blir under ett åk på Vallåsen (vår lokala glaciär...) innan man är nere med ett par Mantra.

Jag vet att Mantra är en helt annan typ av skida än Soul7 men de är nästan lika breda. Min fru hävdar ibland att det verkar förekomma osund prylhets här på FR, vilket förstås är totalt ogrundat. :rolleyes: Frågan är hur många svängar det blir under ett åk på Vallåsen (vår lokala glaciär...) innan man är nere med ett par Mantra.
Du får köpa ett par Blade. Dammodellen finns billigt på Sport-bittl och i lagom kort längd (153cm) för Vallåsen.

Måste säga att jag tycker att de flesta begpriserna är helt galna nu? Skidor och kläder med 1-3år på nacken till höga priser. Är det pga pandemin? Rika storstadsbor som köper på sig värstingprylar och nu vill sälja när solsemester lockar mer.

Måste säga att jag tycker att de flesta begpriserna är helt galna nu? Skidor och kläder med 1-3år på nacken till höga priser. Är det pga pandemin? Rika storstadsbor som köper på sig värstingprylar och nu vill sälja när solsemester lockar mer.

Går ju att köpa nytt om man tycker priserna är
galna. Utbud och efterfrågan styr. Möts säljare och köpare så är ju grejerna rätt prissatta.

Eller ska det vara en mänskligrättighet att köpa begagnat för en spottstyver? Du kanske inte vill ha friprissättning och låta marknaden styra utan att par beggade skidor alltid ska kosta 50% av billigaste priset på internet även fast det är kortaste längden som reas o du ska köpa 185-189cm varianten.

Fördelen med att köpa kvalitetsgrejer är att de är eftertraktade och ibland håller värdet oväntat bra. Tex norröna som verkar förbjuda rabatt på deras grejer i webbutiker.

Att begagnade prylar å nya prylars pris går upp under försäsongen är ju helt normalt. Man köper ju skidprylar på våren eller sommaren om man vill ha ett bra pris. Det gäller allt iåf, köp när det inte är säsong.

Visst, det är fri prissättning och så måste det vara. Men man undrar ju ibland, när man ser en del begärda priser, hur mycket som faktiskt blir sålt. Många har nog för höga förväntningar på beg-priser. Det drabbar ju iofs främst dem själva (om de inte får sålt sin pryl) men även hela beg-marknaden där det då blir mindre ruljans.

En del som säljer begagnade "kvalitetsgrejor" säljer ju eftersom de vill ha en ännu bättre grej, vilken då ofta innebär att den är ny. Vad man missar är kanske att många i samma sits tänker likadant - de är inte intresserade av en fyra år gammal kvalitetsjacka även om den är i utmärkt bruksskick (bara litet grådaskig under armarna, och litet blekt upptill...) - så det finns kanske inte så många presumtiva köpare i den prisklassen.

Som köpare får man också vara beredd på att en del säljare som satt ett högt pris på sin dyrt inköpta lyxpryl som de inte vill ha längre, har ganska hög svansföring vid kontakt. Så man drar sig kanske för att lägga ett lägre bud.

Själv figurerar jag i både sälj- och köpsammanhang och har som sälj-filosofi att bli glad om jag överhuvudtaget får ut några pengar för mina gamla "pre-loved" grejor, särskilt om de går vidare till nån som verkligen uppskattar dem, och/eller till nån student med skralare kassa än jag, och därmed är jag ofta glad och nöjd.

Sammanfattningsvis tror jag att det är ett vanligare fenomen (problem?) att fina använda men avlagda saker blir stående/hängande i källaren, ofta i en allt större samling, än att man som säljare tvingas sälja till ett "för lågt pris".

Måste säga att jag tycker att de flesta begpriserna är helt galna nu? Skidor och kläder med 1-3år på nacken till höga priser. Är det pga pandemin?

Eller så är det pga att prylar som är beg... nä, "pre-loved" heter det numera, har blivit inne. Förr var det bara de som inte hade råd och de entusiaster som såg kvalitéer ingen annan såg som köpte begagnat vilket gav ett större utbud än efterfrågan. Nu när det har svängt och blivit helt "rätt" att ha pre-lovade prylar så är kanske i vissa fall efterfrågan nästan större än utbudet. Och det borde i så fall i synnerhet gälla prylar som är 1 - 3 år gamla och som kanske bara har fått umgås med snö en eller två sportlovsveckor.

Hahaha....nu får man sina fiskar varma. Fri prissättning gäller. Funderade bara på orsaken. Är nog inte på PD:s spår att det är väldigt rätt med återbruk nu. Köper hellre begagnat faktiskt.

Bilagor

• Screenshot_20211212-165149_Chrome.jpg
    Screenshot_20211212-165149_Chrome.jpg
    166.3 KB · Besök: 225

Hur kom man fram till de där priset kan man undra.
Eller så köper man förra årets för typ 3000 kr mindre :
Jag reagerar mer på det som står skrivet i annonsen:

"Helt ny köpta Faction CT 3.0 i längd 184 cm. Köpta för några veckor sedan och aldrig åkta på. Så helt nyskick alltså. På sitter en look pivot 15 bindning."

Vem köper ett par nya skidor för att sälja dem efter ett par veckor och aldrig prova att åka på dem?

Jag reagerar mer på det som står skrivet i annonsen:

"Helt ny köpta Faction CT 3.0 i längd 184 cm. Köpta för några veckor sedan och aldrig åkta på. Så helt nyskick alltså. På sitter en look pivot 15 bindning."

Vem köper ett par nya skidor för att sälja dem efter ett par veckor och aldrig prova att åka på dem?

Kan vara att man kommit över nån sorts promotion-exemplar t ex som man egentligen inte ville ha men vill tjäna en hacka på…

Kan vara att man kommit över nån sorts promotion-exemplar t ex som man egentligen inte ville ha men vill tjäna en hacka på…
Verkar vara en dålig affärsidé (och dessutom moraliskt klandervärd). Om man vill ha varan såld måste den vara en del billigare än den billigaste varan som säljs från auktoriserad ÅF (i det här fallet sport-bittl.com).
I det här fallet har man ingen garanti på varan, och risken för bedrägeri vid köp finns också.
Och risken att bindningarna inte är monterade i rätt position för ens pjäxstorlek är också rätt hög.
Minst 30-40% billigare än sport-bittl.com (dvs en halvering av annonspriset) för att man ens ska överväga att köpa dem tycker jag.

Verkar vara en dålig affärsidé (och dessutom moraliskt klandervärd). Om man vill ha varan såld måste den vara en del billigare än den billigaste varan som säljs från auktoriserad ÅF (i det här fallet sport-bittl.com).
I det här fallet har man ingen garanti på varan, och risken för bedrägeri vid köp finns också.
Och risken att bindningarna inte är monterade i rätt position för ens pjäxstorlek är också rätt hög.
Minst 30-40% billigare än sport-bittl.com (dvs en halvering av annonspriset) för att man ens ska överväga att köpa dem tycker jag.
Oj, en halvering av lägsta butikspris. Då lär du inte hitta mycket att köpa begagnat i nyskick. Min bild är att folk oftast betalar iaf 75% av lägsta nypris, ofta lite till

40% är väl ändå väldigt nära en halvering? :)
Petitesser, men jag skrev 30-40%.
Förutom de risker som jag nämnde, tillkommer ju också frakt (om man inte råkar bo på samma ort som annonsören), och det är nog för privatfrakt betydligt högre än de ca 10 Euro man betalar från ÅF.
I det hela småpengar att tjäna på att köpa beg., i förhållande till riskerna tycker jag. Jag köper alltid nytt, och när jag säljer den som beg., så sätter jag alltid ett lågt pris så att jag vet att jag får varan såld (har ingen nytta av att ha den kvar och stå och ta plats hemma i förrådet), samt att kunden blir nöjd med köpet.

Senast ändrad:
Petitesser, men jag skrev 30-40%.
Förutom de risker som jag nämnde, tillkommer ju också frakt (om man inte råkar bo på samma ort som annonsören), och det är nog för privatfrakt betydligt högre än de ca 10 Euro man betalar från ÅF.
I det hela småpengar att tjäna på att köpa beg., i förhållande till riskerna tycker jag. Jag köper alltid nytt, och när jag säljer den som beg., så sätter jag alltid ett lågt pris så att jag vet att jag får varan såld (har ingen nytta av att ha den kvar och stå och ta plats hemma i förrådet), samt att kunden blir nöjd med köpet.
Sätter nog också en bra bit under lägsta nypris när jag säljer begagnat. Det är ganska mycket meck med att köpa begagnade skidor generellt imo. Mycket som ska stämma för att det ska bli en bra affär. Särskilt om man köper ett sådant här sett där bindningen har kanske max 1 cm justermån. Man får nog räkna med 700-1000 kr bara för att montera om. Om man inte kan göra det själv dvs. 😊

Ja man kanske borde uppmuntra demo- eller hyrbindningar med full justeringsmån både fram och bak. En del ”inbyggda” bindningar har ju också den funktionen. Underlättar återvinning/vidareförsäljning av ”pre-loved” skidor. Mina nuvarande pjäxor har t ex 336 mm sula vilket avsevärt minskar marknaden för mig och mina prylar.
Tillverkarna har kanske annars inte så mycket att vinna på det ( de vill ju helst sälja nytt och nytt igen).

Hur är det egentligen - har demobindningar någon nackdel utöver att monteringsbeslagen inte ser så snygga ut?

Problemet:
1639377086288.png

Ja man kanske borde uppmuntra demo- eller hyrbindningar med full justeringsmån både fram och bak. En del ”inbyggda” bindningar har ju också den funktionen. Underlättar återvinning/vidareförsäljning av ”pre-loved” skidor. Mina nuvarande pjäxor har t ex 336 mm sula vilket avsevärt minskar marknaden för mig och mina prylar.
Tillverkarna har kanske annars inte så mycket att vinna på det ( de vill ju helst sälja nytt och nytt igen).

Hur är det egentligen - har demobindningar någon nackdel utöver att monteringsbeslagen inte ser så snygga ut?

Problemet:
Visa bilaga 14210
Montera om själv! Mät två gånger och borra en, så länge du är lite noga är det inga som helst problem.

Teoretiskt är det ju ytterligare ett interface som kan glappa etc, men med tanke på att @MnO och andra riktigt kräsna åkare åkt mycket skidor med demobindningar för att kunna jämföra exakt monteringspunkter tror jag i alla fall det är ganska säkert att konstatera att demobindning vs icke påverkar betydligt mycket mindre än 1 cm monteringspunkt. Vilket i sig är en skillnad som det inte finns allt för många som klarar av att känna någon större skillnad. Med risk för att gurun själv kommer in och läxar av mig för min ignorans nu ;)

Montera om själv! Mät två gånger och borra en, så länge du är lite noga är det inga som helst problem.

Teoretiskt är det ju ytterligare ett interface som kan glappa etc, men med tanke på att @MnO och andra riktigt kräsna åkare åkt mycket skidor med demobindningar för att kunna jämföra exakt monteringspunkter tror jag i alla fall det är ganska säkert att konstatera att demobindning vs icke påverkar betydligt mycket mindre än 1 cm monteringspunkt. Vilket i sig är en skillnad som det inte finns allt för många som klarar av att känna någon större skillnad. Med risk för att gurun själv kommer in och läxar av mig för min ignorans nu ;)
Jo jag monterade om hela familjens bindningar i tonåren men har tappat "knycket"..! Tack för inspiration och uppmuntran.
Men jag tänkte mer när det är dags för mig att sälja mina skidor. Iofs har jag just nu ett par med flyttbara "rail-bindningar" och ett par med gamla Marker Schizo (som kanske iofs ingen vill ha och/eller som börjar få antikvärde) som går att flytta runt hur som helst.
PS det är alltså inte jag som är "gurun" om någon yngre medlem undrar...

PS2 och helt OT... apropå gurus... ta en titt på dokumentären "Guldörat" på SVT Play om ni inte redan gjort det.

Eftersom jag hävdade att det går att sälja till ganska bra priser ska väl nämnas att jag generellt säljer begagnade skidor med bindningarna monterade på rätt mått. Jag monterar helt enkelt om dem utifrån köparens preferens. Oftast har jag även lite olika bindningar i garaget så man kan få välja också. Det kan förstås påverka min inställning till vilket andrahandspris som är rimligt

Eftersom jag hävdade att det går att sälja till ganska bra priser ska väl nämnas att jag generellt säljer begagnade skidor med bindningarna monterade på rätt mått. Jag monterar helt enkelt om dem utifrån köparens preferens. Oftast har jag även lite olika bindningar i garaget så man kan få välja också. Det kan förstås påverka min inställning till vilket andrahandspris som är rimligt
Det är ju riktig ”verkstadsservice” som du erbjuder, och det motsvarar nog inte vanlig beg. försäljning.;)

Frågor från en som aldrig har monterat bindningar:
Om man borrar om, är det då inte viktigt att täta de gamla hålen så att det inte går in fukt i skidan?
Kan man borra många nya hål utan att det påverkar hållfasthet/styvhet i skidan?

Det är ju riktig ”verkstadsservice” som du erbjuder, och det motsvarar nog inte vanlig beg. försäljning.;)

Om man borrar om, är det då inte viktigt att täta de gamla hålen så att det inte går in fukt i skidan?
Lär från Gurun själv! :)

Lär från Gurun själv! :)
Eller så kollar man en mer visuell variant här :) https://www.freeride.se/forum/threads/instruktion-montera-bindningar-och-insert.149603/ (och nej, Anders har inte lyssnat på dig ännu men vi har försökt få till det...)

Jo, det är viktigt att täta. Framför allt blir det ju känsligt om det är halvtätt, för då kan det ju inte torka ur emellan.

Går du till en vanlig verkstad så trycker de i trälim och slår i en plastplugg. Det skyddar ju mot fukt men kommer ganska snart göra att du inte kan montera där du vill, eftersom du måste hålla avstånd till de gamla hålen. Det är ju en sak som gör att andra hand generellt tappar i värde. Finns det ett begränsat antal monteringar blir ju varje montering en värdeminskning. Jag brukar istället fylla alla mina gamla hål med riktigt långsam epoxi med filler i. Det blir minst lika hållbart som skidan var från början. Måhända kan det påveka flexet genom att inte vara exakt lika styvt som skidan från början men det torde vara marginellt. Jag har provat själv att montera bindningar där hålen hamnat halvvägs i lagningen och halvvägs i "skidan" så att säga. Det har suttit fast hur bra som helst. Man kan behöva vara lite extra noga med att styra borren så att den inte drar snett iom att lagningen många gånger är hårdare än skidan men det har funkat bra för mig.

Jo, det är viktigt att täta. Framför allt blir det ju känsligt om det är halvtätt, för då kan det ju inte torka ur emellan.

Går du till en vanlig verkstad så trycker de i trälim och slår i en plastplugg. Det skyddar ju mot fukt men kommer ganska snart göra att du inte kan montera där du vill, eftersom du måste hålla avstånd till de gamla hålen. Det är ju en sak som gör att andra hand generellt tappar i värde. Finns det ett begränsat antal monteringar blir ju varje montering en värdeminskning. Jag brukar istället fylla alla mina gamla hål med riktigt långsam epoxi med filler i. Det blir minst lika hållbart som skidan var från början. Måhända kan det påveka flexet genom att inte vara exakt lika styvt som skidan från början men det torde vara marginellt. Jag har provat själv att montera bindningar där hålen hamnat halvvägs i lagningen och halvvägs i "skidan" så att säga. Det har suttit fast hur bra som helst. Man kan behöva vara lite extra noga med att styra borren så att den inte drar snett iom att lagningen många gånger är hårdare än skidan men det har funkat bra för mig.
Intressant. Har du tips på var man kan köpa borr med stopp? Antar att man behöver åtminstone 3,6 mm och 4,1 mm på hyllan med 9 mm stopp? 😊

Jag har själv varit snål och kör med ett vanligt borrstopp som jag mäter in på 9mm.
Borrstopp! Vilken jäkla lyxlirare du är @Pillard. Jag har kört med några varv masktejp på borren i ca: 45år och inte borrat igenom (än:sneaky:).
Men nu har jag väl målat fan på väggen och skitit i det blå skåpet på samma gång.
Nästa borrning får bli i hustruns lagg så får vi se hur det går😓

Borrstopp! Vilken jäkla lyxlirare du är @Pillard. Jag har kört med några varv masktejp på borren i ca: 45år och inte borrat igenom (än:sneaky:).
Men nu har jag väl målat fan på väggen och skitit i det blå skåpet på samma gång.
Dina Brahmor kan finnas ett intresse på. Skicka ett om då.

Haha! Första gången körde jag just tejp. Det slutade med ett buktande belag, eftersom tejpen, för varje hål, trycktes ihop…

Haha! Första gången körde jag just tejp. Det slutade med ett buktande belag, eftersom tejpen, för varje hål, trycktes ihop…
Nu är jag inne på detaljer här, men är inte buktande belag tecken på ett för grunt borrhål? När man dragit skruven ner i botten och fortsätter vrida om så kommer skruven att trycka det materialet som finns kvar ut mot belaget och skapa en bula.

Tänker att ett för djup hål borde ge antingen hål rakt genom, eller alternativt "svagt belag" på en punkt om man nästan borrar genom.

Jag monterar också själv, så jag är nyfiken på allt som kan hända :)

Nu är jag inne på detaljer här, men är inte buktande belag tecken på ett för grunt borrhål? När man dragit skruven ner i botten och fortsätter vrida om så kommer skruven att trycka det materialet som finns kvar ut mot belaget och skapa en bula.

Tänker att ett för djup hål borde ge antingen hål rakt genom, eller alternativt "svagt belag" på en punkt om man nästan borrar genom.

Jag monterar också själv, så jag är nyfiken på allt som kan hända :)
Jo, du har helt rätt men här uppstod en liten plupp redan innan jag skruvade. Antar att borret tryckte till belaget lite.

Tillbaka
Topp