Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Västra väggar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer, var det så enkelt?Västra väggar?
Nja, skulle jag nog inte påstå. Men kom ihåg att du bor i de trakterna.Det stämmer, var det så enkelt?
En av två klarade då!Brienzsjön?
Trevlig valborg
Just det! Kör på @Hawk100Och Thunersee med staden Interlaken mellan….??
Helt rätt!!Har väl bänkat mig själv tillräckligt nu?Bara varit uppe där en gång, för via ferrata, så var tvungen att dubbelkolla. Borde vara Bergseehütte?
När vi är inne på märkligheter fortsätter jag med den här bilden.
Visa bilaga 18161
Vad är detta för någonting??
Kunde ha varit……Ett nödförråd med Jägermeister?
Exakt! När "lådorna" plockas bort hittar man ett kanonrör, och "stenen" är ett rörligt kanontorn (som på en stridsvagn) klätt med betong så det ser ut som en helt vanlig sten....En artilleripjäs kanske?
Finns lite sådana utmed den svenska kusten också (av förklarliga skäl). Frågan är vad schweizarna har tänkt använda sina till, att mota en italiensk invasion via Gotthard och Furkapassen?Exakt! När "lådorna" plockas bort hittar man ett kanonrör, och "stenen" är ett rörligt kanontorn (som på en stridsvagn) klätt med betong så det ser ut som en helt vanlig sten....
Vi "hittade" denna och några till när vi turade ovanför Realp.....
Jag minns de liknande som fanns på norra Gotland när jag växte upp. De, och alla bunkrar maskerade som raukar, är borta sen många år. Schweiz har inte varit lika snabba att gräva bort tydligen, även om många gamla fort numera bara är museum.Exakt! När "lådorna" plockas bort hittar man ett kanonrör, och "stenen" är ett rörligt kanontorn (som på en stridsvagn) klätt med betong så det ser ut som en helt vanlig sten....
Vi "hittade" denna och några till när vi turade ovanför Realp.....
Ja, fast den har funnits på Kaunertals egen liftkarta redan under förra året.Klurigt med nya liftar som inte syns på kartan...Weissseejochbahn?
Nej, det är en annan sjö som syns i bild... Ca. 600 m lägre än Stanserhorn, men har också en kabinbana.Stanserhorn?
Ja, du är ju rätt geografiskt, men kullen har annat namn på mina kartor. Det där är ortsnamn?Monnetier-Mornex?
Genève eller?
NejCol du pralere?
Mont Salève var det jag sökte! Fotograferat från Genève, kullen ligger däremot på andra sidan gränsen i Frankrike.Saleve?
Bra början.Vi får börja nånstans… Karspitzbahn?
Flexenbahn?Inga rätt hittills, men @STORPOTATEN börjar i alla fall närma sig rätt del av landet....... ;-)