Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

fredw

Aktiv medlem

Begagnade för 6500 kr eller sprillans nya komplett med samma bindning och gratis frakt från Sport Bittl för 4000 kr. Tål att fundera på.

kunta

Medlem

Begagnade för 6500 kr eller sprillans nya komplett med samma bindning och gratis frakt från Sport Bittl för 4000 kr. Tål att fundera på.
Jamen, du sparar ju närmare 3.5k samt får BÅDA skidorna med!
Nypris skidor: 7499kr
Nypris bindningar: 1999kr
Säljer båda för 6500kr

fredw

Aktiv medlem
Jamen, du sparar ju närmare 3.5k samt får BÅDA skidorna med!
Nypris skidor: 7499kr
Nypris bindningar: 1999kr
Säljer båda för 6500kr
Ja det är litet oklart om man får båda skidorna med eller både skidor och bindningar för detta facila pris. Förhoppningsvis både skidor och bindningar dvs båda skidorna och båda bindningarna. För 2500 kr mer än dagens nypris vore det inte för mycket att hoppas på.

eriC1

Aktiv medlem
Den är inte helt uppåt väggarna, men det är mycket svårt, om inte omöjligt, att sälja ett begagnat toppturspaket för 10k. Jag har då aldrig ens varit i närheten av att få något sålt för det, även vid betydligt dyrare skidor och bindningar. 6500 kr är det absolut mesta jag fått för ett beggat toppturspaket, då var det nästan nya BD Helio kolfiberskidor och en ATK Raider 12 med nästan oanvända hudar.

Inte för att det går att hitta detta paket direkt billigare vad jag kunde se, men kan nästan garantera att den där skidan säljs ut för 350-450 euro till våren hos någon tysk, och ett par Shift har man kunnat köpa för under 3k vid tillfällen.

Pillard

Aktiv medlem
Den är inte helt uppåt väggarna, men det är mycket svårt, om inte omöjligt, att sälja ett begagnat toppturspaket för 10k. Jag har då aldrig ens varit i närheten av att få något sålt för det, även vid betydligt dyrare skidor och bindningar. 6500 kr är det absolut mesta jag fått för ett beggat toppturspaket, då var det nästan nya BD Helio kolfiberskidor och en ATK Raider 12 med nästan oanvända hudar.

Inte för att det går att hitta detta paket direkt billigare vad jag kunde se, men kan nästan garantera att den där skidan säljs ut för 350-450 euro till våren hos någon tysk, och ett par Shift har man kunnat köpa för under 3k vid tillfällen.

Får jag alltså 100 spänn i paketrabatt om jag tar hudarna också?!

fredw

Aktiv medlem

5000? Detta paket kostar ca 4000 kr nytt på SC idag. Och paketet har nog aldrig kostat mer än drygt 6000 kr där, vad delarna ev kostat för sig är ju missvisande.
(Edit, skrev först fel 3000 kr. Gäller modell 19/20)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem

5000? Detta paket kostar ca 3000 kr nytt på SC idag. Och paketet har nog aldrig kostat mer än drygt 6000 kr där, vad delarna ev kostat för sig är ju direkt missvisande.
Nja, på SC kostar paketet 5000. Skidorna kostar 4000... (Jag kollade precis upp priserna på dem eftersom jag tänkte sälja fruns Santa Ana)

fredw

Aktiv medlem
Nja, på SC kostar paketet 5000. Skidorna kostar 4000... (Jag kollade precis upp priserna på dem eftersom jag tänkte sälja fruns Santa Ana)
Tyrkfel av mig, 4000 kr för paketet ska det vara. Och det beror det väl på hur man tolkar ”årsmodell 2020”. Santa Ana 93 19/20 i paket med Marker Squire kostar idag 399 €.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
50% av nypris för bra beg brukar vara kutym(y)
I sämre skick, lägre pris....

Pillard

Aktiv medlem
50% av nypris för bra beg brukar vara kutym(y)
I sämre skick, lägre pris....
Har sålt mängder av skidor för betydligt mer än 50% av nypris. Det som oftast brukar vara källan till urspårade priser här är ju de enorma skillnaderna i nypris mellan olika butiker

Fatboy

Aktiv medlem
Har sålt mängder av skidor för betydligt mer än 50% av nypris. Det som oftast brukar vara källan till urspårade priser här är ju de enorma skillnaderna i nypris mellan olika butiker
Håller med, exempelvis kostar Salomon QST106 med marker griffon ungefär 5200kr på nätet och 8100kr i svensk butik. Det blir ju väldigt stor skillnad vad man då tycker är rimligt pris på ett par begagnade. Dom tusenlapparna man betalade för servicen i butiken får man ju tyvärr dra bort innan man börjar dra bort för slitaget på skidan. Ett rimligt begagnat pris efter 2 år ligger väl omkring 3000kr för exempelkitet beroende på skick och då blir ju värdeminskningen stor om man köpte i butik.

Senast ändrad:

nostar

Medlem
Vad kan ett par Extrem Opinion Charger 108 -2016 i bra skick, vad kan vara skäligt för dessa ?

Det åks mest barnbacke just nu vilket andra skidor är bättre till ;)

Almen1

Medlem
Håller med, exempelvis kostar Salomon QST106 med marker griffon ungefär 5200kr på nätet och 8100kr i svensk butik. Det blir ju väldigt stor skillnad vad man då tycker är rimligt pris på ett par begagnade. Dom tusenlapparna man betalade för servicen i butiken får man ju tyvärr dra bort innan man börjar dra bort för slitaget på skidan. Ett rimligt begagnat pris efter 2 år ligger väl omkring 3000kr för exempelkitet beroende på skick och då blir ju värdeminskningen stor om man köpte i butik.
Ni har givetvis en poäng i förhållandet mot vad man har betalat, och vad man sedan kan förvänta sig. Jag tror många har en övertro på vad man kan få för sina listprisinköpta skidor/pjäxor från Alpingaraget😉. Med konkurrens från webbutiker vilka rear ut ny utr från föregående säsong (i.e sport-conrad) då är det lätt att hamna i denna tråd med sin annons😀👍

Pillard

Aktiv medlem
Ja alltså mitt påstående om att ha sålt till klart mer än 50% av nypris betyder ju mer än 50% av absolut billigaste nypris vid tidpunkten för min annonsering.

Almen1

Medlem
Ja alltså mitt påstående om att ha sålt till klart mer än 50% av nypris betyder ju mer än 50% av absolut billigaste nypris vid tidpunkten för min annonsering.
Det viktigaste är att både säljare och köpare är nöjda. Ibland är det lättare och smidigare att köpa beg till bra pris, än att jaga det absolut billigaste nypriset, med allt vad det innebär med efterforskningar, jämförelser, nätbeställningar etc...

TomasGothberg

Aktiv medlem

Om jag inte har fel så slutade den aktuella transcievern tillverkas för flera år sedan(Rätta mig om jag har fel) Personligen kan jag tycka att dessa borde pensioneras alternativt enbart användas för träning i framtiden!

Om en eventuell köpare ändå vill slå till på dessa så kanske man borde ta bort en 0 från priset också.

Jag har redan skickat ett medelande till säljaren angående att hen borde skriva ett datum på när transcievern är köpt samt tillverkad, kan ju vara schyst när det kommer till säkerhetutrustning.

ByB3rg

Aktiv medlem

Om jag inte har fel så slutade den aktuella transcievern tillverkas för flera år sedan(Rätta mig om jag har fel) Personligen kan jag tycka att dessa borde pensioneras alternativt enbart användas för träning i framtiden!

Om en eventuell köpare ändå vill slå till på dessa så kanske man borde ta bort en 0 från priset också.

