Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Tips till er som jagar fallhöjd. Nya toastolen ger 765m per tur 😲😃.
Första dagarna gav den ingenting, kanske dom kompenserar nu.
Bara att varva i slalombacken, det blir meter det.
Jag bryr mig inte, antal skiddagar kan vara kul men fallhöjd skiter jag i.
Stressa runt det får andra göra.
Det är lätt sagt för dig det, men tänk på en annan som riskerar att bli häcklad av barnen om de får fler höjdmeter på sportlovet...I vintras fick jag flänga runt fram till kl 17.30 för att slå dem med några ynka meter. De andra föräldrarna rundade av kl 15 som vanligt för stugmys och himlade med ögonen när jag kom hem helt utmattad...

farsan56

Aktiv medlem
Det är lätt sagt för dig det, men tänk på en annan som riskerar att bli häcklad av barnen om de får fler höjdmeter på sportlovet...I vintras fick jag flänga runt fram till kl 17.30 för att slå dem med några ynka meter. De andra föräldrarna rundade av kl 15 som vanligt för stugmys och himlade med ögonen när jag kom hem helt utmattad...
Det kostar att vara med i matchen🥵

@pd har fått mig på andra tankar, i vinter kommer jag ligga och varva upp till första avstigningen i Tottliften.
Lunch och dricka har jag i ryggsäcken så jag kan ta det i liften.
När den är stängd får jag ha Fjällgårdsexpressen som reserv.
Fan vilken kanonvinter det här kommer att bli.
Inget funderande på vart ska man åka idag då.

Ingen som har lust att köpa 9-10 par skidor, pjäxor, lavinkit och ett gäng stavar billigt. Bara så jag får ihop till flourvalla och en figursydd fartdräkt.
Svar till: höjdmeter är hela grejen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Satt och kollade på ett klipp med fin skogsåkning och kom att tänka på de snåriga fjällbjörkarna i Åre. Gör man någonsin någon gallring av träden så att mer skogsåkning blir tillgänglig?
Jag antar att man gallrat i Tegefjäll nedanför toppstationen av liften, men det är ju lite väl mycket gallrat.
Tänkte om man gör så att det blir skogåkning, men så att man kommer fram.
"Naturlig gallring". Eller är det upp till markägarna?
När jag bodde i Åre åkte jag ofta runt med en såg i ryggsäcken. Förvånansvärt enkelt att kapa några knotiga björkar och få egna hemliga skogslinjer. (Ibland hade pistörerna vissa synpunkter på mitt sågande, vilket spädde på den ”katt-och råttalek” vi hade med Skistars ”poliser”)

Den som inte vill/vågar såga för att få fin skogsåkning kan dra till Borgafjäll - perfekt gles skog och stora mängder snö ❄️

Bobski

Aktiv medlem
Vi i Malmö tror mer på kvalitet än kvantitet.
När det gäller aktiviteter är det upp till utövarens känsla som avgör vad som är kvalitet. Vissa skidåkare tycker det är kvalitet att kunna ta sig med skidor till röjigaste afterskin, medan andra gillar att ligga och mata fallhöjdsmeter. Vi är alla olika och ska vara glada att vi har valmöjligheten. Det är inte alla förunnat.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Förövrigt borde Åre investera mer i skidvägar. Ni som följer "Are_memes" på Instagram ser att folk verkligen älskar att åka skidor till ICA, alla after-skiställen och till hotellen.
Strunta i att grusa och ge folket vad de vill ha! :D

farsan56

Aktiv medlem
Förövrigt borde Åre investera mer i skidvägar. Ni som följer "Are_memes" på Instagram ser att folk verkligen älskar att åka skidor till ICA, alla after-skiställen och till hotellen.
Strunta i att grusa och ge folket vad de vill ha! :D
Varför det?
Det är så vackert när dom kommer sladdandes ner Stationsvägen. Det gnistrar så fint om stålkanterna. Rena fyrverkeriet!
Idi…r om ni frågar mig!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
De har öppnat en Base-to-Base-gondol i Palisades Tahoe (tidigare Squaw Valley), där gondolen kan vända vid mittstationen eller köra hela vägen.
Detta är något för Åre om man satsa på skjutgondol som Kabinersättare
(Eller gör en förlängning av Sadelexpressen upp på Lillskutan); dvs man kan åka hela vägen eller halvvägs beroende på om det blåser för mycket på högzon.

fredw

Aktiv medlem
När det gäller aktiviteter är det upp till utövarens känsla som avgör vad som är kvalitet. Vissa skidåkare tycker det är kvalitet att kunna ta sig med skidor till röjigaste afterskin, medan andra gillar att ligga och mata fallhöjdsmeter. Vi är alla olika och ska vara glada att vi har valmöjligheten. Det är inte alla förunnat.

Jag var ironisk. Skidåkningen här i Malmö är tyvärr varken känd för kvantitet eller kvalitet. Många höjdmeter per dag blir det inte ens om man ställer sig i hissen på Turning Torso.

