Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

RichardH

Medlem

Priset är kanske inte jätteintressant (bortsett från att det är typ samma pris som man kan köpa likadana nya från Tyskland eller Skistar typ), men det som står i annonsen fick mig att bli lite intresserad: "Dessa är köpta i alperna direkt från Atomic och har därför inga skavanker som billiga b och c produktions skidorna (dvs. defekta eller felaktiga skidor) som man kan hitta på nätet."

Finns det någon som helst sanning bakom detta? Låter spontant väldigt konstigt att ett märke skulle sälja någon form av andrahandssortering via internet. Låter ungefär likadant som myterna om att kopior av märkeskläder bara är tillverkade vid nattskiftet...

madness

Aktiv medlem

Priset är kanske inte jätteintressant (bortsett från att det är typ samma pris som man kan köpa likadana nya från Tyskland eller Skistar typ), men det som står i annonsen fick mig att bli lite intresserad: "Dessa är köpta i alperna direkt från Atomic och har därför inga skavanker som billiga b och c produktions skidorna (dvs. defekta eller felaktiga skidor) som man kan hitta på nätet."

Finns det någon som helst sanning bakom detta? Låter spontant väldigt konstigt att ett märke skulle sälja någon form av andrahandssortering via internet. Låter ungefär likadant som myterna om att kopior av märkeskläder bara är tillverkade vid nattskiftet...
Åker du till Skeppshult och köper en gjutjärnspanna, då får du 2 sortering.
För mig är fabriksförsäljning 2 sortering, om inte fabriken enbart säljer via egen butik.

RichardH

Medlem
Åker du till Skeppshult och köper en gjutjärnspanna, då får du 2 sortering.
För mig är fabriksförsäljning 2 sortering, om inte fabriken enbart säljer via egen butik.

Ja det känns ju inte omöjligt, även om jag inte nödvändigtvis tror att det är sant för dessa skidor.

fredw

Aktiv medlem
Skulle förvåna mig mycket om något märke frivilligt/medvetet släpper iväg skidor med defekter.

snej

Aktiv medlem
Tänker att andrahandssortering är sånt som säljs på fabriksUTförsäljning. Här beskrivs det som fabriksförsäljning vilket skulle borga för högre kvalitet och det tror jag väl iofs inte stämmer, men vågar nog påstå att det helt säkert inte handlar om sämre kvalitet. Gällande riktiga raceprodukter så pratas det däremot om fördelar med att plocka direkt ur fabrik osv men det här är väl vanliga konsumentskidor och ingenting annat.

pd

Aktiv medlem
10 lök för ett par 12 år gamla skidor. Som hittat!

Frågan är inte hur gamla skidorna är utan hur het Jon Olsson är. Och då kan jag mycket väl se någon numera 37-årig fastighetsmäklare som just pyntat upp tretton mill för en stuga som behöver köpa några unika väggdekorationer som bräcker polarna och kollegorna.

fredw

Aktiv medlem

enriico

Medlem

Gusten26

Medlem
Kanske i styvaste laget. Skidor, plus bindning, går att köpa (så vitt jag kan se) från Tysken för EUR 648. Då har man ju också pengar "över" att köpa nya hudar också.

JKampe

Medlem

snej

Aktiv medlem

Pillard

Aktiv medlem
Nu blir jag nyfiken. 😅 Hur definierar vi ”bättre bindning”? Och ”modernare bindning av samma typ”, vilken är det?

//Jens
Hehe! Det är förstås omöjligt att gradera bindningar så men anspelade på annonsen. För 6500:- kunde man få en Look pivot 18. För 6000:- kunde man få en ny sth16 (den i annonsen ser inte helt ny ut...)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hej,

Har prisbumpat för tredje gången på mina 4FRNT. Är jag fullständigt ute och cyklar prismässigt, fortfarande? Började på 2100 kr men får inte ett enda seriöst meddelande. Det kanske var optimistiskt. Men nu?

Säljes: 4FRNT Hoji 187 med Baron EPF size L - nedsatta - Freeride
Det gäller ju att nån faktiskt vill ha skidorna också, större chans om du får repan lagad. Annars kan du försöka sälja bindningarna löst, det kan var enklare. Jag hade ett par down-skidor som det slutade med att jag sålde bindningen separat på och sen slängde eftersom de inte ens gick att ge bort, trots att de var i ganska bra skick...

jaksu

Aktiv medlem
Jag tycker att de är billiga :) Kan det vara så att Sverige inte är den hetaste marknaden för 4FRNT?

eriC1

Aktiv medlem
Jag tycker att de är billiga :) Kan det vara så att Sverige inte är den hetaste marknaden för 4FRNT?

