Hej,
Liten reseberättelse från Zermatt v1, första gången där/här på just denna skidort i Schweiz. Jag och två av våra fyra barn ( 18 och 12) reste 1/1 och har nu hunnit med vår första skiddag. Strålande sol och fryspunkt vid ca 1500 m. Mest äldre snö men det ska snöa ca 30 cm ti-to. Enstaka isiga pister uppe på den vindpinade Matterhornplatån men i övrigt fint pistat och underbar skidåkning. De lavinkontrollerade offpistområdena är dessvärre stängda till följd av brist på snö. Offpistsnön är i övrigt skare med lösnö under. Knappt några liftköer alls, vi har inte väntat mer än 5 min någon gång. Det ska vara öppet över till Italien så länge det inte blåser för mycket men vi har inte hunnit åka dit än.
Själva resan var okomplicerad bortsett oron in i det sista för att våra PCR-test skulle vara positiva.
Inresekravet (senast ändrat 20/12) är fullvaccinerad med EMA-godkända vaccin samt negativt PCR-test < 72 timmar före avresa. Under 16 års ålder behövs vare sig fullvaccination (vilket 12-åringen dock var) eller PCR-test. Vi har fått visa covidbevis vid incheckning på hotellet och ibland på restauranger men ingen efterfrågar PCR-test. Inresekravet uppdaterat 4/12 var fullvax + neg PCR < 72 t (alt antigentest <24t) samt nytt PCR-test på plats efter 4-7 dagar men det sista backade de således på från 20/12. Munskydd ska vara FFP2 men vi har med oss vanliga vårdmunskydd och det har ingen sagt något om. Dock ser de snett på en om man råkar ha glömt att sätta på det. Woolpower buff Lite i ljusblå färg fungerar tydligen också i enstaka egen erfarenhet.
Apropå flygresan så bokade vi med Lufthansa i november men blev överflyttade till Swiss Intl i dec vilket var bra för då är det ju fri skidutrustning. Ingen koll när vi landade i Zürich men tidigast 48 timmar före avresa måste man ju fylla eLPF-formuläret och ladda upp EU-covidbevis och PCR-beviset. Det reseintyg som vi fick från PCR-testkliniken, som jag tror vi betalade extra för, efterfrågades inte. Vårt flyg gick kl 09:10 från Arlanda och många bekanta hade varnat för missade flighter till följd av lång incheckningstid. Vi tog därför en taxi kl 04:30, var på Arlanda kl 05:10 och förbi securitygaten kl 05:35! Kanske ovanligt få resande då med tanke på nyårsnatt-dag. OBS vi fick möjligheten att checka in baggaget via SAS kl 17-19:30 dagen innan så jag åkte glatt dit själv med allt baggage men upptäckte då att man (förstås, kanske) bara kunde checka in baggage för sig själv så hälften av baggaget fick vi ta med på avresedagen så tänk på det. Jag glömde även ta med passet, tänkte inte alls på att det även behövdes vid baggageincheckning, så kom ihåg det om ni gör samma variant. Det gick dock ändå med körkort efter lite social massage och hjälpsam personal.
Om det är något ni undrar under veckan så bara fråga!