Hur stor skillnad gör Look Pivot-bindningar?

Otroligt

Medlem
Jag gör nu min första säsong på skidor efter ett uppehåll på 7 säsonger och har inte hängt med i svängarna så mycket vad det gäller bindningar. Hur stor skillnad gör det att åka med Look Pivot-bindningar egentligen? Många verkar ju tycka att det är de enda bindningarna som hör hemma på parkskidor. Gör de verkligen så stor nytta?

Jag åker idag på ett par Armada bdogs med Tyrolia Attack 13-bindningar. Är det värt att byta ut dessa bindningar mot Pivot-bindningar?

Det har ju blivit (i vissa kretsar alltid varit) en otrolig hype kring pivot-bindningarna. Det som framhävs är väl ffa fasthållningen i hälen samt hållbarheten (då på 15 och 18 som är helt i metall). Idag är det, mig veterligen, de enda bindningarna som tillverkas med så mkt metall i och hållbarheten går ju inte att finta bort. Det går ju dock att leta gamla Salomon 997, S900, 916 eller sth steel om man vill ha en massa metall i till en billigare peng. Lurt med pivot är att det är svindyrt att byta stoppers om man nu har sönder sånt.

Som svar på din fråga, nej det är sannolikt inte värt att byta bindningar om det inte är ngt speciellt du vet att hoppas få ut av det. Nästa gång du köper skidor däremot så kanske det kan vara värt beroende på ekonomi osv.

//Jens

Det har ju blivit (i vissa kretsar alltid varit) en otrolig hype kring pivot-bindningarna. Det som framhävs är väl ffa fasthållningen i hälen samt hållbarheten (då på 15 och 18 som är helt i metall). Idag är det, mig veterligen, de enda bindningarna som tillverkas med så mkt metall i och hållbarheten går ju inte att finta bort. Det går ju dock att leta gamla Salomon 997, S900, 916 eller sth steel om man vill ha en massa metall i till en billigare peng. Lurt med pivot är att det är svindyrt att byta stoppers om man nu har sönder sånt.

Som svar på din fråga, nej det är sannolikt inte värt att byta bindningar om det inte är ngt speciellt du vet att hoppas få ut av det. Nästa gång du köper skidor däremot så kanske det kan vara värt beroende på ekonomi osv.

//Jens
Ja alltså det enda jag egentligen vill få ut är ju att spara på min kropp. De bindningarna ska ju både undvika utlösningar i onödan, vilket indirekt kan motverka skador, men framförallt är det väl den häl-utlösningen som ska göra nytta. Kan jag lägga några tusenlappar på att spara på min kropp känns ju det värt men då vill man ju att det faktiskt ska göra skillnad också.

Ja alltså det enda jag egentligen vill få ut är ju att spara på min kropp. De bindningarna ska ju både undvika utlösningar i onödan, vilket indirekt kan motverka skador, men framförallt är det väl den häl-utlösningen som ska göra nytta. Kan jag lägga några tusenlappar på att spara på min kropp känns ju det värt men då vill man ju att det faktiskt ska göra skillnad också.
Även om Look Pivot har roterande häldel så har den bara vertikal utlösning i hälen, precis som merparten av alla alpinbindningar. Rotationen gör teoretiskt sett att du får en pålitligare utlösning i tån, men rent praktiskt så kan det vara svårt att märka någon skillnad mot tå-utlösningen i andra bindningar.

Vill du ha lateral utlösning i hälen utan att kompromissa på tå-utlösningen är det väl specialbindningar så som KneeBinding som gäller.

Jag åsyftade alltså inte bättre säkerhet tack vare utlösning utan att den anses hålla fast bättre i sidled tack vare rotationen.

Även om Look Pivot har roterande häldel så har den bara vertikal utlösning i hälen, precis som merparten av alla alpinbindningar. Rotationen gör teoretiskt sett att du får en pålitligare utlösning i tån, men rent praktiskt så kan det vara svårt att märka någon skillnad mot tå-utlösningen i andra bindningar.

Vill du ha lateral utlösning i hälen utan att kompromissa på tå-utlösningen är det väl specialbindningar så som KneeBinding som gäller.
Okej, ja då låter det ju mer och mer som att det inte gör något större skillnad. Känns ju onödigt att byta till Pivots innan de befintliga gått sönder eller när man byter skidor i så fall.

Min upplevelse med pivot jämfört med andra bindningar är att de aldrig tjuvlöser och jag känner mig säker på de vid lägre din än andra bindningar. De kan även lösa ut rakt upp i tådelen. Jag tycker också de ger en väldigt följsam känsla när man åker på dem men. Attack 13 är en annars väldigt bra bindning och finns ingen anledning att byta bara för att!

Jag kan tänka mig att 99,99 % av åkarna skulle inte märka nån skillnad mellan Pivot, STH, Jester eller Attack i en blindtest.

Tom Henrik Kristoffersen bytte till Marker bindningar som är målade i Rossi färgerna 😀

Jag föredrar Pivot binindgarna pga. att jag kan åka med dessa relativt lågt inställda MEN slipper tjuvsläpp.
Eller riskera förstörda knän som kan bli alternativet med ex. Marker
Sen gillar jag den låga ståhöjden.

Pivot 12 och 14 har vertikal utlösning i tådelen. P12 och 14 har en tådel som Geze eller vad dom hette..

Senast ändrad:
Jag kan tänka mig att 99,99 % av åkarna skulle inte märka nån skillnad mellan Pivot, STH, Jester eller Attack i en blindtest.

Tom Henrik Kristoffersen bytte till Marker bindningar som är målade i Rossi färgerna 😀
stämmer säkert till 100%
och när vi ändå är inne på ståhöjd😉 jag har 2 par identiska sidor (förutom grafiken) på ena paret Pivot 14 och på dom andra Baron skillnaden när jag växlar märks, gillar inte alls Baron känslan att ”klicka” i bindning (kanske också har att den är tung så klart) men när jag åker på den skidan så är det inget jag tänker på.

och när vi ändå är inne på ståhöjd😉 jag har 2 par identiska sidor (förutom grafiken) på ena paret Pivot 14 och på dom andra Baron skillnaden när jag växlar märks, gillar inte alls Baron känslan att ”klicka” i bindning (kanske också har att den är tung så klart) men när jag åker på den skidan så är det inget jag tänker på.
Jo, Duke/Baron är absolut helt annan grej (y)

15 och 18 har också vertikal utlösning i tådelen. Det kan jag intyga på av erfarenhet
Vad jag förstår har 15/18 inte den möjligheten om man kollar på konstruktionen? Söker man på ämnet verkar det vara oklart om 15/18 gör det.

Senast ändrad:
Kör på Pivot 18 på ett par skidor. Tycker att fördelen är att de känns väldigt solida och att man kan köra Cast. Jämför man med Warden så tycker jag framförallt att Warden är sjukt svår att få till med afd-plattan som halkar ner och börjar glappa.
Jag skulle inte byta till Pivot om jag hade ett par fungerande bindningar som fungerade ok. Samtidigt är jag sjukt nöjd med mina Pivot och kommer inte göra mig av med dem i första taget. Fåfänga och känsla är väldigt starka köpargument. 😉😇

Vad jag förstår har 15/18 inte den möjligheten om man kollar på konstruktionen? Söker man på ämnet verkar det vara oklart om 15/18 gör det.
All the LOOK toe pieces offer a MULTIDIRECTIONAL RELEASE that protects the skier in all cases of falls, including rear and combined falls. Their kinematics allow to keep a constant pressure on the boot and eliminate all play to offer the best possible control.

Tillbaka
Topp