Kan vara kombon med en relativt lätt 112 skida med en tung omodern bindning, men för det där priset är det ju ett fynd nu. Den där skidan dock borde gå att sälja, en av mina favoritskidor senaste 10 åren, ångrar lite att jag sålde. Så kanske bäst att sälja bindning separat, sen skidan till någon som slänger på en lättare tech eller en Shift. Med Shift på är det en grymt bra kombi för säsongaren som ska till Alperna eller Nordamerika och bara vill släpa en skida.

jaksu

Aktiv medlem
Japp, jag räknade inget värde på bindningen och skulle ha bytt den direkt. Men även då är 1400 kr relativt billigt.

A_Scott

Medlem
Står att det är en "do it all" skida. Men ingen mer än jag som tycker det ser ut som en sjuk rocker profil på sista bilden? Är det en allround skida?

Min känsla när jag ser den är att den skulle bara funka om det har dumpat, vilket dem flesta av oss inte åker på daglig basis här i sverige....

xQubeZ

Aktiv medlem
Tror ”skickas ej” gör att många som hade kunnat vara intresserade inte hör av sig. Står stockholm som plats o tror då att alla som inte bor i stockholm genast känner att det inte är värt krånglet att åka o hämta om man var lite intresserad. Sen att det är en svintung rambindning gör dem nog också mer svårsålda. Priset känns ju rätt billigt men tror de flesta känner att det finns bättre alternativ som är mindre krångel. Typ skruva bort rambindningen + plugga hål, köpa ny bindning o montera den, laga belaget och utöver det personligen hämta dem i Stockholm.

eriC1

Aktiv medlem
Står att det är en "do it all" skida. Men ingen mer än jag som tycker det ser ut som en sjuk rocker profil på sista bilden? Är det en allround skida?

Min känsla när jag ser den är att den skulle bara funka om det har dumpat, vilket dem flesta av oss inte åker på daglig basis här i sverige....

Ja så där brant jävla rockerprofil var de inte på mina Hoji jag hade. Känns som något hänt där. Normalt sett är Hojin relativt snäll i sin rockerprofil, om än något progressiv, inte så mesig som ett par fullrockade Völkl, men inte en Hellbent heller.
Hojin är väldigt allround, relativt bred midja men inte så mkt skärning, så den känns rätt smidig att bränna de flesta typer av terräng på, så länge det inte är isig pist typ.
Den är kanske inte är den ultimata Sverigeskidan, mer allround turskida för nordamerika typ, men jävligt kul skida ändå. Jag letar dock efter en Raven och hade det funnits en begagnad sådan till detta pris hade jag slagit till på 2 röda, ett unikum på skidmarknaden. Hoppas på flera fullrockade, lätta skidor med progressiv stance och runt 100-105 midja, är typ bara Raven som uppfyller det vad jag vet.

assr

Medlem
Jag skulle väl inte kalla den lätt, jag tror att den väger in på runt 2,2kg per skida ändå. Men de är faktiskt 200g lättare än mina Salomon Rocker2 108.

Folk är så rädda för repor, jag menar herregud man åker ju inte portar med dem? Repor som gått in i kärnan fattar jag varför folk lagar men annars är det ju ett nästan nödvändigt ont att få lite repor.

För mig är det inte värt att ta mig till någon avlägsen bussgodsterminal och skicka dem, då får jag hellre en slant mindre :P

assr

Medlem

Den är ju inget för gästrappet/lundsrappet/herrarnas störtlopp i åre, det kan jag lova. Men alla typer av offpistsnö är den rätt go för. Men det är ju en charger, man ska åka framåt med den och hoppa nedför saker, som jag upplever det.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag skulle väl inte kalla den lätt, jag tror att den väger in på runt 2,2kg per skida ändå. Men de är faktiskt 200g lättare än mina Salomon Rocker2 108.

Folk är så rädda för repor, jag menar herregud man åker ju inte portar med dem? Repor som gått in i kärnan fattar jag varför folk lagar men annars är det ju ett nästan nödvändigt ont att få lite repor.

