Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Typ så här tänker jag.
1. Transportliften under elledningarna. Tänker mig en sån där som går mellan områdena i Sälen, mer eller mindre en replift. Man kan släppa på brantare delar och haka tag i när det planar ut igen.
2. Kort ankarlift upp från Vik (där vi helst hade haft Sadelexpressen, men men) till Hermelinliften.
3. Sadelexpressen.
4. Högåsliften.
5. Ankarlift från Sadelexpressens topp till Totthummelns topp.
Ljusblå ytan är åkytan. Från Totthummelns topp hade det såklart varit svart backe. Från Högåsliftens topp hade det varit mer åkbart.

Fler svarta backar i Åre hade väl inte skadat?

Bilagor

• Totthummeln.png
    Totthummeln.png
    184.6 KB · Besök: 149
Senast ändrad:

Alex27

Medlem
En lift upp på totthummeln låter kul men han kommer aldrig kunna göra skidområde ner åt vik och sjukhuset. Efter att ha skråat några gånger från högåsliften till Åre by så har jag insett att de är alldeles för brant för att kunna åka bra åkning där!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En lift upp på totthummeln låter kul men han kommer aldrig kunna göra skidområde ner åt vik och sjukhuset. Efter att ha skråat några gånger från högåsliften till Åre by så har jag insett att de är alldeles för brant för att kunna åka bra åkning där!
Skulle Åre må dåligt av lite fler branta backar? Kanske kan det bli Åres egna "Väggen"? En plats för Speedskiåkning? :)

arne

Aktiv medlem
4 svarta pister är inte drösvis. Fler svarta pister hade gjort att folk som kan åka skidor inte måste åka bland blåpiståkare.

Instämmer och av de 4 är:

- Hummeln bra men kort.
- WoldCup bra om den är är öppen (var inte det i julas och opistad snö från en snökanon var ganska uselt),
- Störtloppet - aldrig öppet (utom sista veckan i April)
- Lundsrappet - trevlig men den svarta biten är bara en brant.

- Hummeln bra men kort.
- WoldCup bra om den är är öppen (var inte det i julas och opistad snö från en snökanon var ganska uselt),
-Slalombacken är svart, Worldcup är röd.
Vill bara att vi pratar om rätt pister.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

- Hummeln bra men kort.
Vilket ju är helt galet med tanke på vilket berg det rör sig om.
Finns ju potential till så mycket mer.
Även Mullfjället; tänker på det när man åker Ullådalen och ser berget på andra sidan; hade man kunnat åka upp på toppen, så hade ju de där sidorna ner mot Ullådalen kunnat erbjuda fina branta backar.
Samt Tyskhuvudet-delen mot Tegefjäll.

Så mycket berg, ändå ska alla trängas på några få pister som om det var Romme eller Sälen det rörde sig om.
Ack ja, ack ja...

pd

Aktiv medlem
Åre skulle behöva en blå från topp till botten. De vore nått.
Finns redan. Håll skiers right från toppen så går det att åka blått hela vägen ner.

Övre delen av Störtloppet brukar vara öppet. Förra veckan var det enda nedfarten från toppen och dit skulle tydligen varenda blåbär ta sig när det klarnade upp en stund så det var en del kaos i den brantaste och isigaste delen. Skidor togs av och äktenskap prövades hårt.

arne

Aktiv medlem
-Slalombacken är svart, Worldcup är röd.
Vill bara att vi pratar om rätt pister.
Helt rätt, jag är blandar ihop namn.

Övre delen av Störtloppet brukar vara öppet. Förra veckan var det enda nedfarten från toppen och dit skulle tydligen varenda blåbär ta sig när det klarnade upp en stund så det var en del kaos i den brantaste och isigaste delen. Skidor togs av och äktenskap prövades hårt.

Stämmer, det brukar vara en trevlig backe.

Sen hade jag nog missat övre delen av damernas störtlopp som är svart. Men sällan används. (sist jag åkte där var efter VM och då var det blankis).

Finns redan. Håll skiers right från toppen så går det att åka blått hela vägen ner.

Precis vad jag menar. Alla som kommer till Åre vill väl uppe på toppen vid ok väder och det är ju samma visa varje år. Endast övre störtloppet öppet i början av säsongen vilket innebär kaos i de brant partierna. Så det Åre behöver är en blå backe från toppen med snökanoner. Långsvängen räknar jag bort då det lär bli allt för kostsamt att snölägga.

arne

Aktiv medlem
Precis vad jag menar. Alla som kommer till Åre vill väl uppe på toppen vid ok väder och det är ju samma visa varje år. Endast övre störtloppet öppet i början av säsongen vilket innebär kaos i de brant partierna. Så det Åre behöver är en blå backe från toppen med snökanoner. Långsvängen räknar jag bort då det lär bli allt för kostsamt att snölägga.

Att bygga snökanoner på pisten "skiers right #49 på kartan" vore nog möjligt.

Jag skulle gissa att om/när den nya gondolen kommer på plats kommer vägen via tusenmetersplatån till hummeln vara populär. Lite lång transport och inte blått utan rött.

pd

Aktiv medlem
Att bygga snökanoner på pisten "skiers right #49 på kartan" vore nog möjligt.
Nu har jag inte studerat pisterna i just Åre sommartid men jag har däremot studerat pisterna i Branäs sommartid och huga vilka stenbumlingar det ligger där. Borde det inte gå att få pisterna åkbara med mindre snö om marken under snön vore bättre förberedd. Tänker att med höjda elpriser så har kanske kalkylen tippat över till fördel för markarbeten i jämförelse med att spruta några extra decimeter snö.

arne

Aktiv medlem
Nu har jag inte studerat pisterna i just Åre sommartid men jag har däremot studerat pisterna i Branäs sommartid och huga vilka stenbumlingar det ligger där. Borde det inte gå att få pisterna åkbara med mindre snö om marken under snön vore bättre förberedd. Tänker att med höjda elpriser så har kanske kalkylen tippat över till fördel för markarbeten i jämförelse med att spruta några extra decimeter snö.

Vet inget om markarbeten, men insåg i år då snödjupet bara var ca 40cm att många roliga offpistturer var i stort sett oåkbara pga stenar, stubbar och växter som stack upp. Så det behövs nog ett rejält snölager (naturlig eller konstgjord) för att det ska bli roligt, alternativet är nog att rensa bort alla buskar och det kan ju inte vara få bra för naturen.

fredw

Aktiv medlem
Har funderat på samma sak. Innan man drar till med plastmattor och dylikt...Kanske svårt att få till alpernas gröna sommarängar men att rensa bort sten (och kanske en del sly som sticker upp och ger "smältyta") borde kunna ge effekt.

simp1

Medlem
Ni kan inte jämföra skutan med Hammarbybacken, Romme eller Branäs. Det är ju ett fjäll med inget eller mycket tunt växtlager ovanpå berget. För att få till en flack pist behöver man antagligen spränga berget vilket då är anledningen till alla dessa vassa sprängstenar ni menar att man borde "jämna ut".

fredw

Aktiv medlem
Jag tänker mer på större stenar och en del stubbar som sticker upp. Fördelen med att rensa bort sådant är ju att det bara behöver göras en gång för alla. Och kanske gör att de där första snöfallen inte hinner smälta bort i samma grad innan nästa kommer och bygger på. Basen läggs tidigare.
Men visst, de backar som redan består mest av småsten är nog inte mycket att göra åt med rimliga medel.

Bobski

Aktiv medlem
Har funderat på samma sak. Innan man drar till med plastmattor och dylikt...Kanske svårt att få till alpernas gröna sommarängar men att rensa bort sten (och kanske en del sly som sticker upp och ger "smältyta") borde kunna ge effekt.
Pisterna från 1000 metersplatån och nedåt är fantastiska sommarängar, med massor med blommor under sommarmånaderna. Pisterna på högzon är rejält steniga även om mycket arbete gjorts i övre störtloppet i samband med att det byggdes snöläggningssystem där. Det är inte för inte som t.ex Stendalen heter just stendalen. Åre är fantastiskt även på sommaren.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Instämmer helt.
Just det du säger illustreras bra i David Kantermos fina film från början av November där han var först upp på toppen och åkte. Där det var jämnt kunde han åka fint, men behövde ständigt väja för bumlingar.
Inga bumlingar; man kan öppna högzon i november. :)

Det hade gått i led med hur man i övrigt agerar där man jämnar ut, skapar hopp av jord osv för att kunna erbjuda bra åkning även om snölagret är tunt.

Mina önskemål:
En flowig blå backe från topp till botten som kan åkas i ett svep av samtliga Årebesökare och sedan loopas när nya Skutgondolen är på plats. Tänk Easy Rider i Bike Park fast skidbacke.

Sen kanske en knapp från Skutgondol berg och mot toppen som dras tillräkligt högt för att kunna marknadsföra fyrsiffrig fallhöjd.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå att Mullfjället är outnyttjat så upptäckte jag att det finns vad som ser ut att vara en skidnedfart från Hamreområdet i nordvästra Duved som går under vägen ner till byliften. Men den ser inte ut att ha någon riktig väg upp från berget?
Det hade ju varit trevligt om man kunde åka på västra sidan av berget, men kan inte minnas att jag sett någon sådan väg hitills?

Kartlänk till var jag menar

arne

Aktiv medlem
Apropå att Mullfjället är outnyttjat så upptäckte jag att det finns vad som ser ut att vara en skidnedfart från Hamreområdet i nordvästra Duved som går under vägen ner till byliften. Men den ser inte ut att ha någon riktig väg upp från berget?
Det hade ju varit trevligt om man kunde åka på västra sidan av berget, men kan inte minnas att jag sett någon sådan väg hitills?

