Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Pillard

Aktiv medlem
Alla nöjda och glada. 👍🏼☀ Dessutom var det inte 648 om vi nu ska vara petiga men det vet du ju redan. 😂😎
Eh jo, de går att köpa för exakt 648 euro inklusive Shift-bindning, monterad enligt dina egna önskemål.
Skärmavbild 2021-02-06 kl. 20.53.59.png

Pillard

Aktiv medlem
Fel bindning. Det vet du också.
Rätt ska vara rätt om man nu ska vara negativ, utöva kritik Och hänga ut folk. 👍🏼🙏🏼
"Fel bindning"? Hur menar du nu? Om du Prompt måste ha en Salomondekal på den istället så kostar den 20 euro mer. Du får då dock en nyare årsmodell... Men precis som alla däremot vet så är det exakt samma bindning, vare sig du får en Armada, Salomon eller Atomic.

D

Deleted member 156327

Guest
"Fel bindning"? Hur menar du nu? Om du Prompt måste ha en Salomondekal på den istället så kostar den 20 euro mer. Du får då dock en nyare årsmodell... Men precis som alla däremot vet så är det exakt samma bindning, vare sig du får en Armada, Salomon eller Atomic.
Ok. Nu framstår du faktiskt som lite arg och bitter.
Mina skidor hade SALOMON S/LAB SHIFT MNC 13 och inte 10 då blir det 20 Eur till.
Rätt ska vara rätt. 😂🙏🏼☀️🤷🏼‍♂️

Gusten26

Medlem
Fel bindning. Det vet du också.
Rätt ska vara rätt . 👍🏼🙏🏼

”Uthängd”? (Som jag kan se att du skrev igår innan du redigerade.)

Syftet med tråden ”Pricecheck,...” , som jag förstått det, är att guida både köpare och säljare till schyssta affärer på begagnatmarknaden. Oavsett bindning (Shift 10 eller 13), så är det uppenbart att det paket (skida + binding), i din annons i skicket bättre begagnat, går att köpa sprillans nytt till ett riktigt bra pris hos Tysken. (Ja, du hade hudar med i ditt paket, men igen, beroende på skulle en köpare hos Tysken haft ca 1200 - 1500 sek ”över” att hitta likvärdiga hudar och då också helt nya).

Är priset 7950 sek i din annons rimligt? Tveksamt. Finns det folk som kan finna på att slå till på din annons? Absolut, kanske mot bättre vetande. Är det då en schysst affär? Det kan man diskutera.

Att du sen väljer att stolt meddela, en lördagskväll, att du stängt affären och sålt prylarna (”alla nöjda och glada”) är ju lite tragikomiskt. Men det vet du ju redan.

D

Deleted member 156327

Guest
”Uthängd”? (Som jag kan se att du skrev igår innan du redigerade.)

Syftet med tråden ”Pricecheck,...” , som jag förstått det, är att guida både köpare och säljare till schyssta affärer på begagnatmarknaden. Oavsett bindning (Shift 10 eller 13), så är det uppenbart att det paket (skida + binding), i din annons i skicket bättre begagnat, går att köpa sprillans nytt till ett riktigt bra pris hos Tysken. (Ja, du hade hudar med i ditt paket, men igen, beroende på skulle en köpare hos Tysken haft ca 1200 - 1500 sek ”över” att hitta likvärdiga hudar och då också helt nya).

Är priset 7950 sek i din annons rimligt? Tveksamt. Finns det folk som kan finna på att slå till på din annons? Absolut, kanske mot bättre vetande. Är det då en schysst affär? Det kan man diskutera.

