[Artikel] Nytt spännande skidområde i Branäs: Nötåsen

Redaktionen

Aktiv medlem
kvallsakning_hero_startsida_21-22-1000x588.jpg

Branäs är Sveriges fjärde största skidort men fortsätter att växa och utvecklas. Nu utvecklas ett helt nytt skidområde på skidorten med flera ny backar och liftar samt boende och skidtorg med restauranger och butik.

Läs hela artikeln:

Branäs och norska Kvitfjell undrar jag om man inte har samma utvecklingschef..

- Steg 1. Förhållandevis nya anläggningar där man till att börja med byggde backar som rörde sig kring 800 resp 500 fallhöjssmetrar, för att få upp intresset för orten.
- Steg 2. Bygg ut barnområde och dylikt på toppen för att barnfamiljer är hett.
-Steg 3. Fortsätt bygg ut med ankarliftar och nyttja de kullar/vardar som finns på toppen av toppen. Cirkus 100 fallhöjdsmeter. Fortsätt bygg boenden, caféer och butiker.
-Steg 4. Är det det vi ännu inte sett? Potentialen som finns på de bådas östsluttningar, med massor av höjdmetrar för långa pister och stolsliftar. Alpklass!

Ett tillägg. Såg att man för ett år sedan släppte nyheten om nya blåa backar med 6 och 8 stolsliftar, ner på framsidan, kopplat till Branäs syd. Så fortsätt gärna även norr om Branäs för mer lutning.

Senast ändrad:
Eventuellt framtid på Branäs norra. Kan nog hålla med om att det skulle utgöra ett "komplement till befintliga pister i varierad terräng" :)
Screenshot_20221213_115257_Samsung Notes.jpg
Screenshot_20221213_115224_Samsung Notes.jpg

Eventuellt framtid på Branäs norra. Kan nog hålla med om att det skulle utgöra ett "komplement till befintliga pister i varierad terräng" :)

Jo det kan vi ju drömma om... Men Nötåsen... Talar vi om nedan inringade område, med fallhöjd som inte är i närheten av 100 meter? Sella Ronda... morsning.

1670940642116.png

Jag har aldrig varit i Branäs men när jag ser de här bilderna undrar jag om man ens behöver liftkort..?
Man kan ju turas om att köra upp elbilen till toppen och åka skidor gratis :sneaky:
Där finns fin fallhöjd norrut (och söderut), som Anzom pekar ut, men jag trodde nog inte att de skulle bygga ut mot sydväst när det redan finns så snälla backar kring Soltorget. Det finns en målgrupp men även småbarnsfamiljer kommer snart förbi det där stadiet. Om de vill kalla det där för Sveriges Sella Ronda så är Åre-Björnen Sveriges Grand Montets.

Där finns fin fallhöjd norrut (och söderut), som Anzom pekar ut, men jag trodde nog inte att de skulle bygga ut mot sydväst när det redan finns så snälla backar kring Soltorget. Det finns en målgrupp men även småbarnsfamiljer kommer snart förbi det där stadiet. Om de vill kalla det där för Sveriges Sella Ronda så är Åre-Björnen Sveriges Grand Montets.
Ja, det där har jag funderat över kring dessa orter. Nog för att man kan åka dit med småbarn, men köpa asdyra hus som ungarna kommer tröttna på att åka till om några år?
Knepigt, men funkar det så funkar det. Själv hade jag aldrig gjort det dock.

Branäs och norska Kvitfjell undrar jag om man inte har samma utvecklingschef..

- Steg 1. Förhållandevis nya anläggningar där man till att börja med byggde backar som rörde sig kring 800 resp 500 fallhöjssmetrar, för att få upp intresset för orten.
- Steg 2. Bygg ut barnområde och dylikt på toppen för att barnfamiljer är hett.
-Steg 3. Fortsätt bygg ut med ankarliftar och nyttja de kullar/vardar som finns på toppen av toppen. Cirkus 100 fallhöjdsmeter. Fortsätt bygg boenden, caféer och butiker.
-Steg 4. Är det det vi ännu inte sett? Potentialen som finns på de bådas östsluttningar, med massor av höjdmetrar för långa pister och stolsliftar. Alpklass!

Ett tillägg. Såg att man för ett år sedan släppte nyheten om nya blåa backar med 6 och 8 stolsliftar, ner på framsidan, kopplat till Branäs syd. Så fortsätt gärna även norr om Branäs för mer lutning.
????? Kvitfjell är oändligt mycket bättre. Byggdes från scratch för att skapa en störtloppsbacke i världsklass.

Tillbaka
Topp