Kartlänk till var jag menar

Den delen är fin offpist, inga problem att nå från linbanan.

Mullfjället är rejält lavinfarligt, så kräver nog mycket säkerhet ifall man ska locka upp folk med en lift (fin promenad upp).

bliparne

Medlem
Dom har inte råd att ha igång systemet som det är. Transporter och backar är nedstängda eller halvt nedstängda. Gräset är synligt lite överallt. Snökanonerna används inte trots kyla.

Åre behöver säljas till någon som bryr sig, kanske dela upp tege/duved och åreby samt björnen. Väldigt få åker ändå mellan systemet sett till vad det tydligen kostar. Skistar har inte råd. Gör om, gör rätt.

Bobski

Aktiv medlem
Dom har inte råd att ha igång systemet som det är. Transporter och backar är nedstängda eller halvt nedstängda. Gräset är synligt lite överallt. Snökanonerna används inte trots kyla.

Åre behöver säljas till någon som bryr sig, kanske dela upp tege/duved och åreby samt björnen. Väldigt få åker ändå mellan systemet sett till vad det tydligen kostar. Skistar har inte råd. Gör om, gör rätt.
Vi var i Åre veckorna innan nyår och då gick snökanonerna dygnet runt. Underlaget i de stora backarna var fantastiskt bra då med tanke på hur lite natursnö det kommit. Sedan dess har det varit några tusen nyårsgäster som slitit på backarna, men att det är så dåligt som bilparne påstår känns märkligt. Dessutom var bekanta där förra veckan och de tyckte det var riktigt bra .

Alex27

Medlem
Håller med! Både Långsvängen #35 och Åreleden #49 är bara transportleder så en ordentlig blå backe, lite likt de i rödkullen vore bra

Flloyd

Medlem
Kom hem förra helgen efter två veckor i paradiset. Nå väl, även paradiset kan ju förbättras precis som denna jättetråd ofta påpekar.

Stjärnliften är ju ett rejält lyft iaf - 300+ meters fallhöjd på en lift som bara är 800 meter lång. Lite belysning i Stjärnbacken och sen öppet 8-16:30 även här hade ju gjort under för veckorna innan det blir ljust. Är faktiskt helt ologiskt att man saknar belysning i den backe som ändå är mest central i systemet.

Sen är det väl fortfarande en sittlift i Björnen, förslagsvis upp på förberget, samt en sittlift i Rödkullen (likt den vi sett planer på) som skulle höja familjeåkningen rejält. Detta åkande i ankarliftar 2023 känns minst lika ologiskt som belysningsfrågan ovan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det bryr jag mig inte så mycket om, eftersom jag ska ditt nu och inte vecka 9. Men lovveckor är det väl mer folk överallt? Inte så konstigt kanske. Det jag vet är att det var såhär v 11 2022...

De åren vi var i Dolomiterna var det super stor skillnad om man åkte en lovvecka eller veckan efter. Ui vad vi har köat under tyska spotlovsveckor i Dolomiterna.... Inget speciellt för Åre där inte (Och ja, jag känner till dina siffror om sängar/ liftkap.)
Vill man undvika folk åker man väl inte när det är skollov eller om man måste, åker man till mindre/ mindre känt system.
Ja ja whatever…
Har aldrig under mina 70+ alpresor sett sådana liftköer som på Åres webkameror under högsäsong. Men du har säkert rätt, Åres liftsystem är säkert minst lika modernt och kapacitetsmässigt anpassat till antal turister i byn som de flesta skidorter i Alperna.🤡

pd

Aktiv medlem
Har aldrig under mina 70+ alpresor sett sådana liftköer som på Åres webkameror under högsäsong.

Då har du inte stått i kö vid Sodlisia i Colfosco på Sella Ronda. Jisses! Liften före, Borest, är en gondol med plats för 10 pers medan Sodlisia var en skruttig långsam fyrsits. Lägg därtill ett obefintligt kösystem.

Sen något år tillbaka är den i alla fall utbytt mot en åtta med bubbla och värme i rumpan. Tur för annars kan man ju frysa fast när man sitter där i dalen under knappa tre minuter.

Skall bli intressant att se (i webbkameran) hur kön på Stjärntorget kommer att se ut nu när Stjärnliften finns.

PisteCarver

Aktiv medlem
Då har du inte stått i kö vid Sodlisia i Colfosco på Sella Ronda. Jisses! Liften före, Borest, är en gondol med plats för 10 pers medan Sodlisia var en skruttig långsam fyrsits. Lägg därtill ett obefintligt kösystem.

Sen något år tillbaka är den i alla fall utbytt mot en åtta med bubbla och värme i rumpan. Tur för annars kan man ju frysa fast när man sitter där i dalen under knappa tre minuter.

Skall bli intressant att se (i webbkameran) hur kön på Stjärntorget kommer att se ut nu när Stjärnliften finns.
Har aldrig varit i Dolomiterna.

Topp