Att du sen väljer att stolt meddela, en lördagskväll, att du stängt affären och sålt prylarna (”alla nöjda och glada”) är ju lite tragikomiskt. Men det vet du ju redan.
Affären gjordes på 7.000 kr för skida, bindning och helt nya skins. Skidan är i absolut nyskick i belägget och nyservad. Orimligt? Nej om du frågar mig. Kan du köpa paketet billigare någon annanstans? Nej. Har begagnade fritidsprylar blivit dyrare under pandemin? Ja och det är så klart trist.
Sedan kan man ju ha den eviga diskussionen om vad du får för prylar hos vissa volymhandlare. Så frågan är det då också om det kan hända att du får sämre skidor på sport conrad? Ja och det kan du undersöka själv. Det finns en mängd 2a sortering som säljs hos olika handlare.
Prissättning kan man alltid diskutera, men i detta fallet är köparen, som behövde prylar asap, nöjd och jag är det också.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Affären gjordes på 7.000 kr för skida, bindning och helt nya skins. Skidan är i absolut nyskick i belägget och nyservad. Orimligt? Nej om du frågar mig. Kan du köpa paketet billigare någon annanstans? Nej. Har begagnade fritidsprylar blivit dyrare under pandemin? Ja och det är så klart trist.
Sedan kan man ju ha den eviga diskussionen om vad du får för prylar hos vissa volymhandlare. Så frågan är det då också om det kan hända att du får sämre skidor på sport conrad? Ja och det kan du undersöka själv. Det finns en mängd 2a sortering som säljs hos olika handlare.
Prissättning kan man alltid diskutera, men i detta fallet är köparen, som behövde prylar asap, nöjd och jag är det också.
Man kan tycka vad man vill om volymhandlare och vad de gör för den lokala businessen. Men att säga att deras skidor är sämre är ju faktiskt en ren lögn. Personligen kan jag förstå att man kan tycka att det är surt när man bara får 4-5000 kr för sin setup som kostade 10’ kr hos den lokala handlaren för 7 åkdagar sedan. Men jag brukar se det som en investering i den lokala kunskapsbanken. 😉

D

Deleted member 156327

Guest
För 5 år sedan köpte jag en Katana V-Werks. När jag fick den tyckte jag att den inte såg helt 100 ut. Med Snö & Sjös hjälp och sedan Völkl Tyskland konstaterades att det var en andrasorteringsskida. Säljaren menade att man råkat blanda ihop leveranser. Man kan välja att tro på handlaren eller inte.

Själv väljer jag sedan dess att stötta lokala handlare. Hjälpen jag fått med utrustning, service och goda råd har varit värd några kronor extra för mig. Det ångrar jag inte!

StefanAaroe

Aktiv medlem
För 5 år sedan köpte jag en Katana V-Werks. När jag fick den tyckte jag att den inte såg helt 100 ut. Med Snö & Sjös hjälp och sedan Völkl Tyskland konstaterades att det var en andrasorteringsskida. Säljaren menade att man råkat blanda ihop leveranser. Man kan välja att tro på handlaren eller inte.

Själv väljer jag sedan dess att stötta lokala handlare. Hjälpen jag fått med utrustning, service och goda råd har varit värd några kronor extra för mig. Det ångrar jag inte!
Det händer mycket på 5 år. Skulle säga att alla skidor som jag har köpt på Sport Conrad är samma sak som de i Sverige. Man kan ha otur liksom. Generellt håller jag med i ditt resonemang. Dock så får man nog vara beredd på att de som köper beggat har bra koll och gör en priskoll. Min erfarenhet är att ett par skidor som QST 99 som alltid reas i februari betingar ett lågt värde på beg.marknaden.

Gusten26

Medlem

Tack för ytterligare kontext och info. Ett par kommentarer och undringar.

En skida (och bildning) som körts i tre veckor under en säsong kan inte vara i ”absolut nyskick”, det faller på sin egen orimlighet (med mindre att det hela stått oanvänt inplastat i garderoben / garaget). Nu var det ju också Shift *13* du har (jag gissar skruvad i botten), vilket jag tolkar som om att du kör på rätt hårt. Du refererar till belag och nyservad, men igen, undersidan må vara i när nog nyskick, men top sheet, bindning och generellt utseende kan omöjligt andas nytt.

”Har begagnade fritidsprylar blivit dyrare under pandemin? Ja…” Detta var intressant, och något som var helt nytt för mig. Har du information, statistik och / eller fakta som styrker detta påstående?

Resonemanget kring volymhandlare och andrasortering var även detta nytt för mig. Här verkar ju @StefanAaroe ha väldigt bra koll. Och för mig verkar det ju väldigt märkligt att stora, etablerade och kvalitetsfokuserande varumärken medvetet skulle släppa ut skidor som kan anses som andrasortering på marknaden. Jag håller självklart med dig i vikten av att stötta lokala handlare, såsom Snö & Sjö på Limhamn (har tappat räkningen på antal pjäxor jag köpt i deras butik, samt de antal personer jag rekommenderat ett besök – personalen är outstanding både i kunskap och kundservice!). Hos Snö & Sjö väljer jag att införskaffa till min familj och migsjälv de prylar som de kan bäst, och kan konkurrera med prismässigt, nämligen pjäxor, ”tillbehör” och kläder.

Som avslutning, jag tror att vi kan enas om att vi inte är eniga om vad ett rimligt pris är i detta fall specifikt (din annons), samt begagnatpriser i allmänhet. Samtidigt, ditt paket fick en ny ägare, kommer till användning, och i förlängningen kanske sparar vår miljö en smula. Gott så.

D

Deleted member 156327

Guest
Fin slutkläm @Gusten26
Finns mycket att svara men det känns inte riktigt som om vi kommer vidare... 😂👍🏼☀️

Pillard

Aktiv medlem
Man får förstås sälja och köpa saker till vilket pris som helst, så länge man inte nyttjar någon annans trångmål till att ta orimligt betalt. Då kallas det ocker och är straffbart. Vad jag dock har svårt för är uppgiften "nypris x kr" när nypris egentligen är x - 40%. Att den ursprungliga köparen valt att betala extra mycket för den service som givits av handlaren är ju till absolut noll nytta för andrahandsköparen. Man kan ju alltså se den merkostnaden som en tjänst man betalar för separat från inköpet.

Sen undrar jag också lite kring varför skidutrustning skulle blivit dyrare under pandemin? Vad som hänt är ju snarare att folk fått sina skidresor inställda och därmed inte har samma behov av att köpa grejer. Det sänker ju snarare priserna.

Sen hur kan skidor vara nyservade och nyskick samtidigt? I en skidservice ingår väl ett varv i en slip tänker jag? Det i sig innebär ju att man har lite mindre material kvar än man hade från början?

fredw

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att utbudet av begagnad skidutrustning denna säsong snarare är större än vanligt. Vilket i sig bör ge en ”köparens marknad”. Men det kan ju variera beroende på vilket segment vi talar om.
Samt att antalet rabatterbjudanden för helt ny utrustning, och nivån på rabatterna, också är större än vanligt. Gäller både fysiska och online-butiker.
Vilket leder till att det denna säsong nog generellt är mer fördelaktigt än vanligt (jämf med begagnat och jämf med tidigare år) att köpa nytt, och att de som säljer begagnat nog får vara beredda på att få mindre än vanligt för sina gamla grejor.
Tänker jag.

Fatboy

Aktiv medlem
Nypris känns ju som irrelevant information för en köpare. Ett marknadsmässigt pris baseras ju enbart på vad någon vill betala. Personligen skulle jag om jag ska köpa något basera det på vad som finns för likande prylar begagnat och pris på dessa samt vad det skulle kosta att köpa nytt. Vad någon betalade för sakerna spelar ju ingen som helst roll.