För mig är det inte värt att ta mig till någon avlägsen bussgodsterminal och skicka dem, då får jag hellre en slant mindre :P
Jag känner inte att du förtjänar att hamna i pricecheck, men en "attityd-check" kanske? :P

Du försöker sälja en utdaterad setup av en ganska nishad skida som de flesta kommer se som ett reparationsobjekt (din inställning till repor in till kärnan är ju, i sammanhanget, faktiskt fullständigt irrelevant) - du har dessutom snävat in ditt säljområde för att du inte orkar ta dig till en bussgodsterminal. Det finns liksom inga rättigheter att få sälja ett par beggade skidor, och just nu finns inga köpare som tycker att dina premisser är värt det för dem. Antingen väntar du då på att någon ska dyka upp eller så ändrar du dina premisser för köpet. Du har fått flera bra tips att förhålla dig till här nu, som sagt antingen tar du dem eller så väntar du! :)

fredw

Aktiv medlem
Grejen är väl att 99% av dem som åker på den här typen av utrustning skulle göra precis som du, köpa nytt och försöka sälja dem.
Det är som med gamla systemkameror och datorer mm... Om ingen som sysslar med sånt vill ha dem så sjunker värdet ruskigt lågt. Oavsett om de är funkis eller ej.

jaksu

Aktiv medlem
du har dessutom snävat in ditt säljområde för att du inte orkar ta dig till en bussgodsterminal.

Här håller jag inte helt med. Jag sålde nyligen två par toppturskidor och båda två köptes av någon som bodde utanför Stockholm (Hemavan och Skåne). Och jag valde att inte skicka grejerna. Det var bara en kandidat som gick en annan väg därför att jag inte ville skicka hem dem.

assr

Medlem
Jag känner inte att du förtjänar att hamna i pricecheck, men en "attityd-check" kanske? :P

Du försöker sälja en utdaterad setup av en ganska nishad skida som de flesta kommer se som ett reparationsobjekt (din inställning till repor in till kärnan är ju, i sammanhanget, faktiskt fullständigt irrelevant) - du har dessutom snävat in ditt säljområde för att du inte orkar ta dig till en bussgodsterminal. Det finns liksom inga rättigheter att få sälja ett par beggade skidor, och just nu finns inga köpare som tycker att dina premisser är värt det för dem. Antingen väntar du då på att någon ska dyka upp eller så ändrar du dina premisser för köpet. Du har fått flera bra tips att förhålla dig till här nu, som sagt antingen tar du dem eller så väntar du! :)

Oj, moraltanter i ett skidforum. Typ som familjeliv.se 😉

Jag förstår en sak: att all försäljning är en fråga om prissättning i förhållande till efterfrågan och i någon mån timing/slumpen. Utöver det värderar jag min tid högre än att jag vill lägga 2 timmar på att ta mig tur och retur till Västberga industriområde en kväll efter jobbet.

Tack för övrigt för tipsen. Jag har aldrig tvekat att köpa repad utrustning. Däremot helt nedplanslipade lagg med perfekt finish utan något belag kvar, aldrig i livet.

Jag sänkte priset och fick dem sålda genom att ställa ut dem i trapphuset när jag själv inte ens var hemma. Smidig affär; slutet gott, allting gott.

snej

Aktiv medlem
Oj, moraltanter i ett skidforum. Typ som familjeliv.se 😉

Jag förstår en sak: att all försäljning är en fråga om prissättning i förhållande till efterfrågan och i någon mån timing/slumpen. Utöver det värderar jag min tid högre än att jag vill lägga 2 timmar på att ta mig tur och retur till Västberga industriområde en kväll efter jobbet.

Tack för övrigt för tipsen. Jag har aldrig tvekat att köpa repad utrustning. Däremot helt nedplanslipade lagg med perfekt finish utan något belag kvar, aldrig i livet.

Jag sänkte priset och fick dem sålda genom att ställa ut dem i trapphuset när jag själv inte ens var hemma. Smidig affär; slutet gott, allting gott.

Nu vet jag inte var du bor, men det finns en kiosk i Solna vid gamla Råsunda stadion som är ombud för bussgods som jag använder mig av just för att Västberga ligger så fel till. Kiosken har dessutom öppet till 21 så det går att lämna när det passar och inte som i västberga där de bara har öppet när "alla" andra också jobbar.

Stolpe76

Medlem
Såg att någon lagt ut en typ äldre modell av Marker Griffon, tror det var modellen som inte har justerbar friktionsplatta och inte klarar WalkGrip sulor som var begagnat skick för ca 1000 sek. Jag köpte nyligen 19/20 års modell från Sport Bittl för 1000 sek + frakt så det var ju kanske lite friskt vågat på dessa gamla begagnade bindningar?

D

Deleted member 156327

Guest
Kanske i styvaste laget. Skidor, plus bindning, går att köpa (så vitt jag kan se) från Tysken för EUR 648. Då har man ju också pengar "över" att köpa nya hudar också.

Alla nöjda och glada. 👍🏼☀️ Dessutom var det inte 648 om vi nu ska vara petiga men det vet du ju redan. 😂😎

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp