Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det finns flera fina skidberg i området: Hottögsfjället och Ottfjället som dessutom har bilväg ända fram.

Jag kan inte skjutsa upp dig till toppen av Stor Anahögen. Men i Anaris går en sskoterled upp till ett pass på1300möh med fin skidåkning åt båda hållen (kolla den alpina Dörrsjön) 🤙
Aha, ursäkta en okunnig skåning, man kan alltså inte köra omkring med skoter hur som helst i fjällen?
Bara på markerade skoterleder?

Edit:
Du menar här?
1644960504072.png

Det finns flera fina skidberg i området: Hottögsfjället och Ottfjället som dessutom har bilväg ända fram.

Jag kan inte skjutsa upp dig till toppen av Stor Anahögen. Men i Anaris går en sskoterled upp till ett pass på1300möh med fin skidåkning åt båda hållen (kolla den alpina Dörrsjön) 🤙
OT: Stor anledning varför 70% av freeride hatar på skoteråkare... ovisshet! De tror vi får braaapa runt var vi vill ;)

Tycker även PC borde godkänna "just den molnformation"! Du skrev aldrig "nämn två unika saker som just jag tänker på".
Jag gissar på att den andra unika saken är att det var just den kameramannen, vid just det tillfället som är det unika!

Aha, ursäkta en okunnig skåning, man kan alltså inte köra omkring med skoter hur som helst i fjällen?
Bara på markerade skoterleder?

Edit:
Du menar här?
Visa bilaga 16530
Exakt!
Nä, det finns särskilda områden där det är fri skoteråkning (i norra Jämtland,
Västerbotten bl.a). Annars är det leder som gäller.
Just i Vålådalen finns det ett fåtal leder trots att det är naturreservat. Området borde vara Nationalpark om du frågar mig - men samerna gick inte med på att klassa området som NP.

Jag tror att det unika är att strömmen hade gått till toppstationen just den dagen, så därför hade man dragit upp en lång jäkla skarvsladd från baksidan vilket kan ses till höger i bild. Fanns inte en skarvsladd att uppbåda sedan på de lokala Clas Ohlson-butikerna (eller Wolfgang Kreuzfeld-butikerna som de heter i Österrike)

Jag tror att det unika är att strömmen hade gått till toppstationen just den dagen, så därför hade man dragit upp en lång jäkla skarvsladd från baksidan vilket kan ses till höger i bild. Fanns inte en skarvsladd att uppbåda sedan på de lokala Clas Ohlson-butikerna (eller Wolfgang Kreuzfeld-butikerna som de heter i Österrike)
Slutledningsförmågan är på Sherlock-nivå!! 😮 (y)

Det syns ju iofs litet snö till vänster i bild, annars kanske det hade med "unik snöfrihet" att göra? Men visst har Kalle rätt att det är Österrikes högsta kafé. Eller åtminstone det högst belägna.

Tack! Den kände jag, behövde inte googla. Nu en puderbild. Hur hög är den högsta toppen i bilden? Hur många meter över havet? Den som har gissat närmast tills klockan 14 vinner.
20220205_133204.jpg

Senast ändrad:
Jag behövde faktiskt inte heller googla på den. Vill bara göra det klart. ;) Och jag trodde inte alls att det var världens högst hängande förstahjälpen-kudde.

Shiiit, klockan är efter 14, men jag provar mig på en vild gissning ändå.
254 meter över havet! Då har jag täckt upp allt över Kalles gissning. :)

Ser ut som en snötäckt version av slagghögen till den gamla nerlagda gruvan i Åstorp. Den är 60 meter hög så jag gissar på det.
Ja, du är ganska nära! Det där puderparadisets högsta topp ligger ca. 100 möh. Det kallas Multamäki Bowls. Där nära ligger också Vuohijärvi North Face, som är ännu litet högre!

Men bra platser för att öva sig med sådana noboards/snowsurfers, jag kan varmt rekommendera! Vi har också åkt några gamla redan stängda skidanläggen, men där börjar redan vara för mycket pilar.

P.S Jag har bara börjat tänka på, om det där är lämpligt för nästan 60 år gamla gubbar och tanter?

Din tur @PisteCarver !
20220205_150816.jpg

Ja, du är ganska nära! Det där puderparadisets högsta topp ligger ca. 100 möh. Det kallas Multamäki Bowls. Där nära ligger också Vuohijärvi North Face, som är ännu litet högre!

Men bra platser för att öva sig med sådana noboards/snowsurfers, jag kan varmt rekommendera! Vi har också åkt några gamla redan stängda skidanläggen, men där börjar redan vara för mycket pilar.

P.S Jag har bara börjat tänka på, om det där är lämpligt för nästan 60 år gamla gubbar och tanter?

Din tur @PisteCarver !Visa bilaga 16536
Wow! Vann jag?😲

Ursäkta att jag missat detta, jag var alldeles exalterad av glädje efter den schweiziska regeringens beslut bara för någon timme sedan.🇨🇭🎉🥳

Då kan man lämna de flesta kaffe-strutarna hemma, behöver bara tillräckligt för transit genom corona-zonen i das Vaterland 🇩🇪😷💉

Ny bild kommer!:)

Senast ändrad:
Hopp Schwiiz!
Dagen till ära måste vi ju ha en bildgåta från Schwiiz (Schweiz).:)
Vilken höjd över havet stod jag på när jag tog den här bilden?
Närmast innan kl 17.00 vinner.
1645023064682.png

Svåra med den här är ju: hur mycket har glaciären sjunkit ihop sen bilden togs? Även om man prickar rätt X och Y koordinater kan ju höjden på en aktuell karta skilja sig flera meter i höjdled från när PC var där...

Då ändrar jag till 3530 m ö h.
Jag snor bara bilder till svaren, inte till frågorna... :) och undrar också hur PC ska kunna kora rätt vinnare.

Tillbaka
Topp