Dubbis
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vi går till botten med problemet och förbjuder den vädertyp som omöjliggör körning av annat än släpliftarJag tycker personligen att byggandet av släpliftar bör förbjudas.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi går till botten med problemet och förbjuder den vädertyp som omöjliggör körning av annat än släpliftarJag tycker personligen att byggandet av släpliftar bör förbjudas.
Jag vet inte om du har lagt märke till att vm6 och WC liften har i alla år fungerar rätt bra när släpliftar i Ullådalen och rödkullen har varit stängda. Getryggen ligger i le för östliga vindar och således bör det vara möjligt att dra en lift som inte sticker upp ala kabinbanan. Sadelliften har ju dragits fel.. den borde ha slutat på toppen av Krönet, och inte dragits helt fram till det öppna området där den nu slutar, sen skulle den har börjat nere vid vik, men det är ju en annan fråga.Vi går till botten med problemet och förbjuder den vädertyp som omöjliggör körning av annat än släpliftar![]()
Jag kan naturligtvis inte uttala mig specifikt om just de liftarna du nämner och varför man behövt stänga Rödkullen och Ullådalen (liftarna kanske gick att köra men det kan ju funnits andra skäl), men rent allmänt är det ju så att en släplift går att köra i tuffare väder. Det är bl a en anledning till varför Lofsdalen valde att spara en av knappliftarna till toppen. När blåsten blir för hård stänger man stolliften och kör knappliften istället. Observera att jag enbart pratar om driftsäkerhet, inte bekvämlighet.Jag vet inte om du har lagt märke till att vm6 och WC liften har i alla år fungerar rätt bra när släpliftar i Ullådalen och rödkullen har varit stängda. Getryggen ligger i le för östliga vindar och således bör det vara möjligt att dra en lift som inte sticker upp ala kabinbanan. Sadelliften har ju dragits fel.. den borde ha slutat på toppen av Krönet, och inte dragits helt fram till det öppna området där den nu slutar, sen skulle den har börjat nere vid vik, men det är ju en annan fråga.
Jo, så är det att det helt klart är mer driftsäkert med en släplift, men att nu tro att de 20.000 bäddar i Björnen som vill åka till Åre By blir glada av att köa i 4 släplifter med minimala åk det tror inte jag på.Jag kan naturligtvis inte uttala mig specifikt om just de liftarna du nämner och varför man behövt stänga Rödkullen och Ullådalen (liftarna kanske gick att köra men det kan ju funnits andra skäl), men rent allmänt är det ju så att en släplift går att köra i tuffare väder. Det är bl a en anledning till varför Lofsdalen valde att spara en av knappliftarna till toppen. När blåsten blir för hård stänger man stolliften och kör knappliften istället. Observera att jag enbart pratar om driftsäkerhet, inte bekvämlighet.
Det verkar ju onekligen vara så att man inte gjort förarbetet ordentligt när man i efterhand måste bygga vindskydd vid avstigningen av SadelExpress...Jo, så är det att det helt klart är mer driftsäkert med en släplift, men att nu tro att de 20.000 bäddar i Björnen som vill åka till Åre By blir glada av att köa i 4 släplifter med minimala åk det tror inte jag på.
Vore det inte bättre att som i VM8 fallet erkänna att SadelExpress blev lite fel och bygga i stället en ny 6a som har bra åkning och fungerar i dåligt väder i Björnen/Sadel/Copperhill.. Tänkt dragning kan vara från Vik upp och ersätta Högåsliften eller nytt område öster om Copperhill.
Nu snackar vi ju inte om att behålla några gamla lifter, det ska byggas nytt och i 2022 är det ju fattigt att bygga släp när det Björnen behöver är attraktiva express sittliftar som inte byggs på fjälltoppar men slutar under trädgränsen.
Men 18 000 av dem kommer ändå att sitta hemma och spelar Yatzy, se på Babblarna eller åka till något äventyrsbad de dagarna.Jo, så är det att det helt klart är mer driftsäkert med en släplift, men att nu tro att de 20.000 bäddar i Björnen som vill åka till Åre By blir glada av att köa i 4 släplifter med minimala åk det tror inte jag på.
