Första skidan blir alltid fel

I cykelvärlden brukar man säga att den första cykeln oftast blir fel för att man inte vet vad man vill ha egentligen.

Mitt första par skidor i vuxen ålder är otympliga as till "helbergsskidor" med >100mm underfotsmått som jag köpte billigt. Enda, fördelen jag insett är att det är minimal skillnad på nypistat och eftermiddagsslasket vilket jag uppskattar.

Ska nu köpa mitt andra par och söker hjälp. Jag åker bra, på gränsen till avancerad kanske? Åker 90% pist, gärna snabbt och eventuellt lite lek men riktig off pist har jag enbart åkt enstaka gånger trots skidorna jag har.

Skall jag en bred pistskida eller en smal helbergsskida? (all mountain)

Väger för övrigt låga tresiffrigt.

Ser att du drabbats av svenska brda skidor hysterin!
Jobbar som skidlärare I Italien så ser man breda skidorvi pisten så ärvrisken stor att do är svenska.

Jag har VOLKEL Rtm 80 sedan ca8 år är fantastisk skida.
Köpte Decon 84 men den är lite fartkrävande.
Decon 80 skulle nog bli bra eller liknande.
Jag köper ofta förra årets.

Ser att du drabbats av svenska brda skidor hysterin!
Jobbar som skidlärare I Italien så ser man breda skidorvi pisten så ärvrisken stor att do är svenska.

Jag har VOLKEL Rtm 80 sedan ca8 år är fantastisk skida.
Köpte Decon 84 men den är lite fartkrävande.
Decon 80 skulle nog bli bra eller liknande.
Jag köper ofta förra årets.
Mina gamla breda köpte jag som okunnig av en bekant som hade de ståendes.

Men Vill man bara ha en skida känns det som de flesta anser att en lite bredare skida är ok i pisten medan en smal pistskida inte funkar alls i löst underlag.

Deacon 80 och 84 såg fina ut med bra omdömen. Läste i en annan tråd här om Fischer GT 78 som freeride gillade i årets test. Dessutom mycket billigare än ovan nämnda Deacon. 4800kr med bindning just nu. Kanske kan vara något

Mina gamla breda köpte jag som okunnig av en bekant som hade de ståendes.

Men Vill man bara ha en skida känns det som de flesta anser att en lite bredare skida är ok i pisten medan en smal pistskida inte funkar alls i löst underlag.

Deacon 80 och 84 såg fina ut med bra omdömen. Läste i en annan tråd här om Fischer GT 78 som freeride gillade i årets test. Dessutom mycket billigare än ovan nämnda Deacon. 4800kr med bindning just nu. Kanske kan vara något
Har kört på några par Fischer Progressor o det var fantastiska skidor med dualradien som också Dicon har.
Det bredaste jag har nu är DECON 84 men åker också på ett par blizard 76 mm o väntarcpå ett par 65 mm . Lycka till.

I cykelvärlden brukar man säga att den första cykeln oftast blir fel för att man inte vet vad man vill ha egentligen.

Mitt första par skidor i vuxen ålder är otympliga as till "helbergsskidor" med >100mm underfotsmått som jag köpte billigt. Enda, fördelen jag insett är att det är minimal skillnad på nypistat och eftermiddagsslasket vilket jag uppskattar.

Ska nu köpa mitt andra par och söker hjälp. Jag åker bra, på gränsen till avancerad kanske? Åker 90% pist, gärna snabbt och eventuellt lite lek men riktig off pist har jag enbart åkt enstaka gånger trots skidorna jag har.

Skall jag en bred pistskida eller en smal helbergsskida? (all mountain)

Väger för övrigt låga tresiffrigt.
Här kan du kanske få lite uppslag till vilka skidor som kan vara intressanta för dig

Tillbaka
Topp