Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Alla i koma efter för mycket (vanliga ägg) och chokladägg? Eller aquavit… 😜
Sjön som syns är nog alpernas flikigaste. 😉 Bergbanan ligger i en grannkommun.
Vill säga till mitt försvar att jag prövade hitta den utan att lyckas. El åtmn inte fått tillstånd nån sån kvalificerad gissning att jag vågat visa min okunskap. Men bor fjällstuga nu fram till söndag o har massa tid kvällstid ☺️

Seilbahn Kriens/Sonnenberg.
Inte precis en av Alpernas största och högsta bergbanor.:ROFLMAO:
Japp! Aldrig åkt den får jag erkänna, men gått förbi uppe på Sonnenberg några gånger. Med bara betongsnö på Titlis gick jag en liten promenad upp åt det hållet imorse. 😊 När det är mindre moln, fin utsikt mot Pilatus, Brisen, Reissend Nollen mm. Håll utkik efter en ännu mindre imponerande bergbana i en framtida gåta! ;)

@PisteCarver tillbaka från fastan (eller vad han hållit på med) 😆

@Hawk100 har ju tidigare sagt att jag har svart bälte i Zillertal.;)
Bilden är tagen från Rosengartenbrücke strax ovanför Finkenberg, och därifrån kan man inte se Tuxer Gletscher. Det gör man först när man kommit fram till slutet av byn Lanersbach.
Det vita berget i bakgrunden är Torspitze 2663m och ligger ganska långt från Tuxer Gletscher.
Se där ja!!! Då hade jag fel som sa att Kaitsu hade rätt…..
Och med tanke på att potatisen dessutom ”var skeptisk” så böjer jag mig för experterna och konstaterar att jag ännu en gång uppenbarligen inte vet vart jag är, ens när jag är där!!!! 🤣🤣
Men tävlingen har ju gått vidare och så får det förbli även om rätt svar inte var rätt svar den här gången…..

Se där ja!!! Då hade jag fel som sa att Kaitsu hade rätt…..
Och med tanke på att potatisen dessutom ”var skeptisk” så böjer jag mig för experterna och konstaterar att jag ännu en gång uppenbarligen inte vet vart jag är, ens när jag är där!!!! 🤣🤣
Men tävlingen har ju gått vidare och så får det förbli även om rätt svar inte var rätt svar den här gången…..
Jag får anta att du är rätt mycket bättre på att åka skidor än på bergsspaning.;)
Undrar hur det låter när du och @STORPOTATEN åker skidor tillsammans.:unsure: "Ska vi åka nån gång Potätan, eller ska du fortsätta glo på alla bergstopparna"?:ROFLMAO:;)

PS. Du var endast 11 km från Tuxer Gletscher med den där vita bergstoppen.🤓😉

Nu blir det ny bildgåta.
Norge är ju när det gäller bergsgeografi ett betydligt mer spännande land än Sverige. Bergen är högre och dalarna djupare och trängre (om vi bortser från vissa delar allra längst norrut i svenska fjällen som ju kan mäta sig med Norge).
Nu var jag igår (då den här bilden är tagen) bara i Sydnorge som inte har alls lika höga berg som i Jotunheimen där topparna nästan når upp till 2500 möh, men det ser ändå ganska imponerande ut här också.
Ibland ser det ut som när man kör in i Alperna i södra Bayern (som på den här bilden), och frågan blir:
Hur många höjdmeter är det från vägen som vi kör på och upp till högsta toppen i bilden?
Närmast kl 12.00 i morgon vinner, om ingen har träffat inom +/- 10 meter innan dess.
1650220123344.png

1786m. Jag som e uppvuxen österut, varför dricker man akvavit på påsk? Eller e de bara som alla andra högtider, för att svälja ner sillen?

1786m. Jag som e uppvuxen österut, varför dricker man akvavit på påsk? Eller e de bara som alla andra högtider, för att svälja ner sillen?
Ja, hör till sillen, och alla andra feta rätter, och för att man ofta firar med familjen? :LOL: Hör till svenskt firande oavsett högtid (jul, påsk, midsommar, kräftskivan…). Glömde dricka den här, men hade varken sill eller familj heller. 🤣

Då var det dags för ett avgörande.
Ingen är speciellt nära, men @Ivo del Scandi är ändå klart närmast.
Berget heter Maelefjell och bilden är tagen från Seljord. Fallhöjden upp till toppen är imponerande 1227 meter.

Över till @Ivo del Scandi !
Aha, jag letade utefter e134:an men hittade inte riktigt stället. (Trodde att det var längre västerut mot Hardangervidda)

jajjamen! (sen syns ju även Sylarna till vänster)

får vi se en färsk bild med grönska i dalgången och snö på topparna?
Sylarna till höger menar du? :unsure:
Tog en kort omväg på väg till affären för att få riktigt färsk bild då. Börjar verkligen bli grönt här och fruktträden blommar, rabarbern redan skördeklar och åt första lokala sparrisen i lördags. :) Vi hoppas ändå på några till snöfall på topparna! ⛷️
Namge en 3000+ m topp som syns i bilden.
IMG_3759.JPG

Kommer det någon bild från Zillertal nu (där jag inte är bänkad)?:unsure:
Alltså.....du har ju redan prånglat ut alla liftar, restauranger, toppar och pister från hela Zillertal, så jag vette tusan vad jag skulle ta därifrån.... 😉
Fast nåt borde jag väl kunna lägga upp, men då blir det en svår avvägning - antingen ngt som du kan vara med på men som troligtvis blir för svårt för alla andra. Eller bänka dig och lägga ut ngt på en mer rimlig nivå.
Hmmm.... 🙃

Vi börjar med en enkel som alla kan lista ut, och så att alla startar på samma villkor, har jag precis varit i Zillertal. :)

Vad heter restaurangen med den sjysta utsikten?
Bonus för att lista ut vad gubbtjyven som stör utsikten heter.... :cool:
1650370029005.png

Tillbaka
Topp