För den som är nyfiken på Rödkullen så har ÖP gjort en ganska bra artikelserie i ämnet där de intervjuat flera intressenter och lyft olika perspektiv.
Jämtlands läns största nyhetssajt. Följ oss och få de senaste nyheter direkt i ditt flöde!
www.op.se
Många intressanta perspektiv. Det verkar som att man ändå varit en smula lyhörda och skurit ner på storleken. Från 85 hektar till 25 hektar och man har inkluderat hyresrätter och service för att det inte ska vara dött på barmarkssäsongen. Fokus i bebyggelsen verkar dessutom vara på och kring existerande parkeringsplatsen och enbart mindre stugbyar lite norr och söder om detta.
Det låter i min bok ganska bra. Att ersätta parkeringsplatsen med en levande by är ju inget dåligt och att utöka med några begränsade stugor öster om och längs med Ullådalsvägen ser jag bara som en naturlig utveckling på Buustamon och andra existerande stugor som finns där.
Tror det hela "got off to a bad start" som man säger i Amerika; med en jätteexploatering tillsammans med den fula nya Ullådalsstugan; klart folk drar öronen åt sig.
Kan man göra det hela mer småskaligt, levande året om och beaktar dagvattnet ner i ån och sjön så kan det nog bli inte helt katastrofalt detta.
(Ser förövrigt att de planerat en lift upp till Rödkullsliftens topp från halvvägs mellan Rödkullen och Bräcke. Lite oklart varför? En sexstolslift borde väl byggas som ersättare för Rödkullsliften, inte något mitt i skogen.)