Restips Alperna

CrispR

Medlem
Restips Alperna
Hej! Jag börjar se fram emot skidsäsongen och tänker att jag ska boka en resa till Alperna tillsammans med 2-3 vänner, spelar ingen roll när under säsongen. Vi är alla unga studenter, och därmed på en ganska tuff budget. Vi har alla god skidvana och gillar offpist men gärna på ett smidigt sett, man kan väl sammanfatta det som att vi letar efter en skidort som erbjuder lättillgänglig off-pist åkning och ett billigt boende, sen är det ett plus med go afterski.

Har kikat på St. Anton men ingen av oss har varit där

Har/är någon i samma situation? Tacksam för alla tips :D

Restips Alperna
Om du har en tight budget men vill åka till permium-orter som st Anton så kommer ni med största sannolikhet behöva bo en bit utanför skidorten. Frankrike och Italien är något billigare än Österrike och Schweiz är dyrast. Sen finns Andorra/Spanien som ett billigare alternativ men snön kan vara lite varierande vad jag har förstått.

Restips Alperna
Det som gör största skillnaden är ju att välja lågsäsongsveckor (ca v. 2 - 6, v. 11 - 13) dvs allt förutom jul/nyår, sportlov och påsklov.

Sankt Anton är kanon, både vad gäller pist, lättillgänglig off-pist och after-ski! Så även om det kan vara något dyrare, får ni mycket för pengarna.

Mayrhofen, Bad Gastein borde ni också kolla på.

Vinnaren i lättillgänglig off-pist är dock helt klart Engelberg. Om ni aldrig varit där innan, har ni missat någonting. Det är Schweiz, så att käka ute är på en helt annan nivå än Österrrike/Frankrike/Italien, men liftkort, boende och resa dit behöver inte bli dyrare. Om ni vill ha bäst off-pist är det det som gäller.

Restips Alperna
Det är mycket folk i Anton. Ska man lyckas med offpist med puder ska man ha tur eller lokalkännedom. Många är där för offpiståkning.

Restips Alperna
St.Anton är ett säkert kort och du kan hitta relativt billigt boende om du är ute tidigt. Finns några fb grupper där det postas mycket med boenden. Dock är de flesta för säsongare, men går säkert att hitta några veckor också.

Restips Alperna
Hej! Jag börjar se fram emot skidsäsongen och tänker att jag ska boka en resa till Alperna tillsammans med 2-3 vänner, spelar ingen roll när under säsongen. Vi är alla unga studenter, och därmed på en ganska tuff budget. Vi har alla god skidvana och gillar offpist men gärna på ett smidigt sett, man kan väl sammanfatta det som att vi letar efter en skidort som erbjuder lättillgänglig off-pist åkning och ett billigt boende, sen är det ett plus med go afterski.

Har kikat på St. Anton men ingen av oss har varit där

Har/är någon i samma situation? Tacksam för alla tips :D
Sist jag var i Alperna var jag i Ischgl. Kan varmt rekommendera!

Snödjup

Tillbaka
Topp