Med Krönet menar du Totthummeln? Ja, det vore ju bra, men är det mindre vindutsatt där?Jag vet inte om du har lagt märke till att vm6 och WC liften har i alla år fungerar rätt bra när släpliftar i Ullådalen och rödkullen har varit stängda. Getryggen ligger i le för östliga vindar och således bör det vara möjligt att dra en lift som inte sticker upp ala kabinbanan. Sadelliften har ju dragits fel.. den borde ha slutat på toppen av Krönet, och inte dragits helt fram till det öppna området där den nu slutar, sen skulle den har börjat nere vid vik, men det är ju en annan fråga.
Sadel Express skulle ju stannat precis vid röda pilen, nedanför Totthummeln, den skulle ha gått 100m längre ner emot Vik. En enkel obemannad lift liknande Copperhill liften kunna ha servad de sista 100mMed Krönet menar du Totthummeln? Ja, det vore ju bra, men är det mindre vindutsatt där?
Det kommer man ju säkerställa med ytterligare några släplifter. Kolla på befintliga släp, det är ju endast folk i dom när de ska till Sadel Express, annars är det ju tomt i Björnen och Hermelinen.. Är ju helt klart roligare att kika på Babblarna en att hänga efter 70 tals lift.Men 18 000 av dem kommer ändå att sitta hemma och spelar Yatzy, se på Babblarna eller åka till något äventyrsbad de dagarna.
Hade man bytt ut Hermelinen och Järven mot snabbare sittliftar så hade det nog blivit roligare att åka i Björnen.Det kommer man ju säkerställa med ytterligare några släplifter. Kolla på befintliga släp, det är ju endast folk i dom när de ska till Sadel Express, annars är det ju tomt i Björnen och Hermelinen.. Är ju helt klart roligare att kika på Babblarna en att hänga efter 70 tals lift.
Isblåsiga krönet är då Hermelinenbacken?Grundproblemet med Björnen är väl att man måste ta sig över ett isblåsigt krön för att få en fallhöjd värd namnet.
Satt och kollade på ett klipp med fin skogsåkning och kom att tänka på de snåriga fjällbjörkarna i Åre. Gör man någonsin någon gallring av träden så att mer skogsåkning blir tillgänglig?
Jag antar att man gallrat i Tegefjäll nedanför toppstationen av liften, men det är ju lite väl mycket gallrat.
Tänkte om man gör så att det blir skogåkning, men så att man kommer fram.
"Naturlig gallring". Eller är det upp till markägarna?
Där ser man! Jag tyckte det ser lite konstigt ut med avstånden mellan träden, men det förklarar saken. Tack för info.Tege har inte gallrats. Är en kombination av att en mängd träd behövdes tas ner för bygget av liften och att en storm kom kort efter och tog med sig ytterligare ett väldigt stort antal, när skogen blivit försvagad efter bygget.
Där ser man! Jag tyckte det ser lite konstigt ut med avstånden mellan träden, men det förklarar saken. Tack för info.
Jag hävdar att Skistar gallrade för en förbättrad skogåkning men kanske lite för mycket så att stormen tog ner ytterliggare träd. Så här såg det ut 2013-12-13Tege har inte gallrats. Är en kombination av att en mängd träd behövdes tas ner för bygget av liften och att en storm kom kort efter och tog med sig ytterligare ett väldigt stort antal, när skogen blivit försvagad efter bygget.
En bundsförvant eller en nemesis? Tiden får utvisa. :D
Det har varit så grisigt kallt sen öppningen så jag vägrar att fotografera.
-10 till -20 medans kanonerna går, så jävla fuktigt kallt så en kosack hade dragigt hem till Sibirien.
Bara -21 i eftermiddag, men med bra kläder går det bra. Bara det att skäggstubben frös fast i balaklavan, inte skönt.
Men det positiva är att jag fick åka både Gästrappet och Lundsrappet helt ensam, båda som salsgolv.
Tänk på det v9 när ni svär ve och förbannelse över sakernas tillstånd.