Jag har redan skickat ett medelande till säljaren angående att hen borde skriva ett datum på när transcievern är köpt samt tillverkad, kan ju vara schyst när det kommer till säkerhetutrustning.
Tror det är plastspaden som triggar upp priset😉

xQubeZ

Aktiv medlem

Helt ärligt är det väl endast sonderna som borde säljas. Analoga trancivers och plastspade känns ju rätt utdaterat. Iaf jag hade inte åkt med nån som dök upp med den utrustningen. Jag som dör när det tar dubbelt så lång tid o hitta en och sen inte bli uppgrävd för spaden gick sönder...
Såg att nån av köp o säljgrupperna på FB för topptursprylar uppdaterat o sagt att de tar bort alla inlägg med gammal utdaterad lavinutrustning eftersom ingen borde använda tex analoga trancivrar längre. Kanske hade vart nåt här med?

Sen att hen ska ha 4000kr för det är ju helt absurt. För 4000kr får du två sprillans nya moderna trancievrar.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Såg att nån av köp o säljgrupperna på FB för topptursprylar uppdaterat o sagt att de tar bort alla inlägg med gammal utdaterad lavinutrustning eftersom ingen borde använda tex analoga trancivrar längre. Kanske hade vart nåt här med?
Kanske kan vara något för @johan @AndersWingqvist och @Martin_Akesson att diskutera möjligheterna för?

Jag själv skulle dock inte ha något mot att ha en sån transceiver liggandes som "träningsex" att sökträna med, men jag skulle nog inte direkt vara villig att betala några pengar för det...

TomasGothberg

Aktiv medlem
Tror det är plastspaden som triggar upp priset😉
Såklart det är plastspaden man vill åt, nu blir man nästan sugen på slå till på annonsen och köpa hela kittet!! Det måste ju finnas någon gram-jägare som jublar över att hitta en plastspade som uppskattningsvis* är flera gram lättare än dagens aluminium spadar.

*Har ingen aning vad en plastspade faktiskt väger.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Såklart det är plastspaden man vill åt, nu blir man nästan sugen på slå till på annonsen och köpa hela kittet!! Det måste ju finnas någon gram-jägare som jublar över att hitta en plastspade som uppskattningsvis* är flera gram lättare än dagens aluminium spadar.

*Har ingen aning vad en plastspade faktiskt väger.
Finns ingen gramjägare med självrespekt som en skulle fundera över plastspade när det går att få i kolfiber.

Pizzaaugust

Ny medlem
Vad är dessa värda?
Monterade 2 ggr, absolut repor och de har varit railade. Monterade med sth2 16 som kanske har 25 skiddagar
C4221F54-CCBD-4843-BFE7-77BB7BA48D6E.jpeg
626A5EEA-69EC-499B-BA53-9DCE62B6317D.jpeg
50F3C508-5984-4CE5-AEF0-E87DD380A7AC.jpeg

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Kanske kan vara något för @johan @AndersWingqvist och @Martin_Akesson att diskutera möjligheterna för?

Jag själv skulle dock inte ha något mot att ha en sån transceiver liggandes som "träningsex" att sökträna med, men jag skulle nog inte direkt vara villig att betala några pengar för det...
Hm, intressant idé. Vi ser faktiskt över köp & sälj i detta nu. Det kommer flera uppgraderingar med filter, bevakningar etc. Men att gå in och värdera vad som får säljas och inte känns snårigt av många olika skäl, jag tror att ansvaret faktiskt får ligga hos säljare och köpare i första hand. Brottsliga/solklart etiskt olämpliga grejer kan vi stävja, men analoga sändare och plastspadar vettikatten.

