Skenande hyrpriser i vinter?

KarinLager

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, kommer elpriserna att leda till skyhöga hyror gör fjällstugor i vinter? Vem vågar hyra ut om man inte är säker på att få täckning för matlagning och badtubad? Kommer hyresgästerna att få stå för elen? Eller blir det inte lika brutala elpriser i norr? Och dessutom är ju frågan om anläggningarna har råd att köra snökanonerna, men det diskuteras ju i en annan tråd…

Som rubriken lyder, kommer elpriserna att leda till skyhöga hyror gör fjällstugor i vinter? Vem vågar hyra ut om man inte är säker på att få täckning för matlagning och badtubad? Kommer hyresgästerna att få stå för elen? Eller blir det inte lika brutala elpriser i norr? Och dessutom är ju frågan om anläggningarna har råd att köra snökanonerna, men det diskuteras ju i en annan tråd…
Ja vem vet, vi lever i osäkra tider.
De senaste veckorna har EO 3 och 4 haft nästan samma priser (denna veckan har de varit exakt samma). Sälen, Idre och Branäs ligger i EO 3 och har samma priser nu som vi har i Skåne. De ser ut att bli kanske 300-400% högre än förra vintern.
Här finns väl också de flesta fjällstugorna?

Den senaste veckan har priserna stigit kraftigt i EO 1 och 2, men de ligger fortfarande klart under EO 3 och 4.
Hur mycket kommer staten att kompensera och hur kommer systemet att fungera?
Det hade varit bra att veta nu för att kunna planera. Bor man i egen villa och värmer huset med el (direkt eller med värmepump) bör man sätta undan 50-100.000 för elen i vinter, och de resurser man har kvar efter det kan man planera för skidsemestern.
Kanske staten tar en stor del av kostnaden, men hur stor del och när får man den ersättningen?

Förra vinterns kompensation betalades inte ut förrän vintern var över (de krediterar fortfarande på mina elnätsfakturor i små portioner) och pengarna fick man lägga upp ändå innan.

Senast ändrad:
Min gissning är att Tysken, Britten och Holländaren kommer prioritera bort årets skidresa för att kunna betala el/gas räkningen.

Det kommer leda till rekordutbud av lediga Hotellrum, Airbnb osv med låga priser som följd. Särskilt i alperna

Min gissning är att Tysken, Britten och Holländaren kommer prioritera bort årets skidresa för att kunna betala el/gas räkningen.

Det kommer leda till rekordutbud av lediga Hotellrum, Airbnb osv med låga priser som följd. Särskilt i alperna
Det kan bli så.
Jag förbokar ingenting den här säsongen, tror inte att det kommer att behövas. Lite surt också om den ökade elräkningen kommer att sluka lika mycket resurser som tre skidresor.🥴
Fjällen kommer nog att klara sig bättre, Skistarbokningar är väl inte avbokningsbara, så de flesta som har bokat sitter väl fast med kostnaden för stugan/lägenheten?

Frågan är just om Alporterna kommer ha råd att göra konstsnö för att få igång säsongen. Elen är ännu dyrare där än i Sverige. Det är inte många ggr som de hade kunnat starta till Jul de senaste decennierna utan konstsnö.

Kanske ännu en anledning att vänta med bokningen, så att man kan se var det faller natursnö. De senaste två åren har Tyrolen fått meterdump ovanför 2000 möh, i månadsskiftet okt/nov.

Kanske dags för dig att göra ett första besök i Österrike @Ivo del Scandi ?;)

Senast ändrad:
Fjällen kommer nog att klara sig bättre, Skistarbokningar är väl inte avbokningsbara, så de flesta som har bokat sitter väl fast med kostnaden för stugan/lägenheten?

Kan nog påverka fjällen en del också. 10 dagar efter bokning betalar man 25 % och resterande 75 % betalas 42 dagar innan ankomst. För sportloven innebär det första halvan av januari. Vet inte hur de första 25 % fördelas mellan Skistar och stugägaren men utifrån vem som formulerat kontraktet så kan man ju gissa.

pratade med en bekant igår, som har en stuga de hyr ut i fjällvärlden. Han konstaterade att det inte bara är enpriset som är en svår nöt i dagsläget utan att bla städningstjänsterna hade stigt betydligt sedan förra vintern Inflation? Vi har vår standadstuga vi brukar hyra, där hade priset stigt med ca 250€/veckan sedan förra vintern. vette fan om det är hyresvärden som vill tjäna mer eller hur mycket som är de faktiska kostnadsökningarna

Hoppas kan man ju. ;) Tror inte det gör så stor skillnad, redan mest de bättre bemedlade från de länderna som kommer till alperna känns det som? Men kanske är för att de övriga redan innan inte hade råd att åka till Schweiz iofs? Är ju bara här jag har lite koll på...

En helt annan knasig grej med årets säsong är ju hur jul och nyår ligger. Vi brukar ofta åka skidor över trettonhelgen, men det går inte i år om mna vill åka en hel evcka, i alla fall inte där jag kollat. Kan förstå att man inte vill ha bytesdag på söndag, nyårsdagen, men varför inte på måndag....

Hoppas kan man ju. ;) Tror inte det gör så stor skillnad, redan mest de bättre bemedlade från de länderna som kommer till alperna känns det som? Men kanske är för att de övriga redan innan inte hade råd att åka till Schweiz iofs? Är ju bara här jag har lite koll på...
Tror inte att det är många vanliga tyska eller holländska medelklassfamiljer som åker till Schweiz. Nog helt försumbart. Däremot reser de i ”karavaner” till Österrike (och delvis också Dolomiterna).
När familjens gasvärmeräkning nu kostar lika mycket som två hela alpresor, så kommer det att vara många som inte har råd. Lägg till 10% inflation och 15-20% högre priser på livsmedel.

Vecka 8 förra året (skollov i Holland) var jag i Schweiz, och på alla skidorter utom en så var det bara schweizare och vi två svenskar. I Davos fanns det massvis med olika nationaliteter, men det var inte medelklassen kan jag med bestämdhet säga.

Som jämförelse kan jag säga att Zillertal vecka 8 är invaderat av holländare, sedan tyskar, och sedan skandinaver.

Jag gillade den fria känslan i Graubündens mindre skidorter, och funderade på att åka dit igen den här säsongen för att prova fler skidorter, samt att besöka Rinerhorn och Savognin igen.
Men sedan förra vintern har CHF gått upp 10% till (även mot Euron), så det är helt uteslutet.
Det blir nog någonstans i Österrike (inte Zillertal ;)), eller kanske Dolomiterna om det mot förmodan skulle komma ett rejält dump där.

En helt annan knasig grej med årets säsong är ju hur jul och nyår ligger. Vi brukar ofta åka skidor över trettonhelgen, men det går inte i år om mna vill åka en hel evcka, i alla fall inte där jag kollat. Kan förstå att man inte vill ha bytesdag på söndag, nyårsdagen, men varför inte på måndag....
Vissa lägenheter i Åre har veckobytesdag på torsdag för kommande jul / nyårshelg.

För första gången har jag skippat paketresorna och bokat flyg till Zürich för 2k. Jag gamblar på att det kommer vara billigare att boka nära inpå.

Tillbaka
Topp