En viktig sak dock när man jämför med exempelvis rea-prylar är ju att kolla prylarna verkligen finns i rätt storlek. På ex prisjakt kan det ju se som ett par skidor går att köpa superbilligt men när man väl kollar så fanns dom bara i 128 eller 212 cm :)

snej

Aktiv medlem
Nypris känns ju som irrelevant information för en köpare. Ett marknadsmässigt pris baseras ju enbart på vad någon vill betala. Personligen skulle jag om jag ska köpa något basera det på vad som finns för likande prylar begagnat och pris på dessa samt vad det skulle kosta att köpa nytt. Vad någon betalade för sakerna spelar ju ingen som helst roll.

En viktig sak dock när man jämför med exempelvis rea-prylar är ju att kolla prylarna verkligen finns i rätt storlek. På ex prisjakt kan det ju se som ett par skidor går att köpa superbilligt men när man väl kollar så fanns dom bara i 128 eller 212 cm :)

Var finns 128orna, det är precis min längd? 🤷🏼‍♂️

fredw

Aktiv medlem
Ett syfte med denna tråd uppfattar jag som att uppmuntra säljare att sänka priset till sådan nivå att de verkligen får grejorna sålda. Jag tror att många blir besvikna på gensvaret på sin annons och så blir utrustningen stående tills den åker ut i nån container. Bättre att få snurr på återvinningen.

swemartin

Medlem
Syftet med tråden är ju i grund och botten bra, -att skapa utrymme för en realistisk prisbild på beg.varor och återbruk. Jag tycker dock att det tyvärr alltför ofta spårar ut i en pingpong-match mellan en skara expertkommentatorer som tävlar i att bräcka varandra i raljerande och hånande formuleringar kring en annons.
Jag tycker det är synd, många gånger enbart visar på taskig attityd, och i längden dränker det faktiska informationsvärdet i tråden.
-My two cents.

pd

Aktiv medlem
Jag tycker dock att det tyvärr alltför ofta spårar ut i en pingpong-match mellan en skara expertkommentatorer som tävlar i att bräcka varandra i raljerande och hånande formuleringar kring en annons.

Fast ibland så får faktiskt annonsörerna bjuda på det. De skulle ju inse hur galet off de är med sitt begärda pris om de bara för en sekund på allvar kunde se sig i rollen som köpare. Sen skulle kanske "experterna" också behöva inse att begagnat som finns tillgängligt i rätt storlek, på rätt plats för svenska kronor kan vara värt mer än nytt som måste importeras från någon för köparen okänd tysk.

fredw

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en och annan som medvetet försöker kränga prylar till uppenbara överpriser. Som de kanske själva har köpt på rea någonstans på nätet men citerar något teoretiskt svenskt ”inköpspris”. Visst, det är väl inte olagligt iofs men heller inte snyggt.
Håller dock med om att oanande säljare med gott uppsåt (men som hamnat fel i utgångspris) kanske blir bryskt uppläxade ibland. Vi får försöka hålla en god ton.

rabbit

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en och annan som medvetet försöker kränga prylar till uppenbara överpriser.
...
"en och annan" är väl att ta i i underkant.
Är det en slump att @Palmwell (Deleted member 156327) deletar sitt konto direkt hen fått grejerna krängda?
Vill @Palmwell (Deleted member 156327) inte skylta offentligt med sina aggressiva, giriga, uttalanden?

Många i dagens neo-"liberala" värld beter sig som att girighet är en dygd och jag anser att det är den här trådens syfte och plikt att hindra idiotin.
#fwiw #imo

Koppelman

Aktiv medlem
Man får förstås sälja och köpa saker till vilket pris som helst, så länge man inte nyttjar någon annans trångmål till att ta orimligt betalt. Då kallas det ocker och är straffbart. Vad jag dock har svårt för är uppgiften "nypris x kr" när nypris egentligen är x - 40%. Att den ursprungliga köparen valt att betala extra mycket för den service som givits av handlaren är ju till absolut noll nytta för andrahandsköparen. Man kan ju alltså se den merkostnaden som en tjänst man betalar för separat från inköpet.

Ja jag håller med om att nypris inte nödvändigtvis säger särskilt mycket om produktens nuvarande värde, i synnerhet inte om produkten är några år gammal. Nu sker ju inte prestandaförbättringar och innovationer lika linjärt och frekvent inom skidåkning som andra kategorier som t.ex. bilar eller elektronik men man måste ju aldrig ställa sin produkt i relation till vad motsvarande prestanda och kvalitet kostar nytt i dagsläget.

Sen undrar jag också lite kring varför skidutrustning skulle blivit dyrare under pandemin? Vad som hänt är ju snarare att folk fått sina skidresor inställda och därmed inte har samma behov av att köpa grejer. Det sänker ju snarare priserna.
Här tror jag dock han delvis kan ha rätt. Även om efterfrågan på skidutrustning i allmänhet ej ökat så tror jag absolut efterfrågan på topptursutrustning ökat som konsekvens av pandemin. Facebooks köp- och säljgrupper går varma på folk som efter nybörjare efter begagnade prylar till förmånliga priser för att prova på. Många i denna kundgruppen vill som sagt prova och är därför inte benägna att betala fullpris för nya grejer.
Då hade man ju å andra sidan kanske inte köpt ett par QST99 med Shift för 7000 spänn..

jaksu

Aktiv medlem
Jag skulle säga att allting som har med topptur att göra har gått åt som smör i solsken denna såsong. Jag har sålt två par touring skidor, två ryggsäckar och ett par pjäxor sedan i november. Tex gick mina MTN 95:or i 90 min. Opinion 108 Carbon var lite svårare pga prisklassen. Pjäxorna var inte ens till salu men någon kontaktade mig iaf och hämtade dem på samma dag 😀

Gusten26

Medlem
"en och annan" är väl att ta i i underkant.
Är det en slump att @Palmwell (Deleted member 156327) deletar sitt konto direkt hen fått grejerna krängda?
Vill @Palmwell (Deleted member 156327) inte skylta offentligt med sina aggressiva, giriga, uttalanden?

Lite förvånad dock av @Palmwell (Deleted member 156327). Om jag inte minns fel så hade ju kontot i alla fall några år på nacken, hade varit delaktig i andra trådar tidigare, och verkade ganska så "normalt", mig veterligen (ja, förutom den dryga attityden i denna tråden) . Med andra ord, inget "två timmar gammalt - kränga krimskrams - till ockerpriser" - konto. Vem vet, kanske vederbörande dyker upp i ny skepnad med nytt konto.

fredw

Aktiv medlem

fredw

Aktiv medlem
Som hittat! Ska vi kommentera knasiga skidannonser på Blocket så kommer denna tråd att expandera rejält! :)

farsan56

Aktiv medlem
Otroligt skön och varm, det är bara ett problem: det går inte att åka i dem. 🥳
Jaså @snej har vi börjat att svära i kyrkan nu :sneaky:
SX-serien är ju guld, varför haka upp sig på detaljer som åkning. Hur goa är dom inte på dom där riktigt långa afterskisittningarna. Bara öppna upp och vädra ur, överlägset walkmode när man vinglar hem med dom oknäppta sen.😁
Varför slängde jag mina SX 91 Equipe för en 35år sen, stor miss:cry:

fredw

Aktiv medlem
Bra att ha för den som oväntat hittar plastbitar i merinokalsongen... ”Fart plastic scraper” i den engelska automatiska översättningen.

...PS skidvalla heter alltså fart du ski på franska...

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Här grävs det guld!

1613548153035.png

Släng sen på en tusing för 3m race-hud på lösmeter i ~100 mm bredd från approach outdoors och tja. Okej, begpriset ÄR faktiskt billigare nån/några hundringar, men i nypaketet får du med både justerplatta, bromsar och montering efter ditt eget sulmått. Och helt nya grejer med garanti såklart. För den som är lite flexibel på bindningar går det att sänka totalpriset också med bibehållen vikt. 🤷‍♂️

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp