Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

1. Vad heter sjön?
2. Vad heter det markerade berget?
3. Varför har denna sjö en plats i internationell idrottshistoria?

1645172442104.jpeg

Bättre ursäkt finns inte! :) Tack, visste ej att detta var Norrbottens högsta berg (och att det är så lågt). Intressant.

Är omgiven av diverse panikslagna sportlovs-skåningar som ska med flyg till alperna från CPH imorgon (och bron kommer kanske att stängas ikväll).
Återkommer!
Tyvärr är det ju rätt så platt efter kusten häruppe. Hade vi haft något liknande Höga Kusten här hade man ju knappt behövt lämna kommunen för att få bra skidåkning.

Tyvärr är det ju rätt så platt efter kusten häruppe. Hade vi haft något liknande Höga Kusten här hade man ju knappt behövt lämna kommunen för att få bra skidåkning.
Å andra sidan har ni ju en strand nära innerstaden som påminner om Copacabana eller Waikiki! :) Luleå är en jätttefin stad. Var där i somras, klart positivt överraskad.

Har bergstoppen något med tåg att göra?🚂:unsure:

Jag ser en till vänster som verkar ha något med "alper" att göra....;)
Man blir ju litet nervös när/om inte PC prickar in det, men om jag inte har fel så tror jag inte att just denna topp har något med tåg att göra. Men jag "förstår hur du tänker", så att säga.

Man blir ju litet nervös när/om inte PC prickar in det, men om jag inte har fel så tror jag inte att just denna topp har något med tåg att göra. Men jag "förstår hur du tänker", så att säga.
OK, förstår du min andra "ledtråd"?;)

Har inte tid att administrera bildgåtor nu, måste surra fast skidorna ordentligt i bilen, det kommer ju att gunga idag....🌊🚢🤪

OK, förstår du min andra "ledtråd"?;)

Har inte tid att administrera bildgåtor nu, måste surra fast skidorna ordentligt i bilen, det kommer ju att gunga idag....🌊🚢🤪

Ja jag förstår... Jag trodde faktiskt själv att den aktuella toppen hade med tåg att göra, men kyparen på platsen upplyste mig om så inte var fallet.

Ta med våtdräkt och snorkel!

1. Riessersee
2. Svårt, kan det vara Waxenstein?
3. Är det hockeyföreningen SC Riessersee som avses?
//R
Bra!
Jag hoppas att vi båda har rätt på tvåan, annars får vi snart ett vänligt men korrigerande inlägg via satellit-internet från en bilfärja på Östersjön... ;-)

Men du får inte helt rätt ännu!

Även om trean iofs inte är fel alls, så var det inte riktigt det jag menade. Vi talar internationell idrottshistoria här. Förutom att där finns en numera legendarisk ishockeyklubb så hände något på just denna sjö, som påminner om något som inträffar just nu i en annan del av världen... Vad har hänt på Riessersee?

Bra!
Jag hoppas att vi båda har rätt på tvåan, annars får vi snart ett vänligt men korrigerande inlägg via satellit-internet från en bilfärja på Östersjön... ;-)

Men du får inte helt rätt ännu!

Även om trean iofs inte är fel alls, så var det inte riktigt det jag menade. Vi talar internationell idrottshistoria här. Förutom att där finns en numera legendarisk ishockeyklubb så hände något på just denna sjö, som påminner om något som inträffar just nu i en annan del av världen... Vad har hänt på Riessersee?
Ok.
Är det det faktum att man höll hockey och skridskotävlingar där under OS 1936?
//R

Ok.
Är det det faktum att man höll hockey och skridskotävlingar där under OS 1936?
//R
Just det! På isen på denna lilla sjö hölls skridsko- och hockey grenar under OS 1936 i Garmisch-Partenkirchen, inför nästan 18 000 åskådare! Och på en bob-bana alldeles intill, som delvis finns kvar.

1645191075489.png

1645190800303.png

1645190928475.png

1645191173749.png

Ursäkta denna idrottshistoriska ütflükt! :)

Turen åter till Dr Cosmo!

Nu har jag alla bilder i telefonen som jag använder för att spela upp just OS-hockeyn.

Lägger upp nått i pausen.
//R

Just det! På isen på denna lilla sjö hölls skridsko- och hockey grenar under OS 1936 i Garmisch-Partenkirchen, inför nästan 18 000 åskådare! Och på en bob-bana alldeles intill, som delvis finns kvar.

Visa bilaga 16600

Visa bilaga 16597

Visa bilaga 16599

Visa bilaga 16601

Ursäkta denna idrottshistoriska ütflükt! :)

Turen åter till Dr Cosmo!
Du har fel på nr 2 @fredw , det är inte Waxenstein utan Zugspitze. Waxenstein ligger framför och till vänster och är bara 2200 m någonting högt om jag minns rätt. Pyramiden till vänster är Alpspitze som är 2600 m någonting.

Jag har iofs en hel del bilder plus en anställd äldre lokal kypare på plats exakt där bilden togs som hävdar att det inte är Zugspitze som syns från Rissersee. Han lämnade till och med detaljerade instruktioner om hur man skulle köra (därifrån) för att se Zugspitze. Denna konversation utspelade sig mindre än två meter från den plats där mitt foto ovan togs...

1645193720956.png
1645194093292.png

Jag är inte sämre än att jag kan ge med mig, när jag har fel.
Det har jag nog, får skylla på min lilla mobilskärm.:oops:
Skönt var precis på väg att skapa ett kollage av utklippta bilder (foton och fatmap) som visade att det är Waxenstein men min arbetsgivare är nog glad att jag slipper. :LOL:

Jag är inte sämre än att jag kan ge med mig, när jag har fel.
Det har jag nog, får skylla på min lilla mobilskärm.:oops:
Med tanke på att jag stolt föreläste om Zugspitze inför mina anhöriga på plats, innan kyparen korrigerade mig... så sitter vi i samma båt. :)
Dock inte i just den båt du tydligen befinner dig i just nu, vilket jag är glad över. Vad kommer efter styv kuling? Storm? Och sen? :oops: Håller tummarna.

Senast ändrad:
Hehe, det här var ju gött att se. Att @PisteCarver trampade i klaveret alltså. Det händer ju så gott som aldrig så man får passa på och njuta av tillfället. 😉

Vad gäller aktuell bild har jag inte en susning, men det är buskar och skit där nedanför, och då gissar jag alltid på Andermatt. 🤪
En bra start men det är inte Andermatt.
Byn jag söker ligger till och med i ett annat land.

//R

Dock inte i just den båt du tydligen befinner dig i just nu, vilket jag är glad över. Vad kommer efter styv kuling? Storm? Och sen? :oops: Håller tummarna.
Fegisarna på TT-line ställde in vår eftermiddagsfärja, men de ställde inte in nattfärjan senare idag, och det är ju då det ska blåsa som värst.:rolleyes:
Vi är snart i land i Puttgarden.

Tillbaka
Topp