• Gilla
Reactions: Ivo

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Tycker inte alls det är kontroversiellt att ha ett bästföredatum på lavinsändare. Bra signal till både köpare och säljare att vissa produkter går inte/ska inte användas.

går ju enkelt att ha en artikel kring ämnet med experter på området som uppdateras årligen med rekommendationer på vilka sändare som bör pensioneras. Dessa tillåts inte heller säljas på er sida🎚

pd

Aktiv medlem
Men att gå in och värdera vad som får säljas och inte känns snårigt av många olika skäl, jag tror att ansvaret faktiskt får ligga hos säljare och köpare i första hand. Brottsliga/solklart etiskt olämpliga grejer kan vi stävja, men analoga sändare och plastspadar vettikatten.
Fast att sälja föråldrad säkerhetsutrustning ÄR solklart etiskt olämpligt.

Visst kan ni låta annonsen ligga kvar men i så fall med en varningstext så att en eventuell köpare är införstådd med vad det är den köper. Föråldrad utrustning duger ju fortfarande att öva med eller att ha som leksak.

Det samma borde även gälla exempelvis hjälmar.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@PatrickSthlm @pd Yes, vi tar med oss den inputen! Jag är spontant lätt skeptisk som sagt, men de andra som roddar sajten kanske tycker annorledes. Plus att man kan alltid ändra sig så klart! Tack hur som!

PatrickSthlm

Aktiv medlem
@PatrickSthlm @pd Yes, vi tar med oss den inputen! Jag är spontant lätt skeptisk som sagt, men de andra som roddar sajten kanske tycker annorledes. Plus att man kan alltid ändra sig så klart! Tack hur som!
Förstår din initiala reaktion. Men kopplat till redaktionellt material där man årligen uppdaterar vilka lavinsändare man inte ska använda som underlag till varför de inte ska säljas i ert forum.

vidare kanske ni kan få till ett inbytesprogram med en leverantör där man får 10procent rabatt om man skickar in sin gamla sändare.

”Freeride Trade-up” by mamut/black diamond m.m. Tänk sonos! :)

RasmusWieveg

Ny medlem
Vill ju inte hamna i denna tråd så ställer prisfråga först då jag inte har någon koll, har ett par Black crows Atris 2017/18 184 cm utan bindning på som jag tänkte sälja, borrade 2 gånger, normalt slitage på skidorna, är 1500 ett skäligt pris eller för mycket?

Pillard

Aktiv medlem
Vill ju inte hamna i denna tråd så ställer prisfråga först då jag inte har någon koll, har ett par Black crows Atris 2017/18 184 cm utan bindning på som jag tänkte sälja, borrade 2 gånger, normalt slitage på skidorna, är 1500 ett skäligt pris eller för mycket?
Det låter ju onekligen väldigt billigt. Lyckas inte hitta nya under 5000:- det är ju en poppis skida också så 2500:- borde man väl kunna få iaf?

RasmusWieveg

Ny medlem
Det låter ju onekligen väldigt billigt. Lyckas inte hitta nya under 5000:- det är ju en poppis skida också så 2500:- borde man väl kunna få iaf?
Mer än förväntat då förhoppningsvis, trodde att dem hade tappat mer i värde pga tidigare borrning.
Tack för input
Väl mött

Pillard

Aktiv medlem
Ingen som har något på dom?
Att de är railade tycker jag gör det rejält osäkert. Bindningarna är ju iaf 500 spänn själva, minst. Säg 1500 totalt? Vad kostar skidan ny idag? Räcker det med en planslip för att återställa skador o rails?

Pizzaaugust

Ny medlem
Att de är railade tycker jag gör det rejält osäkert. Bindningarna är ju iaf 500 spänn själva, minst. Säg 1500 totalt? Vad kostar skidan ny idag? Räcker det med en planslip för att återställa skador o rails?
Nu har ju cmd lagt ner, men de var ju ganska dyra i butik nya. Men de är slitna utan att vara slut.
Det är en skada som syns på en av bilderna som förmodligen behöver läggas igen annars tror jag planslip räcker långt. Testar 1750. Frågar mest i syfte att inte bli utmålad som idiot här ;).

och railade är dom men de 2 åren jag har ägt dom har de blivit åkta 3 dagar.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp