Blir det någon skidåkning i vinter?

Detta börjar bli rekord i snöfall. Igår kväll ställde jag en K2 Niseko Pleasure 156 och Rossignol Sashimi 152 här mot elstolpen. Rasslar ner toalock fortfarande. Får följa elsladden om jag skall hitta dom imorgon.
20220202_201558.jpg

Edit: Nu spränger man laviner för fullt just ovanför oss. Aldrig varit med om det på kvällen, normalt börjar man 05:00, som i morse också.

Senast ändrad:
Detta börjar bli rekord i snöfall. Igår kväll ställde jag en K2 Niseko Pleasure 156 och Rossignol Sashimi 152 här mot elstolpen. Rasslar ner toalock fortfarande. Får följa elsladden om jag skall hitta dom imorgon.Visa bilaga 16065
När vi skrev om brädor så var det för den delen Rad-Air Tanker 201 brädan jag tänkte du skulle ha. Den hade kanske sett i alla fall?

När vi skrev om brädor så var det för den delen Rad-Air Tanker 201 brädan jag tänkte du skulle ha. Den hade kanske sett i alla fall?
Hyrde en liknande (shopägarens, han ångrade det djupt) i Scuol 1999, när det efter en månad med högtryck börja kräksnöa. Sen stängde ju alperna för en månad, med en massa döda i Galtür, bl.a

Flöt bra men i övrigt verkligen en tanker.

Hyrde en liknande (shopägarens, han ångrade det djupt) i Scuol 1999, när det efter en månad med högtryck börja kräksnöa. Sen stängde ju alperna för en månad, med en massa döda i Galtür, bl.a

Flöt bra men i övrigt verkligen en tanker.
Den lever upp till sitt namn… Glömmer aldrig när en tysk freerider gjorde backklippan med den på friåkningstävling i Bansko. Jävlar vad han kämpande med att få runt den. Och imponerande att Rad-Air fortfarande existerar…

Snacka om tillbaka till verkligheten. 0845 ljuvligt orört. 2 timmar senare allt uppkört. Det som tog oss 1v ifjol. Kosläpp eller vi bortskämda? Så vad göra nu i 4v till nästa snöfall? Nytt parti; FFL - Förbjud fetlagg!
Hjäper nog inte, det går faktiskt att åka puder med gamla 2 meters pinna-skidor också, haha.
Här i början på 90-talet på Daunferner i Stubai.;)
1643885096984.jpeg

Snacka om tillbaka till verkligheten. 0845 ljuvligt orört. 2 timmar senare allt uppkört. Det som tog oss 1v ifjol. Kosläpp eller vi bortskämda? Så vad göra nu i 4v till nästa snöfall? Nytt parti; FFL - Förbjud fetlagg!
Tur man jobbar så andra kan spåra. Ingen utmaning med ospårat puder, även om bromseffekten hjälper mot min farträdsla...
Sitter bara och hoppas att de inte kör med huvudet under armen på Titlis. Ingen död i lavin hittills i vinter (en person ramlade ner för en 300m klippa i januari tyvärr 😢), vore skönt om det kunde fortsätta så.

Hjäper nog inte, det går faktiskt att åka puder med gamla 2 meters pinna-skidor också, haha.
Här i början på 90-talet på Daunferner i Stubai.;)
Visa bilaga 16075
Jo, men inte familie wolfang med oma och onkel, från Hannover. 5% har lavinrygga.

Rättelse: i alla mina inlägg i tråden där viss ort i Italien är nämnd är det felskrivet. Skall stå Ischgl, St Anton och Engelberg.
20220203_091328.jpg

20220203_114820.jpg

Edit: Ytterligare förslag på flera nya partier: Vi som vill ha mer pandemi - VsvhmP

Senast ändrad:
Rättelse: i alla mina inlägg i tråden där viss ort i Italien är nämnd är det felskrivet. Skall stå Ischgl, St Anton och Engelberg.
Jag har ju vissa färdigheter i "bergsidentifiering", så alla era tracks från dina filmer är noga positionerade på en karta för framtida behov.

Don't worry, your secrets stay safe by me!;)

Och den där bäckravinen ger jag f-n i, den får ni ha för er själva.⛷️😰

...
Sitter bara och hoppas att de inte kör med huvudet under armen på Titlis. Ingen död i lavin hittills i vinter (en person ramlade ner för en 300m klippa i januari tyvärr 😢), vore skönt om det kunde fortsätta så.

Min bror var just idag med och grävde fram tre pers ur en lavin vid Lenzerheide. Vet ej mer än så.

Edit: En låg med huvudet nedåt, var avsvimmad, fick HLR och flögs till IVA. De andra två klarade sig bättre. Inga svenskar så vitt jag förstått

Senast ändrad:
Farligt farligt med så mycket snö och storm:
😨

Farligt farligt med så mycket snö och storm:
😨
Jo. Samtidigt inte så farligt som jag trodde. Var ju djupare på tisdagen trots att det stora dumpet var igår. Så mycket vind så det blev lagom djupt i stället för omöjligt att komma ner.

Vinddrivorna inte att leka med, och familie wolfgang mit onkel und oma aus Hannover har ju verkligen järnkoll.

Trevlig eftermiddag när vågen från Ischgl hade passerat.

20220203_104709.jpg

Måste vara den här sluttningen, där man också ser lavinen i artikeln.
Lätt nåbar från liften som har toppstation precis ovanför och synnerligen lavinfarlig lutning. Jag håller mig under 25-30 grader....😟
Visa bilaga 16086
Visa bilaga 16087
Vi kann Scuol väldigt bra. Stängde ju bl.a. där covidvåren 2020 när vi och smittan gled norrut i mars. Hade ju en väldigt djup dag där då. Den bilden/lavine är ju inte att leka med. Är ju en flera hundra meter lång brottkant.

Senast ändrad:
Blev bättre än prognosen lovade, sol hela dagen. Hintertux öppnades allteftersom under dagen, vilket område 🙂

P. S. Gick en lavin Eggalm fyra spår in, verkar som de tog sig ut själv.

Bilagor

• 20220203_123220.jpg
    20220203_123220.jpg
    423.6 KB · Besök: 126
  • 20220203_123235.jpg
    20220203_123235.jpg
    395.1 KB · Besök: 130
Senast ändrad:
Blev bättre än prognosen lovade, sol hela dagen. Hintertux öppnades allteftersom under dagen, vilket området 🙂

P. S. Gick en lavin Eggalm fyra spår in, verkar som de tog sig ut själv.
Kul att du gillar Hintertux.(y)
Det skidområde som jag har besökt fler ggr än något annat.

Och Gefrorene Wand (bild 1) ser ju verkligen ”nerfryst” ut idag.🥶

Ingen som bilat genom Tyskland precis och kan berätta vad som gäller, räcker det med antigen eller krävs det PCR. Inga klara besked någonstans.
Gäller 2 barn 11,15, 15 åringen har 2 sprutor.
Tänker inte stanna i Tyskland utan köra direkt till Österrike.

Ingen som bilat genom Tyskland precis och kan berätta vad som gäller, räcker det med antigen eller krävs det PCR. Inga klara besked någonstans.
Se ovan. Just diskuterats. Kolla Sweden Abroad annars.

Sen kan man ju tillägga att allt slappare med kontroller, vilka ju varit obefintliga tidigare också. Dock spelar ju das Vaterland forrfarande Allan medan andra länder avvecklar pandemin.

Åkte hem igår och då godkände de mitt Antigen från Österrike till Tyskland.
Inga kontroller när jag körde från Sverige till Österrike för 3 veckor sedan. Hemresan blev lite värre. Tyskarna ville se både covidpass och antigen. Svenske tullkillen ville ha bilen öppnad även takboxen, blåsa och hur/var/och varför frågor. Ingen av dem hade humor.

Varför ville de se test om du är fullvaccinerad? Som jag har läste behövs det inget test då.
Hittade på RKI att man skulle ha det från högrisk länder typ sverige och delar av österrike. Hittade också att det skulle räcka med fullvaccinering.
Chansade inte då tolkningar/svar och åsikter sträcker sig som ett fullspektrum.
Övernitisk tullman? Vet inte men visa skiten det fick jag.

Hittade på RKI att man skulle ha det från högrisk länder typ sverige och delar av österrike. Hittade också att det skulle räcka med fullvaccinering.
Chansade inte då tolkningar/svar och åsikter sträcker sig som ett fullspektrum.
Övernitisk tullman? Vet inte men visa skiten det fick jag.
Tyskarna är roliga, nedan taget från en FAQ på länken nedan: https://www.bundesgesundheitsminist...os-reisende/faq-tests-einreisende.html#c20266

Man får tydligen köra in med ett positivt resultat, men man blir registrerad.

What do I do if the test is positive? Does this mean that I cannot return to Germany?
Note: In case your test is positive, we urgently advise you self-isolate immediately. To protect other passengers and transport staff, you should refrain from carriage.

Persons who tested positive are not subject to a general ban on entry. However, carriers are not allowed to carry persons who tested positive by air or by any means of transport from a high-risk area or area of variants of concern. You must isolate yourself on your own responsibility according to local regulations. By contrast, entry by private transport continues to be possible. However, if persons entering with a positive test result happen to be checked at the border, their data will be registered and transmitted to the competent authorities

Min bror var just idag med och grävde fram tre pers ur en lavin vid Lenzerheide. Vet ej mer än så.

Edit: En låg med huvudet nedåt, var avsvimmad, fick HLR och flögs till IVA. De andra två klarade sig bättre. Inga svenskar så vitt jag förstått
Verkar som att det var tre från armén som var ute för att gräva snöprofil. En opererad och i kritiskt tillstånd.

Tillbaka
Topp