Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Österrike är lugnt, går spikrakt neråt.(y)
Men du får operera tillbaka öronen efteråt, de har återinfört FFP2 som har så hårda snoddar så att öronen står ut som på Dumbo efter en vecka!:LOL:👂🐘
Så känner man numera också igen en bayrare (ifall han har glömt att ta på sig sina Lederhosen!)🤣
Lösningen!

Bardonecchia? Med Aiguille de Scolette isf.
Bardonecchia är helt korrekt och nästa ledtråd hade ju varit att 3500-plussaren, som naturligtvis är Aiguille de Scolette, också utgör en landsgräns.

I den gamla OS-byn har jag på Campo Smith sovit i några av planetens hårdaste sängar. Där blev man rak i ryggen som ett spett vill jag lova, men någon sömn blev det inte.

Över till @Kalle_Luzern

Österrike är lugnt, går spikrakt neråt.(y)
Men du får operera tillbaka öronen efteråt, de har återinfört FFP2 som har så hårda snoddar så att öronen står ut som på Dumbo efter en vecka!:LOL:👂🐘
Så känner man numera också igen en bayrare (ifall han har glömt att ta på sig sina Lederhosen!)🤣
Lugnt just nu absolut. Men nu har de öppnat igen, och då.....släpps väl flodvågen på igen.
Men den som lever får se. :whistle:

Bardonecchia är helt korrekt och nästa ledtråd hade ju varit att 3500-plussaren, som naturligtvis är Aiguille de Scolette, också utgör en landsgräns.

I den gamla OS-byn har jag på Campo Smith sovit i några av planetens hårdaste sängar. Där blev man rak i ryggen som ett spett vill jag lova, men någon sömn blev det inte.

Över till @Kalle_Luzern
Usch då, hatar hårda sängar...
Här ser man inte riktigt så höga toppar, men minst en som varit med förr. Var är bilden tagen?
IMG_1276.JPG

Senast ändrad:
Behövs visst ledtråd? :unsure:
Jag gick hit för drygt 4 år sen. Numera kan man nästan komma hit på skidor tack vare nya liftar. Nära, men inte på, kantonsgräns.

Vi ramlar ju av första sidan här. 😱 Så svår är den väl ändå inte?
Alltså nära ett skidområde där det investerats kraftigt på senare år, går numera att åka skidor över kantonsgränsen/passet. Två välkända orter och en lite mindre känd samarbetar. Ungefär en timmes körning för mig till närmaste dalstationen.

Kan skidområdena du söker vara Andermatt/Sedrun/Disentis?
Det är ju inte svaret på din bildgåta dock!!
Nu bränns det! ;)
Nej, det svaret har han ju mer eller mindre redan berättat i ledtråden. Du måste nog leta upp namnet på den lilla öde dalen dit han vandrat.;)
Ja, eller passet (luckan ;) ) där jag stod på och tittade över kanten. Alternativt kan jag tänka mig att ge rätt för namnet på närmsta liftstation.

Nej, det svaret har han ju mer eller mindre redan berättat i ledtråden. Du måste nog leta upp namnet på den lilla öde dalen dit han vandrat.;)
Nä, det lämnar jag över till er riktiga bergsspanare. Jag trodde bara att ni kanske alla hade drabbats av simultan hjärnblödning, så jag tänkte försöka hjälpa er zooma in lite till att börja med (eller i alla fall hjälpa de som kanske inte hade en susning om i vilket område det kan handla om!!) 😉
Om min gissning på område ens är rätt vill säga??
Hur som helst ligger inte tråden längst ner längre på förstasidan…

Nä, det lämnar jag över till er riktiga bergsspanare. Jag trodde bara att ni kanske alla hade drabbats av simultan hjärnblödning, så jag tänkte försöka hjälpa er zooma in lite till att börja med (eller i alla fall hjälpa de som kanske inte hade en susning om i vilket område det kan handla om!!) 😉
Julklappstips!😁
1639485367149.png

Det är väl någon av de där breda dalarna som går söderut in i Graubünden från Uri/Graubünden gränsen...? Giuv/Milà/Val... Inte Milà för där verkar det gå en stor kraftledning.

Rejäl granit det där!

1. To-tock-ah-noo-lah - El Capitan
2. 910 / 914m (olika källor)
3. 1.58 snabbast bestigning, 3.56 första free solo bestigning av Alex Honnold

Helt rätt förstås! Ni som inte sett "Free Solo" ännu - gör det. Och ni som inte varit i Yosemite än - åk dit. Definitionen på vacker plats (ja det finns en del sådana i t ex Norge och Schweiz också iofs...).

Lämnar ordet vidare till Storpotaten, som kanske minns följande låt från samma år!

Helt rätt förstås! Ni som inte sett "Free Solo" ännu - gör det. Och ni som inte varit i Yosemite än - åk dit. Definitionen på vacker plats (ja det finns en del sådana i t ex Norge och Schweiz också iofs...).

Lämnar ordet vidare till Storpotaten, som kanske minns följande låt från samma år!

Har sett filmen och håller med om rekommendationen. Crazy stuff.
Passar på att slänga in en liten rekommendation på 14 Peaks också (finns på Netflix), helt sjuk prestation av Nimsdai - alla 14 st 8000-plussare på 6 månader och 6 dagar. 😦

Och nog har man studsat omkring till Eddie...säkert bara nån helg sedan senast... :cool:

Här har vi ett litet skidsystem man normalt sett inte åker till, förutom när det dumpat ordentligt och man inte orkar stångas med horderna i den stora grannen.
Vad heter skidsystemet?
1639491941989.png

PC har talat. Jag drar genast tillbaka min pinsamma gissning och hoppas att ingen hann se.

Stoppar istället, helt OT, in en länk angående en byggnad (?) som förekommit på gissningsbild i denna tråd (mea culpa).

PC har talat. Jag drar genast tillbaka min pinsamma gissning och hoppas att ingen hann se.

Stoppar istället, helt OT, in en länk angående en byggnad (?) som förekommit på gissningsbild i denna tråd (mea culpa).
Du sa AHORN, AHORN, AHORN!:ROFLMAO:;)

Det är Liddes.

Men... den där offpisten ser väl liiite för snäll ut för dig?;)

Edit: Knappliften heter Le Vuardette.
Generös som jag är godkänner jag väl det. Vicheres är det lite mer officiella namnet tror jag.
Och snäll offpist är perfekt för en gammal gubbe som jag. Man ser tydligt på denna sidan varför man åker dit när det dumpat ordentligt. https://www.stations-de-ski.ch/en/stations-de-ski-valaisannes/station-de-ski-vicheres/
Glest mellan träden, lagom lutning, inga klippor att oroa sig för och bara att fräsa på. Gubbcruising galore! :love:

Över till @PisteCarver

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp