[Artikel] SkiStar bekräftar – flera nya liftar och skidområden i Åre, Vemdalen och Sälen

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] SkiStar bekräftar – flera nya liftar och skidområden i Åre, Vemdalen och Sälen
puff_nyheter-Skistar-1000x488.jpg

Idag gick SkiStar ut med en konkret plan för framtiden som bland annat innehåller flera helt nya skidområden i Vemdalen samt nya liftar i Åre och Sälen.

Läs hela artikeln:

Passar på att skriva här istället. Det var en rejäl presentation med mycket matnyttigt.

Hemsedal, där pratar vi om en rejäl satsning som ger åkning. Hoppas det inte slaktar gummiskogen och hoppas man håller sig från Tottskogen och liftar genom den.

Trysil. Villhamraskogen med lift, kul om offpisten får primeras där.

Sälen. Nytt område där det är som brantast i Lindvallen- inte dumt! Även om man i filmen knappt nämner nya backar utan fokusera på kapacitetssäkring.
Hundfjället får nytt skidområde, kan nog vara helt ok lutning där så man får säkert breddat sin produkt i backar som många redan gillar. Dvs de röda backarna vid långenliftarna. Men exploatera skidterräng genom att bygga boende i backen likt Tandådalen.. Inte kul. Och var finns där de utlovade nya backarna? Pistkartan är ju redan maxad.

Vemdalen. Har svårt att bedöma lutningen för Hovde syd, liknar det området som byggs i klyftvallen? I så fall kommer skalet rejält bredda sin produkt för barnen. Björnrike och Klövsjö får stå lottlösa de här åren.

Håller mig till Åre där jag spontant är väldigt positiv till att det rör på sig. Bra att de jobbar med att vädersäkra flera områden så att systemet hänger samman även vid blåst. Men det som gör mig fundersam är nya gondolen som ska ersätta VM6:an med mellanstation vid nuvarande Hummelliftens bergstation. Hummelliften är ju ofta stängd vid blåst idag medan nuvarande VM6:an tuffar på skyddad av vinden. Det ser ju ut som om just i det här området så blir det inte mindre utan mer väderkänsligt. Får hoppas att de har en bra lösning på just detta.

Men det som gör mig fundersam är nya gondolen som ska ersätta VM6:an med mellanstation vid nuvarande Hummelliftens bergstation. Hummelliften är ju ofta stängd vid blåst idag medan nuvarande VM6:an tuffar på skyddad av vinden. Det ser ju ut som om just i det här området så blir det inte mindre utan mer väderkänsligt. Får hoppas att de har en bra lösning på just detta.
Lösningen heter Stjärnliften, alltså den som ersätter WC-liften.

Men VM6-an blir väl kvar? Eller?

Annars så kommer ju övre delen av det skidområde som VM6-an idag försörjer att blåsa bort oftare än idag. Såvida inte nya gondolen blir 100 % vindsäker, trots sin nya vindutsatta mellanstation, men vem tror det? Hur många gånger vågar Åre satsa på mellanstationer ovanför trädgränsen?

Om man kunde "börja från början" så hade man kunnat ersätta VM6-an med nedre delen av nya gondolen, ha en vindsäker mellanstation nedanför trädgränsen typ där VM6-an slutar idag. Även övre delen av gondolen skulle då delvis bli mer skyddad än med detta förslag. Men visst, så här "dubblerar" ju gondolen med VM6-an i viss mån avseende Åres mest centrala skidområde (för som sagt, inte ska väl VM-6an bort?).

Och Hummelliften kunde ha börjat nere vid Fjällgården, så att den täcker ett större pistområde (inkl. de sista fina röda pisterna) och kunde nås direkt av dem som kommer från Björnen.

Men VM6-an blir väl kvar? Eller?

Har det inte sagts eller ryktats att VM6 skall flyttas till Bräcke?

Tror faktiskt att det kan bli bra om VM6:an flyttas. Det kommer att bli betydligt färre som åker i Stjärnbackens övre del och den kan dessutom byggas ihop bättre med Hummelbranten. Idag ligger ju VM6 toppstation i vägen mitt i backen. Dagar när det blåser för mycket blir Slalombacken finemang.

