jakeplisken
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Här är några tankar från en gammal och trött ingenjör.
Mitt inlägg berörde dem som kör en elbil idag (det borde framgått, ,så din enrading följd av en smiley är inte en debattteknik som jag uppskattar. ). Där det många som har kobol (och en rad andra metaller/grundämnen) i batteriet. När jag läser artikeln om gruvarbetarna som bryter kobol i Kongo-Kinshasa anställda i ett kinesiskt gruvföretag ångrar jag elbilen.
Även i framöver kommer nog efterfrågan på kobol att ligga högt och kineserna som driver gruvorna i Afrika (inte bara kobol som utvinns) kommer att säkra sina positioner. Det syns i dagsläget artiklar och varningar för att vi i västvärlden sätter oss i ett nytt beroende av Kina (motsvarande det vi har/hade till Rysslands olja och gas) avseende teknologi och råvaror som krävs för klimatomställningen till t.ex. elbilar.
El är en energiform som skapas i generatorer som roterar. Dessa roterar med hjälp av vattenkraft (i bästa fall), vindkraft (varierande tillgång), solpaneler (varierande tillgång och i liten usträckning) eller via turbiner drivna i termodynamiska processer. I det sistnämnda fallet ska värme skapas, med olja, gas, kol eller kärnkraft.
Då tillförs värme vid en viss temperatur och avleds vid en annnan, teoretiska verkningsgraden är relativt låg. I de fall där den el som driver elbilen är framställd via en termodynamisk process (t.ex via förbränning av kol) så hjälper det inte mkt att elmotorn har en mkt god verkningsgrad i sig.
Det är då närmast att jämföra med en förbränningsmotor som tagit en omväg via elkraft. (Visst, det blir lite bättre termodynamisk verkningsgrad i stora anläggningar men principen är densamma.).
Det är också en stor klimatbelastning att framställa en elbil inklusive dess batteri. Om det är egentligen innebär en förbättring jämfört med att fortsätta köra en bil med effektiv förbränningsmotor är inte helt självklart. Det torde bero på antalet körde mil etc. beräknad livslängd på elbilen mm mm.
Elbil är inte en perfekt lösning, sett till de utsläpp som sker vid produktion. Dock anges elektrifiering av transportsektorn som en av nycklarna till en hållbar omställning. Och det finns ju en slags livscykel för bilar där "toppkonsumenten" köper nytt medan äldre begagnade bilar vandrar "ner" i konsumentkedjan. Om de konsumenter som ändå kommer köpa nya bilar köper elbilar istället för fossilt drivna bilar är ju detta betydligt bättre.
Jag tycker frågan är huruvida elbilar är lösningen jämfört med utbyggd kollektivtrafik och förändrade beteenden med ex bilpooler där CO2-kostnaden vid produktion slås ut på flera användare, samt ändring av (topp)konsumenters beteenden, behöver de öht en bil?
Det är självklart heller inte acceptabelt att produktionen ska ske på bekostnad av de villkor för gruvarbetarna som beskrevs tidigare. Å andra sidan kommer en utebliven omställning innebära otoroligt lidande för en mycket större del av världens befolkning.
Lyckligtvis har folk räknat på livscykelutsläppen
https://teknikensvarld.expressen.se...elbil-uppemot-69-procent-renare-an-bensinbil/
Jag har själv en elbil, men kör relativt få mil och börjar undra om jag inte ska gå över till en bränslesnål bensinbil.
Varför? I ditt fall är produktionskostnaden i CO2 för din elbil redan betald. Dina totala utsläpp kommer öka om du kör bensinbil istället. Varför inte fortsätta köra fossilfritt?
Vi kan också räkna med ständiga förbättringar av batterier, som du nämner så finns det kobolfri teknologi, vilken då kräver mer nickel, har kortare livslängd etc. Men dessa framsteg ger ett köptryck på nya elbilar. Vad händer med gamla elbilar, gamla kobolbatterier?
De kommer fortsätta rulla? Att de producerades under vidriga arbetsförhållande är bedrövligt men det är ju ändå bättre att låta dem fortsätta rulla och vare ett bättre alternativ än bensinbil?