Hoppas kan man ju.

Tror inte det gör så stor skillnad, redan mest de bättre bemedlade från de länderna som kommer till alperna känns det som? Men kanske är för att de övriga redan innan inte hade råd att åka till Schweiz iofs? Är ju bara här jag har lite koll på...
Tror inte att det är många vanliga tyska eller holländska medelklassfamiljer som åker till Schweiz. Nog helt försumbart. Däremot reser de i ”karavaner” till Österrike (och delvis också Dolomiterna).
När familjens gasvärmeräkning nu kostar lika mycket som två hela alpresor, så kommer det att vara många som inte har råd. Lägg till 10% inflation och 15-20% högre priser på livsmedel.
Vecka 8 förra året (skollov i Holland) var jag i Schweiz, och på alla skidorter utom en så var det bara schweizare och vi två svenskar. I Davos fanns det massvis med olika nationaliteter, men det var inte medelklassen kan jag med bestämdhet säga.
Som jämförelse kan jag säga att Zillertal vecka 8 är invaderat av holländare, sedan tyskar, och sedan skandinaver.
Jag gillade den fria känslan i Graubündens mindre skidorter, och funderade på att åka dit igen den här säsongen för att prova fler skidorter, samt att besöka Rinerhorn och Savognin igen.
Men sedan förra vintern har CHF gått upp 10% till (även mot Euron), så det är helt uteslutet.
Det blir nog någonstans i Österrike (inte Zillertal

), eller kanske Dolomiterna om det mot förmodan skulle komma ett rejält dump där.