MrHotDog

Aktiv medlem
Efter den lite starka chokladen igår bokade jag tydligen en kortresa till Åre nästa helg. Nu går jag i köptankar av nya skidor så tänkte skulle kolla när jag är uppe. Vilken skidshop rekommenderas för skidor i Åre?

Bobski

Aktiv medlem
Efter den lite starka chokladen igår bokade jag tydligen en kortresa till Åre nästa helg. Nu går jag i köptankar av nya skidor så tänkte skulle kolla när jag är uppe. Vilken skidshop rekommenderas för skidor i Åre?
Jag brukar alltid kolla på Mountain recycle som ibland har "fynd". Brukar finnas en del nytt där oxså. Annars som ovan, Åre Skidsport. Även Stadium o Intersport brukar ha kunnigt folk, och bra sortiment. Alla ligger inom gångavstånd så det är bara att kika runt. Good luck!

zerode

Aktiv medlem
Hm, intersport kanske man inte skulle rekommendera när det kommer till skidköp, tror inte ens de har skidor kvar där ens :D

Men som sagt, Skidsport är grymma, men även Hanson är bra och kunniga, Stadium har bra koll med, men en liten avstickare som man inte tänker på, är ÅreSkiduthyrning uppe vid Rödkullen, de är trevliga och bra med.

Fördelen med de butikerna är ju att de har testskidor, så du slipper köpa skidorna i säcken. Väl värt att testa runt innan du köper något

Förövrigt är backarna riktigt fina nu, tyvärr har det mest snöat när det varit kallt, så snötäcket utanför är inte så vidare bra.
Men det är vitt och fint och allmänt trevligt här

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För den som är nyfiken på Rödkullen så har ÖP gjort en ganska bra artikelserie i ämnet där de intervjuat flera intressenter och lyft olika perspektiv.

Många intressanta perspektiv. Det verkar som att man ändå varit en smula lyhörda och skurit ner på storleken. Från 85 hektar till 25 hektar och man har inkluderat hyresrätter och service för att det inte ska vara dött på barmarkssäsongen. Fokus i bebyggelsen verkar dessutom vara på och kring existerande parkeringsplatsen och enbart mindre stugbyar lite norr och söder om detta.
Det låter i min bok ganska bra. Att ersätta parkeringsplatsen med en levande by är ju inget dåligt och att utöka med några begränsade stugor öster om och längs med Ullådalsvägen ser jag bara som en naturlig utveckling på Buustamon och andra existerande stugor som finns där.

Tror det hela "got off to a bad start" som man säger i Amerika; med en jätteexploatering tillsammans med den fula nya Ullådalsstugan; klart folk drar öronen åt sig.
Kan man göra det hela mer småskaligt, levande året om och beaktar dagvattnet ner i ån och sjön så kan det nog bli inte helt katastrofalt detta.

(Ser förövrigt att de planerat en lift upp till Rödkullsliftens topp från halvvägs mellan Rödkullen och Bräcke. Lite oklart varför? En sexstolslift borde väl byggas som ersättare för Rödkullsliften, inte något mitt i skogen.)

Bilagor

• a4a8cecd-7c93-4ba4-b4a0-d28507f56e52.jpeg
    a4a8cecd-7c93-4ba4-b4a0-d28507f56e52.jpeg
    135.4 KB · Besök: 175

arne

Aktiv medlem
För den som är nyfiken på Rödkullen så har ÖP gjort en ganska bra artikelserie i ämnet där de intervjuat flera intressenter och lyft olika perspektiv.

Många intressanta perspektiv. Det verkar som att man ändå varit en smula lyhörda och skurit ner på storleken. Från 85 hektar till 25 hektar och man har inkluderat hyresrätter och service för att det inte ska vara dött på barmarkssäsongen. Fokus i bebyggelsen verkar dessutom vara på och kring existerande parkeringsplatsen och enbart mindre stugbyar lite norr och söder om detta.
Det låter i min bok ganska bra. Att ersätta parkeringsplatsen med en levande by är ju inget dåligt och att utöka med några begränsade stugor öster om och längs med Ullådalsvägen ser jag bara som en naturlig utveckling på Buustamon och andra existerande stugor som finns där.

Tror det hela "got off to a bad start" som man säger i Amerika; med en jätteexploatering tillsammans med den fula nya Ullådalsstugan; klart folk drar öronen åt sig.
Kan man göra det hela mer småskaligt, levande året om och beaktar dagvattnet ner i ån och sjön så kan det nog bli inte helt katastrofalt detta.

(Ser förövrigt att de planerat en lift upp till Rödkullsliftens topp från halvvägs mellan Rödkullen och Bräcke. Lite oklart varför? En sexstolslift borde väl byggas som ersättare för Rödkullsliften, inte något mitt i skogen.)

Antar att lokaliseringen för stolliften görs så att de nya husen inte behöver åka ner till Bräcke för att börja åka. Tror detta blir bra - det behövs stolliftar i detta område för att sprida ut åkarna.

arne

Aktiv medlem
Så kan det såklart vara. Hoppas bara inte Rödkulleliften förblir en ankarlift. :)
Det tar nog ca 20 sekunder att glida ner till starten på den föreslagna 6-stolsliften så den kommer nog ersätta den. Sen tycker jag de borde bygga sittliftar längre bort också. Ullådalsystemet är underutnyttjat.

PS: Kanske är det bra att ha kvar den (som backup) annars lär den läggas ner.

dannedieharder

Aktiv medlem
Antar att lokaliseringen för stolliften görs så att de nya husen inte behöver åka ner till Bräcke för att börja åka. Tror detta blir bra - det behövs stolliftar i detta område för att sprida ut åkarna.
Låter som en rimlig förklaring. Den placeringen ger ju ski in/ski out på hela området. Hade den ersatt Rödkulleliften rakt av blir det promenad upp för boende i de nedre byggnaderna, alternativt att gästerna åker ner till Bräcke och skapar onödig kö.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det tar nog ca 20 sekunder att glida ner till starten på den föreslagna 6-stolsliften så den kommer nog ersätta den. Sen tycker jag de borde bygga sittliftar längre bort också. Ullådalsystemet är underutnyttjat.

PS: Kanske är det bra att ha kvar den (som backup) annars lär den läggas ner.
Hmm, nog borde huvudliften för Rödkulleområdet komma ner till själva Rödkullen? Skidtorg osv.
Men ja, fler liftar behövs helt klart. Kanske är enda positiva med nya fula Ullådalsstugan; att det byggs en bättre lift därifrån.
Och en sittlift från Rödkulleliftens topp till toppen? Det vore nåt :)

arne

Aktiv medlem
Hmm, nog borde huvudliften för Rödkulleområdet komma ner till själva Rödkullen? Skidtorg osv.
Men ja, fler liftar behövs helt klart. Kanske är enda positiva med nya fula Ullådalsstugan; att det byggs en bättre lift därifrån.
Och en sittlift från Rödkulleliftens topp till toppen? Det vore nåt :)
Problemet är att det blir en topp till topp lift, så det går inte att åka tillbaka till den liften från toppen utan att vandra (finns en platå nedanför rödkulletoppen som kanske ligger 30 meter lägre ner), så en sådan lift skulle nog inte användas särskilt mycket. Bättre att bygga i tväråvalvet i så fall.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Hade varit kul att höra forumets locals tycka till om artikelserien. Den var sannerligen uttömmande. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något som slog mig; om Skistar vill göra en ny nedfart eller bygga en ny lift så måste man ju inte bara få tillstånd av kommunen utan även av markägarna.
Förutom Peak-2-Peak över Ullådalen; har det hänt att någon markägare sagt nej till en ny nedfart eller en lift?

Whiplash

Medlem
Något som slog mig; om Skistar vill göra en ny nedfart eller bygga en ny lift så måste man ju inte bara få tillstånd av kommunen utan även av markägarna.
Förutom Peak-2-Peak över Ullådalen; har det hänt att någon markägare sagt nej till en ny nedfart eller en lift?
Nya liften som ska byggas vid Vm-åttan blev väl överklagad av en markägare/boende i närheten av den liften?

Grinchen72

Aktiv medlem

arne

Aktiv medlem
Bra idé även 16 år senare. En transportlift mellan Tott och Sadeln/Björnen förbi sjukhuset under elledningarna hade suttit finfint. Hade gett permanentboenden i Solbringen ski-in/ski-out och garanterat transportmöjlighet när det blåser som mest.
Så här?

Bilagor

• SmartSelect_20230116_192621_FATMAP.jpg
    SmartSelect_20230116_192621_FATMAP.jpg
    158.1 KB · Besök: 127

Bajsmatte

Medlem
Jag tänkte snarare så här (den gula linjen borde vara rak och kanske lite längre för att illustrera min tänkta lift, men jag är inte ingenjör). Annars blir det ju ingen ny åkning.

Bilagor

• FEF1E121-5ECA-4F34-A493-7FB4535F26C5.jpeg
    FEF1E121-5ECA-4F34-A493-7FB4535F26C5.jpeg
    635.6 KB · Besök: 110

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag tänkte snarare så här (den gula linjen borde vara rak och kanske lite längre för att illustrera min tänkta lift, men jag är inte ingenjör). Annars blir det ju ingen ny åkning.
Det hade blivit en fin nedfart.
jag har fortfarande inte hört någon argumentera övertygande varför Totthummeln inte hade kunnat ingå i Åre skidsystem. En ankarlift från Sadelexpressens toppstation till bergets topp, utrensad skog och man hade haft riktigt bra åkning på låg höjd skyddad från vinden.

arne

Aktiv medlem
Det hade blivit en fin nedfart.
jag har fortfarande inte hört någon argumentera övertygande varför Totthummeln inte hade kunnat ingå i Åre skidsystem. En ankarlift från Sadelexpressens toppstation till bergets topp, utrensad skog och man hade haft riktigt bra åkning på låg höjd skyddad från vinden.

Tror att toppen är ganska blåsig och att nedfarten från den är för brant för vanliga backar (rolig skidåkning i skogen dock).

Topp