I stort mycket positivt att SkiStar satsar en slant på att utöka och förbättra skidåkningen.

Men det tycks som SkiStar Sälen drabbats av en rejäl dos hybris. Några citat från destinationschefen i Sälen från videon.

"Topp 15 av världens 2 000 anläggningar"
Jag bara undrar vad SkiStar baserat detta på, inte skidåkningen i alla fall ... ;-)

"SkiStar Sälen som världsledande fjälldestination"
Tjaa ... beror väl på hur man definierar fjäll ... men då anser alltså desinationschefen i Sälen att de är bättre än de egna destinationerna som exempelvis Trysil och Åre, ännu en gång, inte skidåkningen i alla fall ...

Vidare säger destinationschefen "Säkerställa en bra produkt till Jul ..." undrar om det har något med tomtar och troll att göra, eller är det kanske skidåkning han syftar på?

Missförstå mig rätt, jag gillar Sälenfjällen och har åkt mycket, mycket skidor där genom åren. Är förhållandena bra kan exempelvis Hundfjället bjuda på mycket bra offpiståkning, speciellt om man är beredd att gå en bit. Men att jämföra skidåkningen på våra kullar i Dalarna med Alperna och andra höga berg runt om i världen ... njae, inte så relevant.

That´s all kids!
MM

Jag kollade videon om Åre. Det var mycket bla bla bla om 1100-talet istället för mer information om vilka liftar dom tänker bygga!

Jag kollade videon om Åre. Det var mycket bla bla bla om 1100-talet istället för mer information om vilka liftar dom tänker bygga!
Det kan ju vara så att Skistar inser att videon kommer att beskådas även av personer som inte har skidåkning, nya liftar och nya pister som sitt högsta mål här i livet. Finns ju lokalbor som inte alls är så förtjusta i att bli invaderade av nollåttor och andra sörlänningar. Då är det ju faktiskt ganska smart att visa hur man bygger vidare på en tusen år gammal tradition av Åre som turistort.

I stort mycket positivt att SkiStar satsar en slant på att utöka och förbättra skidåkningen.

Men det tycks som SkiStar Sälen drabbats av en rejäl dos hybris. Några citat från destinationschefen i Sälen från videon.

"Topp 15 av världens 2 000 anläggningar"
Jag bara undrar vad SkiStar baserat detta på, inte skidåkningen i alla fall ... ;-)

"SkiStar Sälen som världsledande fjälldestination"
Tjaa ... beror väl på hur man definierar fjäll ... men då anser alltså desinationschefen i Sälen att de är bättre än de egna destinationerna som exempelvis Trysil och Åre, ännu en gång, inte skidåkningen i alla fall ...

Vidare säger destinationschefen "Säkerställa en bra produkt till Jul ..." undrar om det har något med tomtar och troll att göra, eller är det kanske skidåkning han syftar på?

Missförstå mig rätt, jag gillar Sälenfjällen och har åkt mycket, mycket skidor där genom åren. Är förhållandena bra kan exempelvis Hundfjället bjuda på mycket bra offpiståkning, speciellt om man är beredd att gå en bit. Men att jämföra skidåkningen på våra kullar i Dalarna med Alperna och andra höga berg runt om i världen ... njae, inte så relevant.

That´s all kids!
MM
Haha, jag reagerade också på det. Försökte googla fram siffrorna utan framgång. Hittade bara "top 15 ski resorts" och där var inte Sälen med av nån anledning. :D

Håller med pd, klart man ska framhålla att Åre är ett samhälle med 1000 år av historia vad gäller besöksnäring. Det är ju häftigt i ett land där de flesta skidorter är anläggningar från 60-talet och framåt.

Kan dock hålla med om att informationen var lite bristfällig. Där övriga orter hade väldigt tydlig information och animation om nya liftar så var det ganska otydligt var nya Lundgårdsliften ska gå.
Och Tusenmetaren skulle gå lite mer österut. Okej, men var? Ska den upp till toppstugan? Det vore ju häftigt, men visa gärna det då.

