fredw
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Mycket möjligt, men bilden är inte därifrånKan Tegefjäll sett ut så på den tiden?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mycket möjligt, men bilden är inte därifrånKan Tegefjäll sett ut så på den tiden?
Hmmm....det är väl en klippa där uppe till vänster, då tänker jag Skeikampen?
Gausdal.....då dras ju tankarna osökt till klassiska serien "Bröderna Dal och professor Drövels hemlighet". Spännande värre.Visst är det den stolta Skeikampen! På den tiden gick skidområdet under samlingsnamnet Gausdal.
På bilden nedan pustar jag (i samma röda hjälm) ut i den typiska Kronblom-position som fru fredw brukar påpeka…
Ordet till Potaten!
Visa bilaga 16995
Visa bilaga 16996
Well, du har ett rätt i alla fall. Och det räcker ganska långt eftersom det är uppe på Hahnenkamm jag är.Det ser ju ut som Kitzbühl terräng, så jag gissar vilt på ”Hankammen”, och att du höll 120 knyck när du kom farande över Hausbergskante på väg in i Zielschuss!![]()
Ojdå, det var alltså rätt.Well, du har ett rätt i alla fall. Och det räcker ganska långt eftersom det är uppe på Hahnenkamm jag är.
Men några 120 km i timmen vette tusan om det blev. Men å andra sidan - the older I get, the faster I was....
Över till @PisteCarver
Om ingen har klarat den innan det är läggdags, så får du drämma till med rätta svaren på frågorna då.Bänkar mig själv för den här.![]()
Jag lägger mig väl först av alla här iofs, men ok.Om ingen har klarat den innan det är läggdags, så får du drämma till med rätta svaren på frågorna då.![]()
Spara den tills i morgon då.Jag lägger mig väl först av alla här iofs, men ok.
Bron har jag redan haft med, så bara gå igenom de 636 tidigare sidorna i tråden så är den delen löst.![]()
Bra jobbat, men nog inte 100%.Provar på denna då:
1. Landwasser viaduct
2. Rhätische Bahn (eller menar du Bernina Express)
3. Höger: St Moritz, vänster: Thusis
4. Filisur
5. Svårare men med tanke på tidigare inlägg gissar jag på Davos-Klosters
Du har inte rätt på alla, men mycket bra ändå!Provar på denna då:
1. Landwasser viaduct
2. Rhätische Bahn (eller menar du Bernina Express)
3. Höger: St Moritz, vänster: Thusis
4. Filisur
5. Svårare men med tanke på tidigare inlägg gissar jag på Davos-Klosters
Gäller ju inte alla stationer, snarare de mindre. Tex i Filisur, eller definitivt Davos Dorf eller Platz, behöver man inte oroa sig.En kul grej med dessa tåg är att de fungerar ungefär som att åka buss här hemma, man måste trycka på STOP, annars kör de förbi stationen!
Och likadant när man står vid en station och väntar, trycker man inte på "STOP" där så stannar inte tåget heller och hämtar upp en!
Jo, den rälsbussen har man åkt några gånger kan jag ju säga.Det här var ju inte ovanligt på de gamla rälsbussarna i Sverige, kommer ihåg när jag åkte Oskarshamn-Nässjö en gång där vi åkte förbi alla stationer man känner igen från Emil i Lönneberga-böckerna, då var många stationer såna att om man staa på tåget fick man "plinga", de på perrongen fick vinka till lokföraren (som saktade in lite).
Rätt på 3.På 3 är det väl Landquart (för Chur är ju innan)
5 svårt… Rhätische Bahns linjer passerar ju många skidorter - Diavolezza / Lagalb kanske?
Landvasser viadukt?Nu blir det något för tågentusiaster!
Här ser vi en berömd gammal tågbro. Den är mycket högre än vad som syns på bilden (som bara visar översta delen).
1. Vad heter bron?
Bernina express/Rätishe Bahn2. Vilket järnvägsbolag trafikerar bron?
3. Det är en stambana, vilka är de två
Från Gletsher till Palmer. Chur- Tiranoändstationerna på den, och åt vilket håll ligger de i förhållande till hur man ser bron på den här bilden?
4. Om tåget kör åt höger på bron så hamnar man vid nästa station i den by där vi bodde. Vad heter den byn?
5. I nedersta bilden lyckades vi ta en bild av tåget när det kom farande alldeles intill oss när vi åkte skidor. I vilken ort var vi då?
Visa bilaga 16999
Visa bilaga 17000
Du har lite kvar att jobba på, @lamboren är snart i mål.Landvasser viadukt?
Bernina express/Rätishe Bahn
Från Gletsher till Palmer. Chur- Tirano
Nej, Jatzmeder är i Davos-Rinerhorn.Jatzmeder
Ja, då har vi 5 rätt!Bergun - Darlux?
Onekligen imponerande ingenjörskonst på den sträckan! Tror de kör utan kuggstång, precis som Klosters-Davos-Filisur (vilket överraskade mig). Spana röda linjen...Ja, då har vi 5 rätt!
Tåget passerar rakt igenom nedre delen av skidområdet (man åker tunnel under spåret). Efter Bergün cirklar tåget uppåt några 360 graders kurvor innan det går in i Albulatunneln mot St Moritz.
Fredagskvällspasset går till @lamboren !![]()
Bilden har vi tagit ungefär vid det gula krysset.Onekligen imponerande ingenjörskonst på den sträckan! Tror de kör utan kuggstång, precis som Klosters-Davos-Filisur (vilket överraskade mig). Spana röda linjen...
Ja, där var ju jag och åkte skidor förra veckan, ner till höger ser man nedre delen av Savognins skidområde. Nedanför klippvägen till höger satt jag och åt lunch (se bild nedan).Tackar, har åkt den sträckan till St Moritz påväg till orter längre in i Engadindalen - en fantastiskt vacker och imponerande järnvägssträcka med en bro man inte glömmer (men tog ett tag att komma fram till svaren på @PisteCarver s detaljerade frågor, hoppas @Kalle_Luzern inte blev för trött).
Passande att fotoförrådet just fyllts på:
Vad heter detta knaggliga berg (namnet på högsta toppen) som hälsade oss välkomna i kvällssolen tidigare i veckan?
(en av de mer aktiva här i tråden vet var vi var denna vecka så denne kanske får bänka sig i lagom lång tid…)Visa bilaga 17004
Hur var det med snötillgången i Savognin? Jag har fått för mig att det ligger i lite lä för snöstormarna. Kommer det från söder fastnar väl det mesta runt Bernina. Kommer det från norr fastnar det mesta runt VorArlberg, Braunwald och Flims/Laax, och kommer det från nordväst trycks det ner mot Davos/Klosters men missar Savognin.Savognin är ju långt ifrån det största skidområde jag har varit i, men det är definitivt ett av de bästa. Skulle väl kalla det "mellanstort" med 80 km pist. Flera fina saker med området:
- Superba lååånga carvingnerfarter med stora fallhöjder.
- Enorma ytor med lättillgänglig offpist överallt.
- 1550 m total fallhöjd, med den ovanliga egenskapen att nerfarterna är lika breda och fina ändå ner till byn.
- Ingen trängsel, fritt och åka överallt, vilket gör skidåkningen mycket mer avslappnad och rolig.
Antar att skidorten är väldigt okänd utanför Schweiz. Vi såg endast schweiziska bilar (de flesta från Zürich) på parkeringen förutom vår egen.
Så här var det också på alla de övriga orterna som vi besökte, förutom Davos-Persenn som var väldigt internationellt (och mycket mer folk).
Totalt sett väldigt annorlunda jmf med Österrike, där det nästan bara är utländska gäster.
Korrekt att är från Lenzerheide, imponerande, är i princip utsikt från huvudgatan (som heter just Voa Principala) - så med det utlistat kan @Kalle_Luzern lämna bänkenJa, där var ju jag och åkte skidor förra veckan, ner till höger ser man nedre delen av Savognins skidområde. Nedanför klippvägen till höger satt jag och åt lunch (se bild nedan).
Högsta toppen heter Piz Forbesch 3262 m, och så här såg den ut från mitt lunchställe. Mycket läckrare än så här blir det inte i Alperna.
Edit: Har du tagit en zoomad bild från Lenzerheide?
Du har rätt i den beskrivningen.Hur var det med snötillgången i Savognin? Jag har fått för mig att det ligger i lite lä för snöstormarna. Kommer det från söder fastnar väl det mesta runt Bernina. Kommer det från norr fastnar det mesta runt VorArlberg, Braunwald och Flims/Laax, och kommer det från nordväst trycks det ner mot Davos/Klosters men missar Savognin.
Har jag fått för mig. Så hur var det med snön?
Jasså det säger du?Korrekt att är från Lenzerheide, imponerande, är i princip utsikt från huvudgatan (som heter just Voa Principala) - så med det utlistat kan @Kalle_Luzern lämna bänken, men det är inte Piz Forbesch jag letar efter (utan toppen på det ganska fristående berget i bilden), och bilden är zoomad men inte så mycket.
Nej, Piz Calderas ligger långt utanför vänsterkanten på bilden.Kan det vara Piz Calderas där bakom till vänster då? 3396 m.
Edit: nej, tror jag inte heller på...![]()