Duglig resa för liten peng

Wilhelmww

Medlem
Tjenare!
Jag och en kompis är sugna på att dra någonstans på påsklovet, men vi är lite kluvna vart och hur. Jag är 17 och han är 18, dock inget körkort våran budget är heller inte så mycket att prata om. Vi är ute efter något som är hyfsat billigt men ändå duger, och som går att sig till på ett rimligt sätt. Har ni några tips? Vi är inte ute efter något speciellt utan som sagt, billigt och går bra att ta sig till. Har ni några tips på sätt att ta sig? Isåfall vilka? Tacksam för alla tips jag kan få. :)

Vart bor ni? Hur mycket pengar är en liten peng? Hur länge? 2 dagar eller en vecka? Det går att åka tåg/kollektivt till en del orter. Men liftkort+boende i valfri skidort som inte bara är en kulle går sällan för vad jag skulle kalla en liten peng.

När har ni påsklov? Före eller efter påsk? I år har Stockholm, Göteborg och Malmö valt att lägga påsklovet före påsk så den veckan är svindyr och fullbokad överallt medan veckan efter påsk är riktigt prisvärd.

Edit: Här har ni ett gäng bra destinationer: https://www.snalltaget.se/destinationer/fjallen

Senast ändrad:
Som andra sagt, svårt när vi inte vet hur länge ni vill vara borta eller varifrån ni åker. Från Göteborg brukar det gå att få prisvärda paketresor (buss+boende+liftkort) till Hemsedal. Har dock ingen koll på priserna under påsken, och norrmännen gillar ju normalt att gå till fjälls då.

Om ni bor i södra Sverige kanske alperna kan vara ett vettigt alternativ också. Ni får kolla åldersgräns på boende bara, vissa ställen kräver högre ålder än 17 och 18.

Dyraste liftkort i hela norden?
Storlien då om det fortfarande är öppet?

Åka Skidor har en webbartikel om ämnet publicerat tidigare i år som kan ge er inspiration.
Generellt sett är Skistars orter dyrast vad gäller liftkort, dvs Åre, Vemdalen/Björnrike och Sälen.

Frågar du mig och min flickvän som har 5 barn. Från 18 ner till 14 så är det absolut absolut billigaste å göra som de gör.

De åker med oss... äter frukost..
Väntar tills vi köpt liftkortet..

Sen ser vi inte dem för än när de kommer hem å äter middag å sen ser vi inte dem igen för än på morgonen vid frukostbordet.

Sen sover de i bilen hela vägen å går bara ur när vi stannar på mcd.

Jag tror de åker upp med en budget på 0 faktiskt.

Vi åker från Göteborg! :D siktar på antingen en vecka eller långhelg, vad blir mest värt?
Kolla med Rusdax .. förlåt Resdax ... och Softresor.

Dom försåg mig med billiga skidresor, stavfel och bärs och brudar (ok kanske inte) i Hemsedal genom hela tonåren till vettiga priser. Lite osäker dock på priserna nu för tiden. Kan man bo lite off så blir det billigare.

Lofsdalen med boende i Tallbacken. Ligger högt och brukar ha bra snöläge kring påsk. Kanske krångligt att nå från Göteborg utan bil.

Boende på vandrarhemmet i Abisko östra är billigt, åkning på Nuolja.
Boende på turiststationen är bättre men dyrare.
Vandrarhem i gränsen.
Vandrarhem i Katterjåkk.

Påsklov i de större anläggningarna drar lätt iväg i pris.

Nattåget från Gbg går direkt till Åre/Duved. Väljer ni sittplats går det åka billigt o boende i Duved / Tegefjäll kan gå hitta för vettig peng. Veckan efter påsk är billigare. Ni lär inte få boka boende i Åre då det ofta är åldersgränser där. Är det stenhårt prisfokus så blir det nog till att sikta på någon mindre anläggning, med dess begränsningar.

Från Göteborg går det också att ta sig hyfsat billigt, men med byte i Oslo, till Hafjell/kvittfjell och Trysil.

Liftkort är ju en kostnad men minst lika stor del av totalkostnaden brukar ju vara boendet. Så jag skulle säga börja med att kolla boenden på de orter som går att ta sig till på rimligt sätt från Göteborg, jämför därefter liftkortspriser.

Tillbaka
Topp