Hälsningar "värmesulor e gött" C
Jo precis, Åre har tillräcklig liftkapacitet när färre åker dit.Där ser ni. Åre har tillräcklig liftkapacitet - om man bara åker rätt veckor.
Ja, det är markägare samt att de få dagarna som det går att köra liften pga väder så betalar det sig aldrig.Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?
Om fler åker dit på fel veckor så behöver de bygga fler och bättre liftar. Och för att fler skall kunna åka dit på fel veckor så krävs det fler boenden.Där ser ni. Åre har tillräcklig liftkapacitet - om man bara åker rätt veckor.
Det är ju precis vad planen är, sen har vi ett gäng med sura gubbar och gummor som gnäller om exploatering. Att bygga ut Rövkullen som är sjukt ful tycker jag är helt rätt.Om fler åker dit på fel veckor så behöver de bygga fler och bättre liftar. Och för att fler skall kunna åka dit på fel veckor så krävs det fler boenden.
Vi kan ha avhandlat detta förr, men jag hade velat se hur alporter finansierar sina liftar jämfört med Skistar.Om fler åker dit på fel veckor så behöver de bygga fler och bättre liftar. Och för att fler skall kunna åka dit på fel veckor så krävs det fler boenden.
Hmm, kan inte minnas att vi har pratat om denna aspekt innan. Peak-2-Peak över Ullådalen hade ju hållt sig under trädgränsen, så jag vet inte om en modern gondol med flera vajrar hade stått still så värst mycket.Ja, det är markägare samt att de få dagarna som det går att köra liften pga väder så betalar det sig aldrig.
Projekten i Ullådalen samt Rödkullen har ju inte gjort situationen bättre heller.
Alperna har som du själv nämnde en mycket jämnare tillströmning av turister. De har ju en mycket mer internationellt sammansatt publik. December innan Jul och Januari är visserligen lågsäsong, men det är rätt hyfsat med folk där då också. Jul/Nyår och sedan hela februari och mars eller fram till april om påsken är sen är det högsäsong.Vi kan ha avhandlat detta förr, men jag hade velat se hur alporter finansierar sina liftar jämfört med Skistar.
Finns många alporter med betydligt bättre infrastruktur, men där orterna inte alls är överexploaterade för det.
Nog för att de ligger närmare städer och har kanske mer jämna besöksantal, men att det skulle krävas ett Sadeln för varje uppvärmd 6-stolslift är en ekvation jag inte köper innan jag ser siffrorna på det.
Konkurrens gör att de i Alperna inte har råd att vara väsentligt sämre än de 852 närmaste systemen. Kunden är vinnaren när konkurrensen är hög.Vi kan ha avhandlat detta förr, men jag hade velat se hur alporter finansierar sina liftar jämfört med Skistar.
Dock har vi ganska fin fallhöjd i Sverige i jämförelse med FinlandAlperna har som du själv nämnde en mycket jämnare tillströmning av turister. De har ju en mycket mer internationellt sammansatt publik. December innan Jul och Januari är visserligen lågsäsong, men det är rätt hyfsat med folk där då också. Jul/Nyår och sedan hela februari och mars eller fram till april om påsken är sen är det högsäsong.
Det är ju naturligtvis mycket lättare att dimensionera hela ”systemet” med liftar och turistbäddar då.
I Sverige har vi bara 5-6 veckor högsäsong, Jul/Nyår, sportloven och Påsk - that’s it. Och vecka 8 kan man nästan räkna bort för allt norr om Sälen, väldigt få sydsvenskar kör längre än så.
Att det bor så mycket mer människor runt om Alperna är nog inte grejen, det finns ju så otroligt mycket mer skidåkning också.
Problemet är nog den ojämna tillströmningen i fjällen.
EDIT: Och med tanke på den klena fallhöjden (utom Åre) på svenska skidorter är korta liftköer ett måste om det är skidåkning man är ute efter. Dvs man får åka under lågsäsong om man kan, annars är det bättre att dra till Alperna.
Kan nämna att jag var i Röldal/Norge under Påsken i år och hade nästan obefintliga liftköer.![]()
Nja, beror på vad du menar med Sälen. Stöten har ju lite mer att ge i fallhöjdsväg jämfört med Skistars anläggningar och med den planerade utbyggnaden till vänster om Älvan kan de klämma ut svart backe med 400 meters fallhöjd. Bättre än Romme och klart bättre än Kungsberget. Sedan kan man diskutera om det ska kallas fjäll eller kullarDock har vi ganska fin fallhöjd i Sverige i jämförelse med Finland... Tror att Romme Alpin har större fallhöjd än Ruka, vilket anses som 'alpin ort' i Finland. Tycker att Sälen är ett skämt, lång väg från Stockholm, och vad, 50m mer fallhöjd än Kungsberget och Romme... Åre är något annat dock. Erkänner mig dock som Åre fantast
![]()
Satt och kollade på ett klipp med fin skogsåkning och kom att tänka på de snåriga fjällbjörkarna i Åre. Gör man någonsin någon gallring av träden så att mer skogsåkning blir tillgänglig?
Jag antar att man gallrat i Tegefjäll nedanför toppstationen av liften, men det är ju lite väl mycket gallrat.
Tänkte om man gör så att det blir skogåkning, men så att man kommer fram.
"Naturlig gallring". Eller är det upp till markägarna?
Inte för att vara pettig men räkna bort vecka 8 norr om Sälen är fel, det är den sportlovsveckan där procentuellt flest människor i Sverige har Sportlov 37% och det är verkligen inte bara i söder om du kollar listan:Alperna har som du själv nämnde en mycket jämnare tillströmning av turister. De har ju en mycket mer internationellt sammansatt publik. December innan Jul och Januari är visserligen lågsäsong, men det är rätt hyfsat med folk där då också. Jul/Nyår och sedan hela februari och mars eller fram till april om påsken är sen är det högsäsong.
Det är ju naturligtvis mycket lättare att dimensionera hela ”systemet” med liftar och turistbäddar då.
I Sverige har vi bara 5-6 veckor högsäsong, Jul/Nyår, sportloven och Påsk - that’s it. Och vecka 8 kan man nästan räkna bort för allt norr om Sälen, väldigt få sydsvenskar kör längre än så.
Att det bor så mycket mer människor runt om Alperna är nog inte grejen, det finns ju så otroligt mycket mer skidåkning också.
Problemet är nog den ojämna tillströmningen i fjällen.
EDIT: Och med tanke på den klena fallhöjden (utom Åre) på svenska skidorter är korta liftköer ett måste om det är skidåkning man är ute efter. Dvs man får åka under lågsäsong om man kan, annars är det bättre att dra till Alperna.
Kan nämna att jag var i Röldal/Norge under Påsken i år och hade nästan obefintliga liftköer.![]()
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag!Inte för att vara pettig men räkna bort vecka 8 norr om Sälen är fel, det är den sportlovsveckan där procentuellt flest människor i Sverige har Sportlov 37% och det är verkligen inte bara i söder om du kollar listan:
- vecka 8: Uppsala län (utom Älvkarleby), Skåne län, Södermanlands län inkl. Gnesta jämna år[1]), Östergötlands län (utom Ydre), Hallands län (utom Kungsbacka), Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Fyrbodal, Örebro län
Vill man fuska höjdmetrar så fungerar det ju annars med valfri släplift som man kliver av vid första avstigningen. Förutom Bräckeliften. Där har de byggt in någon logik utifrån hur ofta man åker den.Tips till er som jagar fallhöjd. Nya toastolen ger 765m per tur.
Det är lätt sagt för dig det, men tänk på en annan som riskerar att bli häcklad av barnen om de får fler höjdmeter på sportlovet...I vintras fick jag flänga runt fram till kl 17.30 för att slå dem med några ynka meter. De andra föräldrarna rundade av kl 15 som vanligt för stugmys och himlade med ögonen när jag kom hem helt utmattad...Tips till er som jagar fallhöjd. Nya toastolen ger 765m per tur.
Första dagarna gav den ingenting, kanske dom kompenserar nu.
Bara att varva i slalombacken, det blir meter det.
Jag bryr mig inte, antal skiddagar kan vara kul men fallhöjd skiter jag i.
Stressa runt det får andra göra.