Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det stämmer, var det så enkelt?
Nja, skulle jag nog inte påstå. Men kom ihåg att du bor i de trakterna. ;) Sen har jag spenderat en del tid där själv...

Vad heter sjöarna?
IMG_0889.jpg

Har väl bänkat mig själv tillräckligt nu? ;) Bara varit uppe där en gång, för via ferrata, så var tvungen att dubbelkolla. Borde vara Bergseehütte?

Då har jag en trixig fråga. Var är bilden tagen? Bonus för roliga förslag som förklarar varför vi var perplexa över spåret som syns i bilden, och hur det blev till. :unsure:
IMG_3782.JPG

Edit: ledtråd, den här är tagen samma minut på samma ställe.
IMG_3783.JPG

Senast ändrad:
Nära nog för att få rätt på platsen, vi var på Galtiberggletscher utanför släpliften (där den andre Kalle åkte på bild för ett tag sen). Din tur @Hawk100
Vad gäller spåret: precis inget spår upp dit! Dessutom var det där väldigt tidigt på morgonen, vi var i första kabinen på morgonen och ingen vanlig gäst kunde ha hunnit dit. Kom ner från ungefär där det står 2963. Tre vilda teorier:
  • Gick upp dagen innan, slog läger i snöoväder och övernattade
  • Blev avsläppt på något sätt (helikopter, fallskärm?)
  • Klättrade upp på baksidan med snowboard på ryggen
Alla mer eller mindre osannolika! :unsure:
1651466363011.png

Exakt! När "lådorna" plockas bort hittar man ett kanonrör, och "stenen" är ett rörligt kanontorn (som på en stridsvagn) klätt med betong så det ser ut som en helt vanlig sten....
Vi "hittade" denna och några till när vi turade ovanför Realp.....
Finns lite sådana utmed den svenska kusten också (av förklarliga skäl). Frågan är vad schweizarna har tänkt använda sina till, att mota en italiensk invasion via Gotthard och Furkapassen? 🤔

Vad heter liften i bakgrunden?
1651477695919.png

Senast ändrad:
Exakt! När "lådorna" plockas bort hittar man ett kanonrör, och "stenen" är ett rörligt kanontorn (som på en stridsvagn) klätt med betong så det ser ut som en helt vanlig sten....
Vi "hittade" denna och några till när vi turade ovanför Realp.....
Jag minns de liknande som fanns på norra Gotland när jag växte upp. De, och alla bunkrar maskerade som raukar, är borta sen många år. Schweiz har inte varit lika snabba att gräva bort tydligen, även om många gamla fort numera bara är museum.

Jag har sett sådana målningar i någon snöpark i Zillertal, Penken Park eller Betterpark Hintertux. Också Blue-Tomato har använt sådana... Jag försöker: 8er Finkenberg?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp