Affären gjordes på 7.000 kr för skida, bindning och helt nya skins. Skidan är i absolut nyskick i belägget och nyservad. Orimligt? Nej om du frågar mig. Kan du köpa paketet billigare någon annanstans? Nej. Har begagnade fritidsprylar blivit dyrare under pandemin? Ja och det är så klart trist.
Sedan kan man ju ha den eviga diskussionen om vad du får för prylar hos vissa volymhandlare. Så frågan är det då också om det kan hända att du får sämre skidor på sport conrad? Ja och det kan du undersöka själv. Det finns en mängd 2a sortering som säljs hos olika handlare.
Prissättning kan man alltid diskutera, men i detta fallet är köparen, som behövde prylar asap, nöjd och jag är det också.
Tack för ytterligare kontext och info. Ett par kommentarer och undringar.
En skida (och bildning) som körts i tre veckor under en säsong kan inte vara i ”absolut nyskick”, det faller på sin egen orimlighet (med mindre att det hela stått oanvänt inplastat i garderoben / garaget). Nu var det ju också Shift *13* du har (jag gissar skruvad i botten), vilket jag tolkar som om att du kör på rätt hårt. Du refererar till belag och nyservad, men igen, undersidan må vara i när nog nyskick, men top sheet, bindning och generellt utseende kan omöjligt andas nytt.
”Har begagnade fritidsprylar blivit dyrare under pandemin? Ja…” Detta var intressant, och något som var helt nytt för mig. Har du information, statistik och / eller fakta som styrker detta påstående?
Resonemanget kring volymhandlare och andrasortering var även detta nytt för mig. Här verkar ju
@StefanAaroe ha väldigt bra koll. Och för mig verkar det ju väldigt märkligt att stora, etablerade och kvalitetsfokuserande varumärken medvetet skulle släppa ut skidor som kan anses som andrasortering på marknaden. Jag håller självklart med dig i vikten av att stötta lokala handlare, såsom Snö & Sjö på Limhamn (har tappat räkningen på antal pjäxor jag köpt i deras butik, samt de antal personer jag rekommenderat ett besök – personalen är outstanding både i kunskap och kundservice!). Hos Snö & Sjö väljer jag att införskaffa till min familj och migsjälv de prylar som de kan bäst, och kan konkurrera med prismässigt, nämligen pjäxor, ”tillbehör” och kläder.
Som avslutning, jag tror att vi kan enas om att vi inte är eniga om vad ett rimligt pris är i detta fall specifikt (din annons), samt begagnatpriser i allmänhet. Samtidigt, ditt paket fick en ny ägare, kommer till användning, och i förlängningen kanske sparar vår miljö en smula. Gott så.