Ring mig när tusenmetaren är på plats. Har fina minnen därifrån, skidåkning i T-shirt typ Valborgshelgen 1985... Folk satt och solade överallt, även i Tväråvalvet och vi tog fart och planade coolt över smältvattenpölarna. Imperiet spelade (på Bygget tror jag) och vi hade improviserad pistvisning åt basisten Christian Falk (RIP) som åkte skidor i tajta jeans och keybordspelaren Per.

Ring mig när tusenmetaren är på plats. Har fina minnen därifrån, skidåkning i T-shirt typ Valborgshelgen 1985... Folk satt och solade överallt, även i Tväråvalvet och vi tog fart och planade coolt över smältvattenpölarna. Imperiet spelade (på Bygget tror jag) och vi hade improviserad pistvisning åt basisten Christian Falk (RIP) som åkte skidor i tajta jeans och keybordspelaren Per.
Agerade keybordspelaren Per någon sorts överdel åt Christian Falk? Typ linne eller Hawaii-skjorta? Eller mer som en ryggsäck?

Vem kan man maila om man vill föreslå att de kan flytta gamla Vargliften till Hummelplatån så att man kan ta sig därifrån till Olympiaplatån?
Minimal kostnad, avlastar VM-8an och de kan hävda att de gjort ännu en investering.
Nån som har mailadressen till driftchefen? :)

Vem kan man maila om man vill föreslå att de kan flytta gamla Vargliften till Hummelplatån så att man kan ta sig därifrån till Olympiaplatån?
Minimal kostnad, avlastar VM-8an och de kan hävda att de gjort ännu en investering.
Nån som har mailadressen till driftchefen? :)
Den blir ju dock ganska onödig med den nya gondolen, varför hoppa av den för att ta sig till ”olympiagondolen”? Dessutom kommer den nya gondolen trots att den går via Hummeln vara betydligt mer vindskyddad mot västvind än nuvarande gondol.

Att man inte bygger mellanstationen vid vm6ans nuvarande bergstation beror på svårigheten att bygga via västra ravin. Dels är det känslig natur och dessutom måste man säkra den mot laviner så evakuering kan ske. Finns artiklar om detta, kostnaden 2015 beräknades till 350 miljoner för ett sådant projekt. Idres nya gondol kostar i jämförelse 150 miljoner, även den med mellanstation.

Vm6ans ersättare är helt enkelt den nya Stjärnliften, som ersätter wc-liften. Om man får tro Freerides tidigare artikel att Hummelliften flyttas till fjällgården med ny bergstation vid nuvarande vm6 kommer göra att man kan nå dessa backar vid hård vind. Dessutom kommer nya Stjärnliften + gamla Hummelliften i ny sträckning ha högre kapacitet än dagens vm6 + wc-lift. Så även vid hård vind så kommer kapaciteten idag bli bättre. Dessutom tillkommer ju gondolen till Hummeln som kan vända halvvägs de dagar liften inte kan vara öppen till högzon, då tillkommer ännu mer kapacitet. Så helheten kommer förbättras ordentligt.

Och du menar på fullaste allvar att det skulle vara det enda du skulle förslå om du får kontakt? :LOL:

Tänker att man måste börja smått så att man "får in foten". "Bergbana till Toppstugan" hade nog blivit en blockering direkt. :D

Den blir ju dock ganska onödig med den nya gondolen, varför hoppa av den för att ta sig till ”olympiagondolen”? Dessutom kommer den nya gondolen trots att den går via Hummeln vara betydligt mer vindskyddad mot västvind än nuvarande gondol.

Att man inte bygger mellanstationen vid vm6ans nuvarande bergstation beror på svårigheten att bygga via västra ravin. Dels är det känslig natur och dessutom måste man säkra den mot laviner så evakuering kan ske. Finns artiklar om detta, kostnaden 2015 beräknades till 350 miljoner för ett sådant projekt. Idres nya gondol kostar i jämförelse 150 miljoner, även den med mellanstation.

