Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Han måste nog skriva en hel uppsats nu för att rättfärdiga sitt beslut....Jag kan hålla andan ganska länge men...![]()
Kollade gamla kartor och såg inte den lift som gick upp mot Testa Grigia på den tiden i bilden, så trodde du hade tagit bilden lite högre upp än "dalstationen".Also.... timmen är slagen.
Jag står vid påstigningen av liften Plateau Rosa 1 som byggdes 1980.
Dalstationen har den imponerande höjden 3429 möh.
Toppstationen ligger på 3745 möh!
Jag har åkt sommar offpist där kring ca 3700 möh, och för de som inte provat på det, kan jag säga att pulsen går snabbt upp i spagat pga av syrebrist, och det krävs många djupa andetag igen innan pulsen går ner igen. Fick lite av samma känsla i november i Pitztal igen.
Det är väl det där med konditionen...
Och vinnare blir då @fredw med sin "fuling" på 3499 möh i sista sekunden!
Grattis!
Sorry Kalle... det var verkligen en fuling av mig. Tänkte ungefär som du när jag såg att den gamla liften var den korta. Men jag skäms litet. Återkommer.Kollade gamla kartor och såg inte den lift som gick upp mot Testa Grigia på den tiden i bilden, så trodde du hade tagit bilden lite högre upp än "dalstationen".
Även på den tiden så låg den här dalstationen lägre än Testa Grigia.Kollade gamla kartor och såg inte den lift som gick upp mot Testa Grigia på den tiden i bilden, så trodde du hade tagit bilden lite högre upp än "dalstationen".
Inget problem, i krig, kärlek, och i gissa bilden tråden är allt tillåtet!Sorry Kalle... det var verkligen en fuling av mig. Tänkte ungefär som du när jag såg att den gamla liften var den korta. Men jag skäms litet. Återkommer.
Skrev fel, liften gick upp från Testa Grigia till den här liften, trodde den skulle synas till höger i bild. Här 1990, men utritad från minst mitten av 80-talet och till efter det blev två parallella liftar där i mitten på 90-talet.Även på den tiden så låg den här dalstationen lägre än Testa Grigia.
Om du tittar till höger i bilden så ser du några spår-avgränsningspinnar, som man ibland ser de första metrarna på släpliftar. Man kan också se att folk har lagt lite packning mm. där.
Liften fortsätter en liten bit upp förbi "passet" i bakgrunden. Den är drygt 1400 meter lång. Där uppe fortsätter Grenzlift upp till Gobba di Rollin på 3900 möh. Den har jag bara åkt ett fåtal ggr, var oftast inte igång.
Ja, så såg det ut.Skrev fel, liften gick upp från Testa Grigia till den här liften, trodde den skulle synas till höger i bild. Här 1990, men utritad från minst mitten av 80-talet och till efter det blev två parallella liftar där i mitten på 90-talet.
Visa bilaga 16547
Det där är ju pisten Harakiri i Mayrhofen.Försöker hitta på en svår fråga till denna suddiga filmsnutt, där jag alldeles för försiktigt tar mig ned för en skidbacke. Blir också omkörd av samma grabb som tjoade glatt på förra filmen jag lade upp här.
Som svar vill jag dels ha två olika värden som betecknar samma sak, med sina respektive olika enheter.
Dels vill jag ha ett asiatiskt ord.
Med relation till filmen förstås.
Korrekt! Och efter det samarbetet går ordet till KaitsuH!Harakiri 78%
Den var välpistad, slät och hård men inte isig. Perfekt faktiskt. Men så hård att jag var rädd att börja sladda om jag ökade farten. Ville inte heller ramla, då rutschar man lätt iväg ett par hundra meter i hygglig fart. Såg en som gjorde det.Hur var underlaget när ni åkte, isigt eller greppig snö?
Jag har aldrig åkt den, är väl lite feg och vill heller inte riskera några skador. Är den isig skulle jag aldrig våga mig på den.
Tycker flackare och fort är roligare än brant och långsammare.
Vad jag har läst så måste pistmaskinen dras med vajer i Harakiri.
Kan förresten en brant pist släppa som en lavin?
I pist, absolut roligare med flackare så man vågar släppa på!Tycker flackare och fort är roligare än brant och långsammare.
Vad jag har läst så måste pistmaskinen dras med vajer i Harakiri.
Kan förresten en brant pist släppa som en lavin?
Nej.Zillertal
Nej.Zell Am See
Kan det verkligen vara det, jag tycker där finns antydningar till lite klippiga berg i bakgrunden.Saalbach
Ingen research alls bakom det svaret. Tänkte att det är något lågt liggande ställe med tanke på snöläget.Kan det verkligen vara det, jag tycker där finns antydningar till lite klippiga berg i bakgrunden.
Är inte bergen runt Saalbach av typen rullstensås?![]()
Ja, det finns många ”almar” i Österrike. Har fått lära mig att det betyder ”högt belägen frodig äng för betande kreatur”.Ingen research alls bakom det svaret. Tänkte att det är något lågt liggande ställe med tanke på snöläget.Tycker det står Alm i bakgrunden, så Österrike.
Säter verkar vara en bra översättning.Det där större och högre glaciäla skidområdet har varit här i kedjan flera gånger.
P.S. Är alm på svenska säter? Seter på norska?
Ja, eller fäbodvall.Säter verkar vara en bra översättning.
Nej.Ja, eller fäbodvall.
Maiskogel/Kaprun kanske då?