Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Also.... timmen är slagen.
Jag står vid påstigningen av liften Plateau Rosa 1 som byggdes 1980.
Dalstationen har den imponerande höjden 3429 möh.
Toppstationen ligger på 3745 möh!
Jag har åkt sommar offpist där kring ca 3700 möh, och för de som inte provat på det, kan jag säga att pulsen går snabbt upp i spagat pga av syrebrist, och det krävs många djupa andetag igen innan pulsen går ner igen. Fick lite av samma känsla i november i Pitztal igen.😓
Det är väl det där med konditionen...🤔

Och vinnare blir då @fredw med sin "fuling" på 3499 möh i sista sekunden!
Grattis!

Also.... timmen är slagen.
Jag står vid påstigningen av liften Plateau Rosa 1 som byggdes 1980.
Dalstationen har den imponerande höjden 3429 möh.
Toppstationen ligger på 3745 möh!
Jag har åkt sommar offpist där kring ca 3700 möh, och för de som inte provat på det, kan jag säga att pulsen går snabbt upp i spagat pga av syrebrist, och det krävs många djupa andetag igen innan pulsen går ner igen. Fick lite av samma känsla i november i Pitztal igen.😓
Det är väl det där med konditionen...🤔

Och vinnare blir då @fredw med sin "fuling" på 3499 möh i sista sekunden!
Grattis!
Kollade gamla kartor och såg inte den lift som gick upp mot Testa Grigia på den tiden i bilden, så trodde du hade tagit bilden lite högre upp än "dalstationen".

Kollade gamla kartor och såg inte den lift som gick upp mot Testa Grigia på den tiden i bilden, så trodde du hade tagit bilden lite högre upp än "dalstationen".
Sorry Kalle... det var verkligen en fuling av mig. Tänkte ungefär som du när jag såg att den gamla liften var den korta. Men jag skäms litet. Återkommer.

Även på den tiden så låg den här dalstationen lägre än Testa Grigia.
Om du tittar till höger i bilden så ser du några spår-avgränsningspinnar, som man ibland ser de första metrarna på släpliftar. Man kan också se att folk har lagt lite packning mm. där.
Liften fortsätter en liten bit upp förbi "passet" i bakgrunden. Den är drygt 1400 meter lång. Där uppe fortsätter Grenzlift upp till Gobba di Rollin på 3900 möh. Den har jag bara åkt ett fåtal ggr, var oftast inte igång.

Även på den tiden så låg den här dalstationen lägre än Testa Grigia.
Om du tittar till höger i bilden så ser du några spår-avgränsningspinnar, som man ibland ser de första metrarna på släpliftar. Man kan också se att folk har lagt lite packning mm. där.
Liften fortsätter en liten bit upp förbi "passet" i bakgrunden. Den är drygt 1400 meter lång. Där uppe fortsätter Grenzlift upp till Gobba di Rollin på 3900 möh. Den har jag bara åkt ett fåtal ggr, var oftast inte igång.
Skrev fel, liften gick upp från Testa Grigia till den här liften, trodde den skulle synas till höger i bild. Här 1990, men utritad från minst mitten av 80-talet och till efter det blev två parallella liftar där i mitten på 90-talet.
1645028518689.png

Skrev fel, liften gick upp från Testa Grigia till den här liften, trodde den skulle synas till höger i bild. Här 1990, men utritad från minst mitten av 80-talet och till efter det blev två parallella liftar där i mitten på 90-talet.
Visa bilaga 16547
Ja, så såg det ut.
För att komma till Testa Grigia fick man korsa liftspåret halvvägs ner, och följa en pist ut till vänster.

Försöker hitta på en svår fråga till denna suddiga filmsnutt, där jag alldeles för försiktigt tar mig ned för en skidbacke. Blir också omkörd av samma grabb som tjoade glatt på förra filmen jag lade upp här.

Som svar vill jag dels ha två olika värden som betecknar samma sak, med sina respektive olika enheter.
Dels vill jag ha ett asiatiskt ord.
Med relation till filmen förstås.

Till mitt försvar kan jag säga att jag fick till hyggligt skärande svängar, tror dock inte att det hela skulle kvala in som carving.

Försöker hitta på en svår fråga till denna suddiga filmsnutt, där jag alldeles för försiktigt tar mig ned för en skidbacke. Blir också omkörd av samma grabb som tjoade glatt på förra filmen jag lade upp här.

Som svar vill jag dels ha två olika värden som betecknar samma sak, med sina respektive olika enheter.
Dels vill jag ha ett asiatiskt ord.
Med relation till filmen förstås.

Det där är ju pisten Harakiri i Mayrhofen.
38 gr lutning i översta delen, impressive!

"Pocenten" får någon annan ta hand om....;)

Hur var underlaget när ni åkte, isigt eller greppig snö?
Jag har aldrig åkt den, är väl lite feg och vill heller inte riskera några skador. Är den isig skulle jag aldrig våga mig på den.
Tycker flackare och fort är roligare än brant och långsammare.

Vad jag har läst så måste pistmaskinen dras med vajer i Harakiri.

Kan förresten en brant pist släppa som en lavin?

Hur var underlaget när ni åkte, isigt eller greppig snö?
Jag har aldrig åkt den, är väl lite feg och vill heller inte riskera några skador. Är den isig skulle jag aldrig våga mig på den.

Den var välpistad, slät och hård men inte isig. Perfekt faktiskt. Men så hård att jag var rädd att börja sladda om jag ökade farten. Ville inte heller ramla, då rutschar man lätt iväg ett par hundra meter i hygglig fart. Såg en som gjorde det.
Nej, inte något roligt åk.

I pist, absolut roligare med flackare så man vågar släppa på!

Att vajer används vid pistning är ju inget ovanligt (ytterligare en anledning att de inte vill ha folk springades i pisten på kvällarna, men det är ju en annan tråd. ;) ). Vet flera ställen på Titils där det sitter ankare med stålvajer som de kopplar in sig mot. Har du säkert också sett i brantare partier?

Ska nog vara rejält brant om en pist ska släppa, kanske om hela rasket blir slask en vårdag i solen? Annars är ju kompakterandet och återkommande spårningen det bästa medlet mot lavinfara. Minimerar risken för svaga skikt och sammanhängande flak.

Senast ändrad:
tack. Jag vet, mina bilderna har varit mycket dåliga i kvalitet (kan man ens tala om kvaliteten med dem?), men nu har jag nått botten! Enkelt, vilket skidområde?
thumbnail_IMG_2295.jpg

Jag just hittade, att den där $%#£¥ Alm finns kanske inte längre, och där är nuförtiden en mycket större restaurang.

God natt. Skall sova, har haft ett para dagar nåt noro virus, inte roligt alls.

Det där större och högre glaciäla skidområdet har varit här i kedjan flera gånger.

P.S. Är alm på svenska säter? Seter på norska?

Tillbaka
Topp