Vm6ans ersättare är helt enkelt den nya Stjärnliften, som ersätter wc-liften. Om man får tro Freerides tidigare artikel att Hummelliften flyttas till fjällgården med ny bergstation vid nuvarande vm6 kommer göra att man kan nå dessa backar vid hård vind. Dessutom kommer nya Stjärnliften + gamla Hummelliften i ny sträckning ha högre kapacitet än dagens vm6 + wc-lift. Så även vid hård vind så kommer kapaciteten idag bli bättre. Dessutom tillkommer ju gondolen till Hummeln som kan vända halvvägs de dagar liften inte kan vara öppen till högzon, då tillkommer ännu mer kapacitet. Så helheten kommer förbättras ordentligt.
Jojo, men vi får ju se när den blir verklighet.
Det jag tänker är en simpel sak på 330 meter som tar en från vägen från Hummeln till VM-8an direkt till Olympia. Vargenliften är ju en sån där som man aktiverar själv så det behöver inte ens stå någon där.

Bilagor

• teleskilift.png
    teleskilift.png
    273.5 KB · Besök: 195
Jojo, men vi får ju se när den blir verklighet.
Det jag tänker är en simpel sak på 330 meter som tar en från vägen från Hummeln till VM-8an direkt till Olympia. Vargenliften är ju en sån där som man aktiverar själv så det behöver inte ens stå någon där.
Vargen är ju 50 år gammal, märkligt att sätta upp en sådan lift i stället för att ha transport, att blanda utförsåkare och liftåkare i samma trasé vore ju oansvarigt. Att sen ha det hele obevakad är ju ren galenskap

Vargen är ju 50 år gammal, märkligt att sätta upp en sådan lift i stället för att ha transport, att blanda utförsåkare och liftåkare i samma trasé vore ju oansvarigt. Att sen ha det hele obevakad är ju ren galenskap
Du tänker ett rullband? Ja, det kan ju gå såklart. 330 meter är dock en smula långt.
Nu skulle liften gå vid sidan om pisten, men inte konstigare än att Tottliften går rakt genom pisten.
Mjae, hur så? En kort lift där folk själva tar loss knappliften behöver väl ingen som håller koll på den hela tiden? Finns ju flera mindre liftar/transporter som är mer eller mindre oövervakade.

Om de nu blir en gondol nerifrån byn så borde man absolut bygga en riktig upplyst rodelbana, alltså en sån som bara är konstruerad för maximalt skoj (alltså inte för de fåtal svenskar som sysslar med tävlingsrodel).
Kanske inte från toppen men åtminstone från mellanstationen. Borde egentligen redan ha funnits från Bergbanans topp, men den är väl inte helt up and running. Kan bli en riktig attraktion - hade jag varit 8 år (och det är man ju litet i hjärtat ännu...) så hade jag velat åka till Åre bara för en sån sak.
Plus kanske lättare att få med en del familjemedlemmar/partners som inte är riktig lika tända på ständig skidåkning som vi här på FR.
Läs här för inspiration (tack till SP):

Senast ändrad:
Om de nu blir en gondol nerifrån byn så borde man absolut bygga en riktig upplyst rodelbana, alltså en sån som bara är konstruerad för maximalt skoj (alltså inte för de fåtal svenskar som sysslar med tävlingsrodel).
Kanske inte från toppen men åtminstone från mellanstationen. Borde egentligen redan ha funnits från Bergbanans topp, men den är väl inte helt up and running. Kan bli en riktig attraktion - hade jag varit 8 år (och det är man ju litet i hjärtat ännu...) så hade jag velat åka till Åre bara för en sån sak.
Plus kanske lättare att få med en del familjemedlemmar/partners som inte är riktig lika tända på ständig skidåkning som vi här på FR.
Läs här för inspiration (tack till SP):

Bra förslag, men det ska ju finnas en från Fjällgården, eller snarare bron över Bergbanan. Men som du säger; oklart om den är upp and running. Eller vem som sköter om den?

(Sen tycker jag man även borde ha en riktig Rodelanläggning så att sporten kan växa i Sverige; hade gärna sett en byggas i skogen mellan säg Bräckeliften och ner till slutet på Lundsrappet; ungefär längs med skidvägen mellan Bräcke och E14. Men vi börjar med denna :) )

Den har de sista åren varit en led i Åre Bike Park.
Men är nu skrotad och ersatt med en ny flow/hoppled som öppnar till nästa säsong.

Tillbaka
Topp