Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Just ja, då måste man ha en en bild. Blev ju premiär för mig i helgen med 2 dm puder. Här är en kvällsbild upp mot stugan vi bor i. Kanske lite lätt men var är vi?
f77a055b-1efa-4081-a029-6e6032990d28.JPG

Snabbt och rätt, Ivo!:)
Kröderen eller Kröderfjorden heter sjön, som ändå är en sjö och inte en fjord.
I bakgrunden Norefjell som reser sig mer än 1.000 fhm upp från dalen, och ger Skandinaviens högsta liftburna fallhöjd.
Här finns bl a en express sittlift med drygt 600 fhm (finns det på fler ställen i Skanderna?), som erbjuder flera olika fina och ganska utmanande pister ner genom skogen.
Får vi se Norefjell i Skandinavian Skipass nästa säsong?

Då är det din bild igen, @Ivo del Scandi !

jo, jag tyckte att bergen såg lite maffigare ut än dina "vanliga" Funäsfjäll.
Jag har aldrig varit i Norefjell - men pratat med deras VD har jag...(sen stängde grensen när jag skulle åka dit ;(

Det är glest med sittliftar som ger 600fhm i Skanderna. Nya liften i Oppdal ger dock 675fhm

Du är i Noresund, Sole Gästegårds brygga, och sjön heter Kroderen.
Also... guldstjärna på dessa detaljer!(y)

Det är Sole Gjestegårds brygga, och vi bodde där på Gjestegården ett par dagar. Bilden är tagen sent på em innan vi körde hem. Gården (som är stor med många rum och även har en restaurang) drivs av ett mycket trevligt danskt par, och här vid bryggan hade de ordnat korvgrillning och fika med hembakade kakor, bara så där helt apropå för sina gäster.:)
Så vi hann med att åka skidor till halv fyra på em, grilla korv och fika vid bryggan, och sedan köra hem till Skåne och vara hemma innan midnatt.
Norefjell är riktig skidåkning på nära avstånd för oss skåningar.

1639563827221.png

1639563869114.png

1639564115588.png

OK. Men det är t.ex. inte Branäs dal heller, kan jag säga. Särskilt inte när det är barmark i dalen.
Nej det är ju tyvärr ofta så här hemma i Skandinavien.
Men när man stiger av Ravnåsliften högst upp i Norefjell, så har man dalen 1000 m under sig, och man kan åka hela vägen ner utan att ta någon mellanlift.
Och det är ju ”nästan” lika mycket som i St Anton (även om alla övriga jämförelser upphör där).

Senast ändrad:
Den liften är numera stängd.
Rätt svar är Drommen/Drommliften, men var går gränsen till Höglekardalen..? (jag blir aldrig riktigt klok på alla områden: Höglekaredalen, Drommen, Bydalen, Hovde, Fjällhalsen, Gräftåvallen..) Tidigare var det separata liftkort för varje lift i den här dalgången (och då fanns det dessutom en lift vid Mårdsundsbodarna)

Liftägaren Lasse är väldigt noga med att påpeka att det heter "Bydalsfjällen". Han brukar fö. bli lite butter när alla påpekar att de borde bygga stollift.
Den dagen Bydalen investerar i en kopplingsbar stollift med 600 fhm kanske även @PisteCarver tar sig upp till Jämtland ;)

över till @fredw och hans kryptiska bilder

över till @fredw och hans kryptiska bilder

Lasse kan muntra upp sig med att jag nästan prickade rätt! :)

Jaha. Mystiska bilder och mystiska frågor, det är det man kommer att bli minnd (???) för. Åtminstone är jag ingen... fegis! :-) (se annan tråd)

Här är en bild från 1972. Det är min bästa kompis Mikael som åker. Det var här det började med skidåkning för min del. Den andra bilden är från Google i nutid.

Nu gäller att identifiera lyktstolpen nere till höger på första bilden, och sedan markera (eller i ord exakt beskriva) den på den andra bilden.
Den som vill ha pluspoäng ringar även in den flygande fiskmåsen på andra bilden.

1639573945167.png

1639573984380.png

Skistar lär ha lagt ett bud på hela radhusområdet, då de anser att kvoten bostäder per lift redan verkar fullt i linje med deras policy (de har inte lärt sig vad som händer om man dividerar med noll). Däremot saknas de betydligt viktigare p-automaterna.
Samtidigt har "NyslipadeKanter" hört av sig från en helt annan tråd och undrar om det inte skulle gå att dra en gondol från den parkerade premiumbilen i förgrunden upp till det alp-bruna radhuset. Han tycker det verkar vara fin skogsskidåkning på slänten.

OK ingen som tog upp den. Förstår 😩. Här kommer svaret, se bild. Lämnar därmed först frågan till lamboren som har chansen till kl 19. Därefter, om lamboren inte passar på, så är frågan helt fri, först till kvarn får då mala.

Skidåkaren är inritad. Kryss = kameran på nutida Google-bilden. Pilen= lyktstolpen (skiers left). Gröna linjer = projekterad gondol över fjäll-tujorna (med framtida förlängning "peak-2-peak" åt höger).

1639585232168.jpeg

Ibland är bilden för svår, ibland är bilden för lätt. Det är ett rent helvete att lägga ut en bild som är så är lagomt bra! 😉
Tack för vänligheten. Fast denna gång var frågan nog helt enkelt för tramsig. Men jag kunde ju inte gärna be er pricka in någon berömd topp eller läskigt exponerad korridor i den bilden…

Tackar @fredw - håller mig till vad jag lovat - så bild på snöiga berg. Från var är bilden på detta vackra berg tagen? (namn på orten bör räcka, men pricka in nedfarterna vi är i, och namnet på toppen strax till vänster om mitten, blir ju ännu bättre)
45F598C1-96E4-4901-9159-5063D2FCA763.jpeg

Skistar lär ha lagt ett bud på hela radhusområdet, då de anser att kvoten bostäder per lift redan verkar fullt i linje med deras policy (de har inte lärt sig vad som händer om man dividerar med noll). Däremot saknas de betydligt viktigare p-automaterna.
Samtidigt har "NyslipadeKanter" hört av sig från en helt annan tråd och undrar om det inte skulle gå att dra en gondol från den parkerade premiumbilen i förgrunden upp till det alp-bruna radhuset. Han tycker det verkar vara fin skogsskidåkning på slänten.
JAA! Hejar på detta, kommer gärna på invigningen! :D :D :D

Tackar @fredw - håller mig till vad jag lovat - så bild på snöiga berg. Från var är bilden på detta vackra berg tagen? (namn på orten bör räcka, men pricka in nedfarterna vi är i, och namnet på toppen strax till vänster om mitten, blir ju ännu bättre)
Visa bilaga 14318
Hmmm, tycker berget där framme påminner om Bormio (Monte Vallecetta). Och då är väl alternativet att du är uppe på Stelvio....fast det ser inte riktigt ut som om du är så högt upp. 🤔

Senast ändrad:
Tittar precis in här och kollar läget.:)
Om du är på samma höjd som Stelvio (2750 möh), så är det här fanimej inte Alperna med tanke på hur nära granarna är där nedanför er….:unsure:
Alldeles korrekt slutsats👍, och vi står faktiskt t.o.m. på nästan exakt samma höjd som toppen på Stelvio Ski - f.ö. är toppen i bilden 4000+ (igen - bortsett från den vanheliga skärgårdsbilden som väl inte ens nådde 40möh:)). Och vi är på ett ’namnkunnigt’ ställe.

Jaha inte BC heller då. Forskning pågår. Stötte på nedanstående skidort, ”Gazprom all level Ski Resort”…

1639636278637.png

snyggt @STORPOTATEN: båda helt rätt - och vi står ovanför det de kallar för sina back bowls🤔 (och @fredw - lite orolig över att Googles serverhallar ska bli överhettade - men då kan dom säkert köpa mer kraft från Gazprom...)
Har inte så mycket att bjuda på från andra sidan, så jag får återvända till alperna med två frågor:
1. Vad heter skidorten bilden är tagen från?
2. Vad heter skidorten på andra sidan dalen till höger?

1639640386721.png

Disclaimer: Det är inte min bild, men jag har varit både där bilden tagits från, och i skidorten på andra sidan. :whistle:

Senast ändrad:
Nya regler?😲
Also…. då finns det en hel del skidorter där jag kan börja plocka bilder ifrån. Nu blir det svårare för er.:LOL:;)
Also...det är väl synd att låta fina okända pärlor förbli just okända, bara för att exakt hålla oss inom de "utstakade pistpinnarna". Så lite "offpist" kan jag tycka är rimligt. Och utvecklande. :)
Alternativet blir ju annars att försöka variera befintliga orter till ett maximum och då bränna av liftar, pister, restauranger och varenda topp i närheten. Lite som.....Zillertal... 😉
Jag säger inte att något är rätt eller fel, utan framför endast en åsikt.

Tillbaka
Topp