Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

xQubeZ

Aktiv medlem
Här grävs det guld!

Visa bilaga 7771
Släng sen på en tusing för 3m race-hud på lösmeter i ~100 mm bredd från approach outdoors och tja. Okej, begpriset ÄR faktiskt billigare nån/några hundringar, men i nypaketet får du med både justerplatta, bromsar och montering efter ditt eget sulmått. Och helt nya grejer med garanti såklart. För den som är lite flexibel på bindningar går det att sänka totalpriset också med bibehållen vikt. 🤷‍♂️
Finns ju bra mycket bättre bindningsalternativ med om man köper nytt istället...inget äkta platt läge på superlighten suger i sverige där man ofta får gå flera km platt.

Oloph

Medlem
Som hittat! Ska vi kommentera knasiga skidannonser på Blocket så kommer denna tråd att expandera rejält! :)

På cykelforumet Happyride finns det en lååååång tråd med festliga blocket-annonser, som dessutom är tråd nr 2 då den första blev för lång...

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Finns ju bra mycket bättre bindningsalternativ med om man köper nytt istället...inget äkta platt läge på superlighten suger i sverige där man ofta får gå flera km platt.
För €10 extra kan man få ATK trofeo plus med i paketet där t ex, eller för ganska mycket mindre kan man få ATK trofeo utan några bells and whistles.

assr

Medlem
Man får förstås sälja och köpa saker till vilket pris som helst, så länge man inte nyttjar någon annans trångmål till att ta orimligt betalt. Då kallas det ocker och är straffbart. Vad jag dock har svårt för är uppgiften "nypris x kr" när nypris egentligen är x - 40%. Att den ursprungliga köparen valt att betala extra mycket för den service som givits av handlaren är ju till absolut noll nytta för andrahandsköparen. Man kan ju alltså se den merkostnaden som en tjänst man betalar för separat från inköpet.

Sen undrar jag också lite kring varför skidutrustning skulle blivit dyrare under pandemin? Vad som hänt är ju snarare att folk fått sina skidresor inställda och därmed inte har samma behov av att köpa grejer. Det sänker ju snarare priserna.

Sen hur kan skidor vara nyservade och nyskick samtidigt? I en skidservice ingår väl ett varv i en slip tänker jag? Det i sig innebär ju att man har lite mindre material kvar än man hade från början?

Ocker är nog rätt långt ifrån vad som händer med dyra köp&sälj-annonser här på Freeride.

(tips från juristen)

Pillard

Aktiv medlem
Ocker är nog rätt långt ifrån vad som händer med dyra köp&sälj-annonser här på Freeride.

(tips från juristen)
Jo jag är väl medveten om det. Men som jurist är det noga att inte skriva ut en information som man inte kan stå för till 100% och jag kan ju inte skriva att man får ta ut precis vilka priser som helst, eftersom just ockerlagstiftningen säger att jag inte får det :)

assr

Medlem
Jo jag är väl medveten om det. Men som jurist är det noga att inte skriva ut en information som man inte kan stå för till 100% och jag kan ju inte skriva att man får ta ut precis vilka priser som helst, eftersom just ockerlagstiftningen säger att jag inte får det :)
Skulle vilja se ett ocker-case i tingsrätten som rör en skidannons. Jag bjuder på arvodet som ombud!

Pillard

Aktiv medlem
Skulle vilja se ett ocker-case i tingsrätten som rör en skidannons. Jag bjuder på arvodet som ombud!
En annons i sig torde vara väldigt svårt att få till ocker förstås, eftersom rekvisiten bygger på köparens utsatthet. Men ett skidköp borde ju, i teorin iaf, bli ocker. Betänk ett scenario där person befinner sig långt ut i ödemarken och skidorna går av. Utan skidor kommer hen inte hinna hem innan maten tar slut. Någon annan närvarande har ett par skidor att sälja men kräver 200k för dem. Nog katten vore det ocker.

assr

Medlem
En annons i sig torde vara väldigt svårt att få till ocker förstås, eftersom rekvisiten bygger på köparens utsatthet. Men ett skidköp borde ju, i teorin iaf, bli ocker. Betänk ett scenario där person befinner sig långt ut i ödemarken och skidorna går av. Utan skidor kommer hen inte hinna hem innan maten tar slut. Någon annan närvarande har ett par skidor att sälja men kräver 200k för dem. Nog katten vore det ocker.
Ändå ett möjligt scenario! Gärningsmannen garanterat en lapp.

fredw

Aktiv medlem
Vad är ski-sale.se för online-sida? Känner någon till den? Seriös? Skidorna är mycket billiga men de på bilden är av årsmodell 2014...

snej

Aktiv medlem
Det var som sagt bara ett skämt.

För att hålla oss till poängen. Tycker monteringar ofta kan se luriga ut beroende på vinkeln som bilden tas ur.

fati

Aktiv medlem
Det var som sagt bara ett skämt.

För att hålla oss till poängen. Tycker monteringar ofta kan se luriga ut beroende på vinkeln som bilden tas ur.
Kolla andra bilden...
Men men, inte så viktigt ändå. Verkar iaf inte som känt att man ska montera de så...

fredw

Aktiv medlem
Visst men detta är extremt och detaljbilden är tydlig. Smaken är som baken men jag trodde just dessa skidor i grunden var konstruerade för mer mittmonterad bindning än en hel del andra i samma bredd.

snej

Aktiv medlem
Hahah, så mkt hade jag inte tittat på annonsen. Tittade bara på första bilden. Ser ut som att montören använt sig av völkls gamla metod för montering efter schuhspitze 🤷🏼‍♂️

erik_lagg

Aktiv medlem
Nej det där ser verkligen ut som att montören har missat innebörden av "recommended"!
Kör själv på ett par (som extraskidor). Det ser fel ut men på mina sitter top-sheetet fel så markeringen stämmer inte - kanske samma här. Jag har dock bakmonterat mina 20 mm vilket gjorde skidan bättre för mig. Men jag tycker priset är högt satt. Skidan motsvarar visserligen CT 5 som nytillverkas.

fredw

Aktiv medlem
Kör själv på ett par (som extraskidor). Det ser fel ut men på mina sitter top-sheetet fel så markeringen stämmer inte - kanske samma här. (..)
Kan stämma att top sheet är förskjutet. Monteringen ser faktiskt inte helt fel ut när man tittar på den på litet håll.

fati

Aktiv medlem
Man undrar över kvalitén i skidindustrien. Felplacerade topsheets, olika former beroende fabrik...

Koller man andra bilder ser det dock ut som att montören förstod linjen fel. Recommended linjen ligger rätt nära mitten på de, enligt beskrivning.

erik_lagg

Aktiv medlem
Svårt att veta ändå. Men om man förstorar upp denna bild ser man att min montering är ganska lik säljarens i relation till (felaktig) markering på topsheetet. Mina är 15-20 mm bakom recommended men de ser ganska bakmonterade ut pga fotovinkeln.
980A362D-E95E-4CFB-8E8E-383281A2F776.jpeg

fati

Aktiv medlem
Det ser likt ut. Hur kom du på att topsheetet sitter fel? Skulle själv aldrig misstänker/ kollar det...

erik_lagg

Aktiv medlem
Det ser likt ut. Hur kom du på att topsheetet sitter fel? Skulle själv aldrig misstänker/ kollar det...
Han som sålde dem till mig sa det. Sen kollade jag upp och mätte och det var så. Sen lämnade jag in dem till firma för montering. De i sin tur glömde bort vad jag sa och monterade efter topsheetet - därav ommontering och klistermärken som döljer hålen. Firman kompenserade för sitt misstag. Lite underligt att det verkar finnas en batch med felklistrade topsheets ute av denna modell.

Pillard

Aktiv medlem
Jag brukar faktiskt kolla ibland innan jag monterar. Jag har hittills aldrig hittat nåt fel dock. Däremot har jag frågat tillverkare varför de inte kan göra även centrumlinjer i längsled på sina skidor för att underlätta montering. De hävdar då att precisionen i top sheeten inte är tillräckligt bra för det.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag brukar faktiskt kolla ibland innan jag monterar. Jag har hittills aldrig hittat nåt fel dock. Däremot har jag frågat tillverkare varför de inte kan göra även centrumlinjer i längsled på sina skidor för att underlätta montering. De hävdar då att precisionen i top sheeten inte är tillräckligt bra för det.
När vi gjorde grafiken till Opinion LDE fick vi besked om att göra oversize på ~4 mm vill jag minnas, så det är nog runt där maxutslag på precisionen ligger. I längsled är +/- 4 mm ingen direkt katastrof, i sidled däremot har det betydligt större utslag :)

Pillard

Aktiv medlem
När vi gjorde grafiken till Opinion LDE fick vi besked om att göra oversize på ~4 mm vill jag minnas, så det är nog runt där maxutslag på precisionen ligger. I längsled är +/- 4 mm ingen direkt katastrof, i sidled däremot har det betydligt större utslag :)
Haha! Ja, det kan bli en ganska bra duck...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Kul, vilken egenskap var man ute efter? Måste kräva en del tillvänjning för att inte korsa skidorna. Jag skulle nog åkt omkull direkt, nu blir jag sjukt sugen på att prova.

klassy

Aktiv medlem
Lite off-topic, men inte värt att skapa en egen tråd för denna fråga:

Ska sälja mina skidor och köpa nya. Bör jag sälja skidor + bindningar (shift) och köpa nya skidor med bindningar (shift), eller bör jag sälja skidorna löst och montera mina gamla shift på nya skidorna?

Både ekonomiskt och smidigheten kanske talar för att sälja skidorna med bindningar? Man får ju ofta set-pris med nya skidor och bindningar också!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp